Otwierając studia medyczne na Uczelni Łazarskiego pod koniec 2018 r. zapowiadali Państwo wprowadzenie pionierskiej metody kształcenia studentów w module PBL. Czy na Wydziale Prawa też jest prowadzony podobny program?
Nauka przez rozwiązywanie problemów (w skrócie PBL) jest wykorzystywana na najlepszych uczelniach na świecie, głównie na kierunkach medycznych. Natomiast na kierunkach prawniczych w Polsce nie kształci się (jeszcze?) kompleksowo taką metodą.
Dzięki metodzie PBL odpowiedzialność za efekty nauczania jest podzielona między wykładowców a samych uczących się. Dajemy studentom dużą samodzielność, co powoduje, że sami odnajdują swoje mocne cechy, zauważają swoje predyspozycje i uczą się samodyscypliny. To student staje się centrum procesu nauczania. Uczelnia nadal oferuje mu wszystkie możliwości, takie jak komplet materiałów, opiekę wykładowcy, listę literatury, ale to student musi sam przygotować się merytorycznie z większej części materiału, tak aby na zajęciach z wykładowcą mógł już wykorzystać zdobytą wiedzę. Studenci w wielu przypadkach pracują w zespołach. Tak prowadzone zajęcia nie polegają na biernym słuchaniu wykładów. Zachodzi wręcz odwrotny proces – studenci przedstawiają to, co udało im się przygotować, a wykładowca moderuje dyskusję.
Celem wdrożenia nowej formy dydaktycznej PBL jest zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych odpowiadających typowemu złożonemu problemowi właściwemu dla pracy absolwenta kierunku prawniczego (prawo, administracja, prawo w biznesie, prawo lotnicze z pilotażem). Co ważne, proces przebiega w warunkach realnych, a nie akademickich i uwzględnia wiedzę oraz umiejętności agregowane w ramach różnych gałęzi/subdyscyplin prawoznawstwa oraz adekwatnych do problemu dyscyplin nauk społecznych. Funkcją formy dydaktycznej PBL jest przygotowanie studenta do weryfikacji efektów uczenia się przy zastosowaniu metody NSL (Normative Set of a Lawyer; komplet normatywny prawnika, m.in. schemat prowadzenia sprawy przez prawnika).
Na naszym wydziale od ponad roku pracuje specjalnie powołany zespół ds. wdrożenia PBL/NSL. Mamy określony harmonogram prac, jesteśmy pełni energii i entuzjazmu, wierzymy, że nam się uda.