Są to m.in. AB, Action, ABC Data, Komputronik czy Asbis. Jak wynika z szacunków firmy badawczej PMR, zabiegają o klientów kupujących rocznie sprzęt IT i elektronikę za ok. 16 mld euro. Około połowa tej kwoty przypada na Polskę. Roczne tempo wzrostu sprzedaży wynosi u nas ok. 3,5–4 proc. i jest wyższe niż w krajach Europy Zachodniej.
Branża charakteryzuje się bardzo wysokim poziomem konkurencyjności i w efekcie niskimi marżami netto, rzadko przekraczającymi 1 proc. Dlatego szczególnie istotną rolę w działalności tych firm, tak jak w przypadku większości firm handlowych, odgrywa zarządzanie kapitałem obrotowym netto, a głównie rotacjami zapasów, terminami inkasa należności oraz terminami płatności zobowiązań handlowych, co przekłada się na konieczność utrzymywania znacznych aktywów obrotowych, tym bardziej że w branży charakterystyczne są także wahania sezonowe. Obecnie z uwagi na wyraźną poprawę w gospodarce, a w szczególności kondycję ekonomiczną konsumentów, wynikającą z rosnącej siły nabywczej Polaków, perspektywy dla firm handlujących elektroniką są umiarkowanie korzystne. Warto zaznaczyć, że firmy z tego sektora należą do grona beneficjentów programu 500+.