Gmina rozważa wprowadzenie w śródmieściu strefy czystego transportu. Czy można dopuścić poruszanie się po tej strefie za opłatą?
Tak,
ale maksymalnie przez 3 lata. Możliwość utworzenia w gminie strefy czystego transportu wynika z art. 39 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (dalej u.e.p.a.). Przewidziano w nim, że – w celu zapobieżenia negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu – w gminie liczącej powyżej 100 000 mieszkańców można ustanowić dla terenu śródmiejskiej zabudowy lub jej części, na obszarze obejmującym drogi, których zarządcą jest gmina, strefę czystego transportu. Śródmiejska zabudowa lub jej część, o której mowa w tym przepisie, to zgrupowanie intensywnej zabudowy na obszarze śródmieścia, określonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.
Czytaj także: Od 22 lutego gminy mogą tworzyć strefy czystego transportu
Do strefy czystego transportu ogranicza się wjazd pojazdów innych niż: elektryczne, napędzane wodorem bądź napędzane gazem ziemnym (posiadacz pojazdu napędzanego gazem ziemnym musi zapewnić oznakowanie pojazdu na przedniej szybie).