Kondycja dobra, zaległości niewielkie

Dystrybucją oraz sprzedażą sprzętu elektronicznego, telekomunikacyjnego i audiowizualnego zajmuje się w Polsce kilka dużych firm. Mają one wysoki udział nie tylko w rodzimym rynku, ale w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Publikacja: 06.06.2017 20:49

Waldemar Rogowski

Waldemar Rogowski

Foto: rp.pl

Są to m.in. AB, Action, ABC Data, Komputronik czy Asbis. Jak wynika z szacunków firmy badawczej PMR, zabiegają o klientów kupujących rocznie sprzęt IT i elektronikę za ok. 16 mld euro. Około połowa tej kwoty przypada na Polskę. Roczne tempo wzrostu sprzedaży wynosi u nas ok. 3,5–4 proc. i jest wyższe niż w krajach Europy Zachodniej.

Branża charakteryzuje się bardzo wysokim poziomem konkurencyjności i w efekcie niskimi marżami netto, rzadko przekraczającymi 1 proc. Dlatego szczególnie istotną rolę w działalności tych firm, tak jak w przypadku większości firm handlowych, odgrywa zarządzanie kapitałem obrotowym netto, a głównie rotacjami zapasów, terminami inkasa należności oraz terminami płatności zobowiązań handlowych, co przekłada się na konieczność utrzymywania znacznych aktywów obrotowych, tym bardziej że w branży charakterystyczne są także wahania sezonowe. Obecnie z uwagi na wyraźną poprawę w gospodarce, a w szczególności kondycję ekonomiczną konsumentów, wynikającą z rosnącej siły nabywczej Polaków, perspektywy dla firm handlujących elektroniką są umiarkowanie korzystne. Warto zaznaczyć, że firmy z tego sektora należą do grona beneficjentów programu 500+.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Materiał Partnera
Cyfrowy napęd ludzkiej mocy
Analizy Rzeczpospolitej
HR staje na czele transformacji technologicznej w firmach
Materiał Partnera
Zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczna – jak te obszary wpływają na HR?
Analizy Rzeczpospolitej
Nad Wisłą przybywa innowacji HR Tech
Analizy Rzeczpospolitej
Polski rynek e-commerce nie zwalnia mimo przeciwności