Robienie zakupów w e-sklepach deklaruje już ponad trzy czwarte Polaków. To z jednej strony wskazuje na dojrzałość rynku, a z drugiej na jego potencjał do dalszego rozwoju. Coraz częściej kupujemy za pomocą urządzeń mobilnych (szczególnie młodzież i osoby w średnim wieku), a wśród opcji dostawy preferujemy automaty paczkowe.
Co najbardziej wpływa na postrzeganie zakupów w internecie jako bardziej atrakcyjnych niż tradycyjnych? Opracowanie przygotowane wspólnie przez Minds & Roses oraz Allegro pokazuje, że są to m.in. możliwość zapoznania się z opiniami innych użytkowników, lepsze opisy produktów, możliwość porównania produktów, większa liczba metod płatności, dostępność dla niepełnosprawnych oraz szerszy asortyment i niższe ceny – nawet po uwzględnieniu kosztów dostawy.
Z badań wynika, że 44 proc. badanych podejmuje decyzję o zakupie w mniej niż 24 godziny. Ponad połowa deklaruje, że chce jak najszybciej przejść od poszukiwania do zakupu. Ciekawie wygląda kwestia reklam. Niemal połowa Polaków twierdzi, że dzięki reklamie trafiła na produkt w atrakcyjnej cenie. Ale jednocześnie połowa uważa, że reklam jest generalnie za dużo.
Damian Siusta, menedżer ds. rozwoju biznesu w Postis w Polsce, podkreśla, że dynamiczny rozwój platform i technologii pozwala na coraz lepsze obsłużenie klientów sklepów internetowych, ale jest to jednocześnie konieczność dla tych sprzedawców, którzy nie chcą wypaść z gry o klienta.
– Dbałość o user experience pozwala sprzedawcom osiągać lepsze współczynniki konwersji i wygrywać nie tylko najniższą ceną produktu. Dedykowane systemy wspierające logistykę (w e-commerce logistyka odgrywa ogromną rolę, ale również tworzy spory koszt operacyjny) mają ogromny wpływ na budowanie zadowolenia klienta – podkreśla przedstawiciel Postis. W ostatnim badaniu tej firmy aż 83 proc. sprzedawców i specjalistów logistyki potwierdziło bardzo istotny wpływ ostatniej mili na satysfakcję kupujących.