Kunsthistorisches Museum w Wiedniu przygotowywało się do tej ekspozycji sześć lat. Stała się światowym wydarzeniem. Na największej z dotychczasowych prezentacji dokonań Pietera Bruegla Starszego można zobaczyć 30 z zachowanych do naszych czasów 40 jego obrazów, a także tyle samo rysunków i grafik oraz ryciny różnych twórców powstałe na podstawie prac Bruegla.
A na dodatek, kogo interesują malarskie sekrety obrazów tego artysty, może znaleźć wyniki ostatnich badań słynnych dzieł z kolekcji wiedeńskiego muzeum, m.in. także z cyklu „Pory roku” czy „Chrystus dźwigający krzyż” na świeżo uruchomionej stronie www.insidebruegel.net. Pozwala ona także na wirtualne obejrzenie wszystkich detali, tego, co odkrywa naświetlenie na przykład obrazu podczerwienią.
Taniec pod szubienicą
Rocznica śmierci Bruegla przypada w przyszłym roku. Jeden z największych malarzy Północy, doceniany już przez współczesnych, zmarł w Brukseli w 1569 roku. Miał wówczas około 40 lat. Dokładnej daty urodzin nie znamy.
Fragment obrazu: w makrofotografii
Na rok przed śmiercią namalował jeden z najtrudniejszych do rozszyfrowania obrazów – „Sroka na szubienicy”, który zapisał żonie. Idylliczny pejzaż skontrastował z pustą szubienicą, na której przysiadła sroka, i z zaskakującym tańcem pod nią grupy wieśniaków. Badacze snują domysły, że być może to ilustracja powiedzenia „tańczyć pod szubienicą”, co oznaczało igranie z losem. Albo że scena odnosi się do nieznanych nam wydarzeń z życia artysty. A może to po prostu metafora ludzkiego losu.