Zróżnicowane płatności wspierają e-handel

Oczekiwania internautów wobec zakupów w sieci dotyczą przede wszystkim wygody, szybkości i bezpieczeństwa. Jak sprzedawcy dbają o te obszary, by ponownie odnotowywać zwyżki sprzedaży?

Publikacja: 27.06.2024 21:00

Aż 81 proc. internautów deklaruje, że sprawdza dostępne metody płatności jeszcze przed dokonaniem za

Aż 81 proc. internautów deklaruje, że sprawdza dostępne metody płatności jeszcze przed dokonaniem zakupów online

Foto: AdobeStock

Materiał powstał we współpracy z Tpay

Dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) pokazują, że wartość sprzedaży detalicznej online w grudniu 2023 r., który zwykle jest miesiącem żniw, spadła o 11 proc. w porównaniu z listopadem i o 0,6 proc. rok do roku, a jej udział w sprzedaży ogółem zmniejszył się odpowiednio do 9,4 proc. z 11,7 proc.

Pierwsze miesiące 2024 r. także przyniosły niekorzystne zmiany. Najnowsze dane GUS pokazują spadek wartości sprzedaży online w maju br. o 2,6 proc. wobec kwietnia. Udział w sprzedaży ogółem waha się w tym roku w przedziale 8–8,8 proc.; w maju wynosił 8,6 proc. Pewną nadzieję dla e-sprzedawców dają prognozy mówiące o tym, że większy ruch w e-sklepach może powrócić po wakacjach.

Bram(k)a do e-commerce

Gdzie zatem e-handel może dziś szukać rozwiązań, które pozwolą odpowiedzieć na spadającą konsumpcję? Jednym z kluczowych obszarów jest optymalizacja sklepu pod kątem doświadczenia użytkownika, w tym płatności online. Powinno to nastąpić już na etapie tworzenia sklepu.

Prawie połowa konsumentów sprawdza dostępne metody płatności jeszcze przed podjęciem decyzji zakupowej. Między innymi dlatego warto informować klientów o tym, kto obsługuje w sklepie płatności i jakie są dostępne formy finalizacji zamówienia.

Czym są płatności online? To wygodne możliwości zapłaty za produkt lub usługę, które cechuje wysoki poziom bezpieczeństwa oraz szybkość. Wymagają one od klienta jedynie kilku kliknięć, aby już tylko dostawa dzieliła go od otrzymania zamówienia.

Raport przygotowany przez Tpay we współpracy z SW Research „Jak Polacy kupują online 2023. Rozważny konsument w niepewnych czasach” podsumowuje ostatnie nawyki i wymagania wobec zakupów w sieci. Aż 81 proc. respondentów zadeklarowało, że sprawdza dostępne metody płatności jeszcze przed dokonaniem zakupów online. Komfort e-zakupów w dobie wojny i wysokiej inflacji doceniło 53 proc. badanych. Z kolei aż 91 proc. wyniósł wskaźnik konsumentów kładących nacisk na bezpieczeństwo transakcji.

Badanie przyniosło także zmianę na podium najpopularniejszych metod płatności w sieci. Oczywiście nadal rządzi Blik. Jednak na drugim miejscu znalazły się szybkie przelewy, które wyparły płatności kartą. Z kolej na trzeciej pozycji pojawiły się e-portfele.

Jednocześnie ponad 60 proc. respondentów dobrze wspomina swoje transakcje z wykorzystaniem płatności ratalnych i odroczonych. A 48 proc. chce pozostać przy zakupach online nawet po zakończeniu trudnej sytuacji ekonomicznej i politycznej.

Szeroki wybór

Raport jasno wskazuje, że aby myśleć dziś o osiągnięciu sukcesu w e-sprzedaży, trzeba pamiętać, że bramka musi zawierać szeroki wachlarz opcji płatności – od Blika, przez przelewy online (znane też jako Pay-By-Link), karty i portfele elektroniczne, po raty i płatności odroczone. Operator płatności i szeroki wachlarz dostępnych metod mają znaczenie dla 65 proc. kupujących. Może się to więc przełożyć na zmniejszenie liczby porzuconych koszyków, co dla handlu online jest istotnym problemem.

Płatności muszą być także bezpieczne. Kupujący zwracają na to coraz większą uwagę. Patrzą przy tym nie tylko na certyfikat SSL, ale często także weryfikują, czy bramka płatności jest bezpieczna. Na przykład Tpay to jedyny operator płatności z CloudFlare na poziomie premium oraz realizujący bankowe standardy bezpieczeństwa.

Tak więc dzięki nowoczesnym instrumentom finansowym, jakimi są płatności elektroniczne – spełniające powyższe kryteria – sprzedawca może zaoferować klientowi wysoki poziom zadowolenia z procesu zakupu. Warto wybierać operatora płatności na podstawie funkcji, które oferuje. Dla przykładu Tpay – obok szerokiej gamy możliwości płatności, obejmującej poza wszystkimi wspomnianymi wyżej także płatności z PayPal – wysyła maile przypominające o przerwanej transakcji, posiada również widget pomagający zwiększać koszyki.

Jak to działa? Widget One Click to interaktywny banner umożliwiający płatności jednym kliknięciem bezpośrednio z poziomu obrazka – bez przenoszenia użytkownika do kolejnych podstron i podawania przez niego wrażliwych danych. Klient wpisuje kod Blik w wyznaczonym do tego miejscu na obrazku, akceptuje płatność w aplikacji bankowej i transakcja jest ukończona. Może to zrobić tuż po niedawnym zakończeniu zakupów, aby np. do kupionego telefonu komórkowego dodać pasujący case.

To nie koniec możliwości tego rozwiązania. Widget One Click można wdrożyć np. w treści informacji o danej akcji społecznej czy charytatywnej, dzięki czemu użytkownik, czytając tekst, może ją od razu wspomóc finansowo z poziomu artykułu. Rozwiązanie to wspiera już zbiórki na rzecz zwierząt, a jego funkcjonalność można przenieść także na inne branże.

Jeszcze więcej możliwości

Ciekawą opcją dla sprzedawców oferujących usługi subskrypcyjne, takie jak prenumeraty, jest rekurencyjne obciążanie kart płatniczych. To rozwiązanie wygodne zarówno dla klienta, jak i dla sprzedawcy. Użytkownicy mogą w prosty sposób zamówić np. prenumeratę bez konieczności pamiętania o comiesięcznej wpłacie. Ich konta bankowe obciążane są automatycznie, w określonym wcześniej terminie.

Z kolei jeśli myślimy o wzroście wartości koszyków, bardzo ważnym atutem e-sklepu mogą być płatności ratalne i odroczone. Dzięki nim klienci chętniej sięgają po produkty z wyższej półki i dodają kolejne do koszyka: pozwalają kupić tu i teraz, natomiast zapłacić później. W Tpay dostępne są różne opcje płatności odroczonych – do PayPo i Twisto ostatnio dołączył Blik Płacę Później. Umożliwia on internautom zarządzanie płatnościami odroczonymi z poziomu aplikacji bankowej.

Sprzedawcy mają do dyspozycji wiele narzędzi, dzięki którym mogą przyciągać nowych klientów, zachęcać do finalizowania zamówień lub do dodawania do koszyka kolejnych produktów. Żeby udostępniać te właściwe, muszą stale przyglądać się potrzebom swoich klientów i współpracować z zaufanym operatorem płatności.

Magdalena Stranz-Sobalkowska

Chief Commercial Officer w Tpay

Polski rynek e-commerce w 2024 r. podejmuje wiele wyzwań, głównie wynikających z rosnącej ostrożności wśród konsumentów oraz spadku sprzedaży. Od wielu lat mówimy o optymalizowaniu doświadczenia użytkownika, czyli UX, jednak mam wrażenie, że właśnie teraz najlepiej widać, jak ważną pełni on rolę. Gdy klient przechodzi z koszyka zakupowego do etapu płatności, liczy się czas i dosłownie każdy szczegół. Bramka płatności musi być intuicyjna, bezpieczna i oferować szeroki wachlarz metod płatności, by każdy klient mógł wygodnie dokończyć zakupy.

Decyzja o wyborze operatora płatności jest kluczowa dla sukcesu e-sklepu. Warto szczegółowo przyglądać się ofercie, by integrator był nie tylko dostawcą usług, lecz także partnerem biznesowym. O co dokładnie należy zadbać?

Pierwszym ważnym obszarem jest intuicyjność bramki i jej dostępność na każdym urządzeniu. Warto również zwrócić uwagę na jej zawartość, czyli dostępne metody płatności – czy operator umożliwia włączenie metod, na których najbardziej nam zależy. Są branże, takie jak np. fashion, gdzie must have stały się płatności odroczone. W Tpay oferujemy aż trzech dostawców tej opcji płatności: PayPo, Blik Płacę Później i Twisto, pozwalają one klientom na dokonanie zakupu natychmiast z możliwością zapłaty w późniejszym terminie, natomiast sprzedawca otrzymuje środku od razu.

Drugi obszar to dodatkowe funkcjonalności pomagające zwiększać wartości koszyków zakupowych czy minimalizować liczbę porzucanych transakcji. Na przykład w Tpay każdy płatnik, który nie dokończy transakcji, otrzymuje mailowe przypomnienie wraz z linkiem, dzięki któremu może szybko sfinalizować zakupy.

Trzecim ważnym obszarem jest bezpieczeństwo. Klienci coraz częściej weryfikują, czy bramka płatności wygląda bezpiecznie i czy operator przestrzega najwyższych standardów. Tpay jako jedyny korzysta z CloudFlare na poziomie premium i realizuje bankowe standardy bezpieczeństwa, ponieważ naszym strategicznym partnerem jest Bank Pekao SA.

Materiał powstał we współpracy z Tpay

Materiał powstał we współpracy z Tpay

Dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) pokazują, że wartość sprzedaży detalicznej online w grudniu 2023 r., który zwykle jest miesiącem żniw, spadła o 11 proc. w porównaniu z listopadem i o 0,6 proc. rok do roku, a jej udział w sprzedaży ogółem zmniejszył się odpowiednio do 9,4 proc. z 11,7 proc.

Pozostało 95% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Chińskie platformy zakupowe mocną konkurencją
Analizy Rzeczpospolitej
Polacy wydają ostrożnie, ale wraca optymizm
Analizy Rzeczpospolitej
Dojrzałość rynku handlu internetowego nie uwalnia go jeszcze od długów
Analizy Rzeczpospolitej
Klienci chcą sami odbierać paczki, maszyny szybko podbijają rynek
Analizy Rzeczpospolitej
Trudniej organizować dziś promocje