Już 8,1 proc. dorosłych Polek zakłada albo prowadzi młode, czyli działające od co najwyżej 3,5 roku firmy. Ten wskaźnik jest teraz o ponad jedną trzecią wyższy niż przed dwoma laty, gdy aktywnością biznesową wykazywało się 6 proc. kobiet w Polsce – podaje udostępniony „Rzeczpospolitej" najnowszy raport konsorcjum Global Entrepreneurship Monitor (GEM), największego na świecie międzynarodowego projektu badania przedsiębiorczości dorosłych (w wieku 18–64 lat).
Jego tegoroczna edycja, która obejmuje dane z 74 państw, zwraca uwagę na znaczący, bo 10-proc., wzrost aktywności biznesowej kobiet na świecie w ostatnich dwóch latach. Wśród Polek był on niemal czterokrotnie większy, dzięki czemu wskaźnikiem pań zaangażowanych w przedsiębiorczość przewyższamy już 6 proc. średnią dla Europy i Azji Środkowej (Turcji i Kazachstanu).
Firma dla młodych
Raport GEM zwraca uwagę, że Polska na tle innych państw z tego regionu wyróżnia się aktywnością biznesową młodych kobiet (24–34 lata) – aż 12 proc. z nich prowadzi od niedawna firmy albo je zakłada. Tymczasem w zamożnych krajach Zachodu decydują się na to częściej kobiety w wieku 45+.
Zachód zaniża zresztą wskaźnik zaangażowania w przedsiębiorczość w Europie na czele z Niemcami, gdzie aktywność biznesowa kobiet spadła w ostatnich latach o ponad jedną piątą, do 3,1 proc. Średnią podwyższają z kolei Estonia i Turcja, gdzie odsetek młodej przedsiębiorczości wśród pań sięga odpowiednio 11,7 i 10 proc.