Jak klienci kupują w internecie i czego oczekują

Atrakcyjna cena produktu, szybka dostawa i łatwość zakupu – te czynniki są decydujące podczas podejmowania decyzji.

Publikacja: 16.01.2025 22:32

Robienie zakupów w e-sklepach deklaruje już ponad trzy czwarte Polaków. To z jednej strony wskazuje na dojrzałość rynku, a z drugiej na jego potencjał do dalszego rozwoju. Coraz częściej kupujemy za pomocą urządzeń mobilnych (szczególnie młodzież i osoby w średnim wieku), a wśród opcji dostawy preferujemy automaty paczkowe.

Co najbardziej wpływa na postrzeganie zakupów w internecie jako bardziej atrakcyjnych niż tradycyjnych? Opracowanie przygotowane wspólnie przez Minds & Roses oraz Allegro pokazuje, że są to m.in. możliwość zapoznania się z opiniami innych użytkowników, lepsze opisy produktów, możliwość porównania produktów, większa liczba metod płatności, dostępność dla niepełnosprawnych oraz szerszy asortyment i niższe ceny – nawet po uwzględnieniu kosztów dostawy.

Z badań wynika, że 44 proc. badanych podejmuje decyzję o zakupie w mniej niż 24 godziny. Ponad połowa deklaruje, że chce jak najszybciej przejść od poszukiwania do zakupu. Ciekawie wygląda kwestia reklam. Niemal połowa Polaków twierdzi, że dzięki reklamie trafiła na produkt w atrakcyjnej cenie. Ale jednocześnie połowa uważa, że reklam jest generalnie za dużo.

Damian Siusta, menedżer ds. rozwoju biznesu w Postis w Polsce, podkreśla, że dynamiczny rozwój platform i technologii pozwala na coraz lepsze obsłużenie klientów sklepów internetowych, ale jest to jednocześnie konieczność dla tych sprzedawców, którzy nie chcą wypaść z gry o klienta.

– Dbałość o user experience pozwala sprzedawcom osiągać lepsze współczynniki konwersji i wygrywać nie tylko najniższą ceną produktu. Dedykowane systemy wspierające logistykę (w e-commerce logistyka odgrywa ogromną rolę, ale również tworzy spory koszt operacyjny) mają ogromny wpływ na budowanie zadowolenia klienta – podkreśla przedstawiciel Postis. W ostatnim badaniu tej firmy aż 83 proc. sprzedawców i specjalistów logistyki potwierdziło bardzo istotny wpływ ostatniej mili na satysfakcję kupujących.

Analogicznie z płatnościami online, które są nieodzownym elementem zakupów przez internet. Prostota, brak konieczności przechodzenia przez skomplikowane formularze i szybka finalizacja transakcji mogą zdecydować o lojalności konsumentów wobec danego sklepu.

Analizy wskazują, że choć Google pozostaje najważniejszym źródłem zarówno sprzedaży, jak i nowych użytkowników dla biznesów e-commerce, to liczba transakcji dla tego źródła jest w trendzie spadkowym.

– Nie oznacza to jednak odpływu użytkowników z internetu. Wręcz przeciwnie. Wszystkie prognozy rynkowe jednoznacznie wskazują na wzrost sprzedaży online w nadchodzących latach. Zmienią się jednak ścieżki zakupowe – mówi Anna Chwiłkowska, menedżer produktu w Insightland. Dodaje, że rozwiązania oparte na Search AI oraz rozwój mediów społecznościowych (TikTok, Reddit) sprawiają, że decyzje zakupowe stają się bardziej wielokanałowe i skomplikowane. W tej sytuacji marki muszą odpowiedzieć sobie na dwa kluczowe pytania: w które kanały sprzedaży warto inwestować oraz jak ocenić ich skuteczność.

– Czy warto stawiać na dziesięć kanałów, jeśli tylko siedem z nich tworzy realną wartość biznesową? Kluczowe jest zrozumienie, które kanały faktycznie wpływają na sprzedaż, a które jedynie generują ruch – podkreśla Chwiłkowska. Dodaje, że w obecnych realiach biznesowych, tylko opierając się na danych, można podejmować świadome biznesowe decyzje i eliminować nieprecyzyjne odpowiedzi w stylu „to zależy”.

W ostatnich latach w Polsce widać również rosnący trend ekologiczny w e-commerce. Już 41 proc. badanych przywiązuje wagę do wpływu form dostawy na środowisko – wynika z raportu Gemiusa, PBI oraz IAB.

Innowacje w obszarze równoważonego rozwoju, płatności i logistyki będą kluczowymi czynnikami kształtującymi przyszłość e-handlu w Polsce w najbliższych latach.

Robienie zakupów w e-sklepach deklaruje już ponad trzy czwarte Polaków. To z jednej strony wskazuje na dojrzałość rynku, a z drugiej na jego potencjał do dalszego rozwoju. Coraz częściej kupujemy za pomocą urządzeń mobilnych (szczególnie młodzież i osoby w średnim wieku), a wśród opcji dostawy preferujemy automaty paczkowe.

Co najbardziej wpływa na postrzeganie zakupów w internecie jako bardziej atrakcyjnych niż tradycyjnych? Opracowanie przygotowane wspólnie przez Minds & Roses oraz Allegro pokazuje, że są to m.in. możliwość zapoznania się z opiniami innych użytkowników, lepsze opisy produktów, możliwość porównania produktów, większa liczba metod płatności, dostępność dla niepełnosprawnych oraz szerszy asortyment i niższe ceny – nawet po uwzględnieniu kosztów dostawy.

Analizy Rzeczpospolitej
Rynek płatności cyfrowych u progu 2025 roku. Co będzie miał z jego rozwoju polski e-commerce?
Analizy Rzeczpospolitej
Odkrywajmy potencjał płynący z cyfryzacji
Analizy Rzeczpospolitej
Skuteczne wsparcie ekspansji MŚP w e-handlu
Analizy Rzeczpospolitej
Rynek e-handlu systematycznie rośnie. Ma dobre perspektywy
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego