Podjęcie uchwały
W orzecznictwie podkreśla się, że art. 18 u.s.g., stanowiąc przepis kompetencyjny, nie może funkcjonować samodzielnie, należy stosować go w powiązaniu z innymi przepisami szczególnymi i dopiero po uszczegółowieniu ogólnej kompetencji rady stanowi podstawę prawną jej działań (por. np. wyrok WSA w Poznaniu z 18 sierpnia 2009 r., sygn. II SA/Po 369/09, LEX nr 553172). Rozwiązania przyjęte przez radę nie mogą wkraczać ani modyfikować materii uregulowanej już w ustawie. Powinny one raczej stanowić dopełnienie tych regulacji (por. np. wyrok WSA we Wrocławiu z 21 maja 2008 r., sygn. II SA/Wr 139/08, Dz.Urz. woj. dolno. z 2008 r. nr 280, poz. 3057). Uchwały rady dotyczące zobowiązań finansowych zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady (art. 58 ust. 2 u.s.g.). Ustanowienie innych zasad głosowania niż dopuszczone ustawą jest niezgodne z prawem i daje organowi nadzoru prawo stwierdzenia nieważności uchwały (uchwała RIO w Warszawie z 22 lipca 2014 r., znak 19.228.2014, Legalis 1259915).
Przy określaniu zasad gospodarowania nieruchomościami, rada opracowuje tylko zbiór reguł postępowania wójta w tym zakresie, z pominięciem szczegółowych postanowień przewidzianych do konkretyzacji w umowie zawieranej przez gminę, reprezentowanej przez jej organ wykonawczy. Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami (dalej u.g.n.) gminnym zasobem nieruchomości gospodaruje wójt. Wskazywanie wójtowi, w jaki sposób ma realizować zadania wynikające z art. 25 ust. 1 u.g.n., stanowiłoby przekroczenie delegacji wynikającej z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a) u.s.g. (wyrok WSA we Wrocławiu z 3 grudnia 2008 r., sygn. II SA/Wr 335/08, LEX nr 508007). W wyroku NSA z 13 sierpnia 1998 r.(sygn. I SA 485/98, LEX nr 44670) przyjęto, że w ramach uprawnień rady do ustalenia zasad zbywania nieruchomości stanowiących własność gminy mieści się prawo do określenia nieruchomości, które nie będą przedmiotem sprzedaży. Rada nie jest jednak kompetentna np. do wypowiadania się w przedmiocie użyczenia nieruchomości, gdyż jest to czynność zwykłego zarządu majątkiem gminy, którą wójt może podejmować bez zgody rady (por. np. wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 4 września 2014 r., sygn. II SA/Go 537/14, LEX nr 1513364).
Przykład
Rada gminy chce uzupełnić ustalone przez nią zasady nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania. Może jednak zrobić to tylko w granicach przysługujących jej kompetencji, z uwzględnieniem obowiązujących regulacji ustawowych. W orzecznictwie zwraca się uwagę m.in. na następujące związane z tym kwestie:
- Skoro rada, przez uchwalenie zasad obrotu nieruchomościami, może udzielić generalnej zgody na dokonywanie przez wójta czynności w odniesieniu do umów zawartych na czas oznaczony powyżej 3 lat lub na czas nieoznaczony, nie ma przeszkód, aby taka generalna zgoda dotyczyła także umów kolejnych po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość (wyrok NSA z 26 lutego 2016 r., sygn. I OSK 2534/15, LEX nr 2036043),
- W pojęciu zasad wynajmowania i dzierżawy nie mieści się określenie minimalnych stawek czynszu – por. art. 25 ust. 2 w zw. z art. 23 ust. 1 pkt 5 i 7a u.g.n. (wyrok WSA w Gliwicach z 14 sierpnia 2008 r., sygn. II SA/Gl 586/08, LEX nr 519134),