Prawie 110 mld zł z polskiej motoryzacji

O ponad 6 proc. wzrosła w 2013 roku w porównaniu z poprzednim produkcja sprzedana polskiej motoryzacji.

Publikacja: 26.02.2014 10:30

Prawie 110 mld zł z polskiej motoryzacji

Foto: Bloomberg

Jej wartość sięgnęła 109,2 mld zł. Za poprawę wyników odpowiada produkcja samochodów użytkowych oraz części i akcesoriów motoryzacyjnych. Wzrost odnotował także polski rynek pojazdów samochodowych. Do 289,9 tys. sztuk (o 6,3 proc. r/r) zwiększyła się liczba rejestracji nowych samochodów osobowych. W jeszcze większym stopniu wzrosły rejestracje samochodów użytkowych, do czego przyczyniło się wdrożenie normy Euro 6. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz firma audytorsko-doradcza KPMG w Polsce właśnie podsumowały wyniki rynku i przemysłu motoryzacyjnego, a także motoryzacyjnych usług finansowych w 2013 roku.

Według szefa Zespołu Doradców dla Branży Motoryzacyjnej, KPMG w Polsce, Mirosława Michny, poprawa sytuacji gospodarczej wpłynęła na nastroje przedsiębiorstw oraz konsumentów indywidualnych, które stopniowo polepszały się przez cały 2013 rok. - Wskaźniki koniunktury w obu sektorach nabywców są jednak wciąż negatywne, co przekłada się na niską skłonność do ponoszenia istotnych wydatków inwestycyjnych, w tym na środki transportu. Ożywienie popytu na pojazdy wymaga jednak silniejszych bodźców ekonomicznych – zaznacza Michna.

Na rynek pojazdów w końcu 2013 roku wpływały także istotne zmiany o charakterze regulacyjnym. W segmencie pojazdów użytkowych nadchodzące wdrożenie normy Euro 6 podbudowało sprzedaż. - Związane z tym przewidywanie wzrostu cen, skłoniło przedsiębiorców do przyspieszenia zakupów w czwartym kwartale roku – komentuje prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Jakub Faryś.

Druga połowa 2013 roku przyniosła wzrost rejestracji nowych samochodów osobowych o 14,9 proc. r/r, co przełożyło się na poprawę całorocznych wyników. Ogółem w 2013 roku zarejestrowano 289,9 tys. nowych samochodów osobowych, czyli o 6,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Wzrost wypracowali niemal w całości nabywcy instytucjonalni, którzy w 2013 roku zwiększyli zakupy samochodów osobowych o 10,2 proc. Wśród nabywców indywidualnych poprawa popytu była minimalna (wzrost 1,4 proc.). - Niski popyt ze strony osób prywatnych jest jedną z największych słabości tego segmentu rynku w Polsce – podkreśla Michna.

W 2013 roku marki popularne stanowiły blisko 91 proc. rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce (262,8 tys. sztuk). Liczba rejestracji w tym segmencie wzrosła o 6,1 proc. r/r. Widoczny jest przy tym wzrost koncentracji rynku. Marki o większym udziale w rynku radzą sobie generalnie lepiej – spośród dziesięciu marek popularnych o największym wolumenie rejestracji w Polsce, osiem odnotowało minimum dziesięcioprocentowy wzrost r/r.

Z raportu wynika, że rośnie popyt na średniej wielkości pojazdy. Największy wzrost rejestracji odnotowały - pierwsza i trzecia grupa pod względem liczebności - samochody z segmentu C (tzw. kompakty) oraz małe iśrednie SUV-y i crossovery. Dynamicznie rozwijały się też mniej liczne segmenty – małe i średnie minivany i kombivany, czyli także auta średniej wielkości. Nie odnotowano wzrostu w klasie najmniejszych oraz największych aut (z wyjątkiem dużych SUV-ów i crossoverów). Istotny spadek rejestracji widać tylko w jednym segmencie rynku, tj. klasie D, czyli średnio-dużych autach rodzinnych.

W 2013 roku przekazano w leasing 160,2 tys. pojazdów samochodowych oraz przyczep i naczep, czyli o 13,5 proc. więcej niż w 2012 roku (dane dotyczą członków ZLP). Wartość netto aktywów motoryzacyjnych przekazanych w leasing na całym rynku szacuje się na 20,7 mld zł.

Maleje z kolei zainteresowanie kredytami samochodowymi pomimo rekordowo niskich stóp procentowych i tym samym niskich kosztów kredytu. Na koniec 2013 roku wartość portfolio kredytów samochodowych wyniosła 12,46 mld zł, tj. o 7,7  proc. mniej niż rok wcześniej. Maleje w szczególności wartość kredytów osób prywatnych.

Z kolei liczba polis AC jest od trzech lat zasadniczo niezmienna i wynosi 5,03 mln. W ciągu trzech pierwszych kwartałów 2013 roku składki przypisane brutto związane z AC zmalały o 6,5 proc. r/r przy rosnącej wartości wypłacanych odszkodowań (+1,5 proc. r/r).

Jej wartość sięgnęła 109,2 mld zł. Za poprawę wyników odpowiada produkcja samochodów użytkowych oraz części i akcesoriów motoryzacyjnych. Wzrost odnotował także polski rynek pojazdów samochodowych. Do 289,9 tys. sztuk (o 6,3 proc. r/r) zwiększyła się liczba rejestracji nowych samochodów osobowych. W jeszcze większym stopniu wzrosły rejestracje samochodów użytkowych, do czego przyczyniło się wdrożenie normy Euro 6. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz firma audytorsko-doradcza KPMG w Polsce właśnie podsumowały wyniki rynku i przemysłu motoryzacyjnego, a także motoryzacyjnych usług finansowych w 2013 roku.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Biznes
Firmy chcą inwestować w nowe technologie
Biznes
Jest nowa szefowa Polskiej Agencji Kosmicznej
Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy