Fundacja Polska Bezgotówkowa obchodzi w tym roku jubileusz – pięć lat od czasu powstania. Co się działo przez ten okres w obszarze płatności bezgotówkowych?
Działo się dużo. Zwłaszcza ostatnie 3 lata to okres, którego wcześniej nie doświadczaliśmy. Mam tu przede wszystkim na myśli dwa lata pandemiczne, czyli 2020 i 2021 r. oraz 2022 r., gdy mierzymy się z inwazją Rosji na Ukrainę. Wszystkie te wydarzenia miały wpływ na rozwój płatności bezgotówkowych. Pandemia mocno przyspieszyła rozwój tej formy płatności. Nazwaliśmy nawet ten okres „cashless moment”, ponieważ począwszy od marca 2020 r. zaobserwowaliśmy bardzo mocny wzrost płatności bezgotówkowych. Miało to związek z sytuacją panującą w gospodarce, lockdownami oraz zamknięciem części branż. Część osób, które do tej pory w mniejszym stopniu korzystały z płatności bezgotówkowych, podczas pandemii się do nich przekonały. Doceniły możliwość płatności internetowych. Bardzo często płaciły też zbliżeniowo, aby uniknąć fizycznego kontaktu. Obserwowaliśmy również mocny rozwój płatności mobilnych. Już prawie jedna czwarta osób płacących bezgotówkowo robi to telefonem, zegarkiem bądź innymi typami gadżetów, które posiadają technologię NFC.
Fundacja rozpoczęła działalność w 2017 r., a dokładniej 5 września została zarejestrowana w KRS. Z kolei Program Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego, czyli dostarczania finansowania terminali na rynek, rozpoczął się z początkiem 2018 r.
Rzeczywiście, wiele się w tym czasie działo, pandemia mocno przyspieszyła rozwój płatności bezgotówkowych, ale z ostatniego raportu przedstawionego przez państwa fundację wynika, że nadal w naszym kraju istnieje wiele miejsc, w których płacić bezgotówkowo nie można.
TTak, to raport który robimy już kolejny raz. Zeszłoroczna edycja wskazywała na miejsca, które w zasadzie powtórzyły się również w bieżącym roku. Przede wszystkim bezgotówkowo płacić nie zawsze się da w małych punktach, na targowiskach, bazarach. Ale również w toaletach publicznych i punktach, które świadczą usługi wykonywane osobiście. Mowa tu o szewcach, krawcach, mechanikach samochodowych. Natomiast to, co było pozytywne w stosunku do badania z 2021 r. to fakt, że we wszystkich kategoriach zaobserwowaliśmy poprawę zeszłorocznych wyników. Zmiana przepisów, która weszła w życie od 1 stycznia 2022 r. wprowadzająca obowiązek płatności bezgotówkowych, przyczyniła się do tego, że w tych branżach, które wymieniłam obserwowaliśmy największy przyrost punktów akceptujących płatności. Podsumowując – zmiana jest zauważalna, co działa na korzyść konsumenta, natomiast nadal są miejsca w których bezgotówkowo płacić się nie da.