Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych

Już nie tylko rekrutacja i weryfikacja pracowników, ale także ich rozwój i bieżąca obsługa HR w coraz większym stopniu są wspierane przez nowe technologie.

Publikacja: 28.03.2024 21:00

Tylko co dziesiąty pracodawca nie stosuje dzisiaj cyfrowych narzędzi i technologii wspierających rek

Tylko co dziesiąty pracodawca nie stosuje dzisiaj cyfrowych narzędzi i technologii wspierających rekrutację i wdrożenie nowych pracowników.

Foto: Adobe Stock

Ponad trzy czwarte (76 proc.) firm członkowskich Polskiego Forum HR, największej organizacji na rynku agencji zatrudnienia, będzie w tym i w przyszłym roku inwestować w rozwój nowych technologii. Te dane potwierdzają, że przyspieszona w czasie pandemii cyfryzacja i automatyzacja w HR nie traci tempa.

Wręcz przeciwnie. Teraz przyspiesza ją sztuczna inteligencja, która – zdaniem 80 proc. HR-owców na świecie badanych przez LinkedIn – znacząco usprawni ich pracę w najbliższych latach. Według danych PFHR największe zainteresowanie branży usług HR w Polsce budzą rozwiązania wspierające procesy rekrutacyjne (głównie w zakresie szybkiej i trafnej weryfikacji kompetencji kandydatów) oraz narzędzia HR automation, które usprawniają procesy kadrowe w firmach.

Jak ocenia Przemysław Kadula, prezes agencji rekrutacyjnej Talent Place i członek zarządu PFHR, rekruterzy i pracodawcy coraz częściej wykorzystują AI do pisania ogłoszeń na serwisy pracy. Podstawowym narzędziem pracy łowców głów stały się też systemy ATS, czyli Applicant Tracking System, które pomagają docierać do najlepszych kandydatów, automatyzując też komunikację na każdym etapie procesu i optymalizować pracę rekruterów.

– Systemy te mają wiele rozszerzeń i funkcjonalności, jak np. wbudowany system multipostingu, dzięki któremu raz przygotowane ogłoszenie może trafić na wiele różnych portali ogłoszeniowych – zaznacza Paweł Binkowski, dyrektor ds. marketingu i innowacji w ManpowerGroup. Dodaje, że ATS łączy się często ze sztuczną inteligencją, która umożliwia pisanie prostych ogłoszeń, tłumaczenie na inne języki czy tworzenie pytań do kandydatów.

– Coraz częściej poszukiwane są też kompleksowe rozwiązania HCM (Human Capital Management) wspierające automatyzację oraz monitoring procesów, takich jak rozwój pracowników, zarządzanie celami czy benefitami, ale jednocześnie umożliwiające digitalizację procesów administracyjnych – twierdzi Paweł Leks, partner zarządzający Pracuj Ventures.

Widoczny w ostatnich latach wzrost popytu na innowacje cyfrowe w HR przełożył się na wysyp start-upów technologicznych, widoczny także w Polsce. Według najnowszej mapy start-upów, którą opracowuje Pracuj Ventures, jesienią 2023 r. nad Wisłą działały 132 firmy oferujące innowacyjne rozwiązania HR Tech.

– Zachodzi tu naturalna selekcja, pozostawiając na polu gry te najlepsze, realnie rozwiązujące problemy firm i wnoszące wartość dla organizacji – podkreśla Paweł Leks. Dodaje, że projekty od niedawna obecne na rynku często wykorzystują nowe możliwości technologiczne, a szczególnie rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, która wprowadza zupełnie nowe możliwości w obszarze automatyzacji procesów HR.

Ponad trzy czwarte (76 proc.) firm członkowskich Polskiego Forum HR, największej organizacji na rynku agencji zatrudnienia, będzie w tym i w przyszłym roku inwestować w rozwój nowych technologii. Te dane potwierdzają, że przyspieszona w czasie pandemii cyfryzacja i automatyzacja w HR nie traci tempa.

Wręcz przeciwnie. Teraz przyspiesza ją sztuczna inteligencja, która – zdaniem 80 proc. HR-owców na świecie badanych przez LinkedIn – znacząco usprawni ich pracę w najbliższych latach. Według danych PFHR największe zainteresowanie branży usług HR w Polsce budzą rozwiązania wspierające procesy rekrutacyjne (głównie w zakresie szybkiej i trafnej weryfikacji kompetencji kandydatów) oraz narzędzia HR automation, które usprawniają procesy kadrowe w firmach.

Analizy Rzeczpospolitej
Na tle kondycji finansowej całego sektora TSL branża logistyczna wypada nieźle
Analizy Rzeczpospolitej
Perspektywy branży mają być lepsze, choć problemów nie ubywa
Analizy Rzeczpospolitej
Koszty na ostatniej mili będą obniżać pojazdy elektryczne
Analizy Rzeczpospolitej
Łańcuchy dostaw zbyt podatne na przerwanie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Analizy Rzeczpospolitej
Online czy gotówką – zapłacić trzeba. Grunt, aby w terminie