Moralność płatnicza na średnim poziomie

Wartość produkcji sprzedanej branży poligraficznej wyniosła w 2017 r. 15,6 mld zł, było to o 6,1 proc. więcej niż w 2016 r. Podobne tempo wzrostu (5–6 proc.) utrzymuje się od kilku lat – wynika z raportu „Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce".

Publikacja: 22.05.2018 21:00

Moralność płatnicza na średnim poziomie

Foto: Bloomberg

Swoją mocną pozycję branża zawdzięcza inwestycjom, ale także niskim, konkurencyjnym kosztom wynagrodzeń. Z utrzymaniem tego ostatniego atutu może być coraz większy problem. Dopóki w europejskiej gospodarce trwa dobra koniunktura, wzrost kosztów płac może być kompensowany zwyżką cen, jednak spadek tempa wzrostu gospodarczego spowoduje obniżenie rentowności. Największe bariery w swojej działalności szczególnie odczuwają mniejsze firmy poligraficzne, a należy zaznaczyć, że branża zdominowana jest przez małe i mikroprzedsiębiorstwa. Udział tych dwóch grup w liczbie firm przekracza 90 proc. Do barier można zaliczyć niski poziom zyskowności i rentowności, utrudniony dostęp do kapitału, problemy terminowego regulowania zobowiązań, terminowość rozliczeń z kontrahentami i wysokie ryzyko upadłości. Jedna trzecia firm poligraficznych zajmuje się głównie drukiem opakowań, a ich największym odbiorcą jest przemysł spożywczy, stąd też istnieje pewna zależność firm poligraficznych od kondycji przedsiębiorstw spożywczych (wielkość zamówień, zatory płatnicze).

Tylko 69 zł za pół roku czytania.

O tym, jak szybko zmienia się świat. Czy będzie pokój na Ukrainie. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, tłumaczymy, inspirujemy.

Analizy Rzeczpospolitej
Mniej niż co piąty mikroprzedsiębiorca korzysta z kredytu
Analizy Rzeczpospolitej
Wyzwania dla małego biznesu
Analizy Rzeczpospolitej
Rynek płatności cyfrowych u progu 2025 roku. Co będzie miał z jego rozwoju polski e-commerce?
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Analizy Rzeczpospolitej
Odkrywajmy potencjał płynący z cyfryzacji
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń