W 70 proc. przypadków podczas audytu stwierdzono brak urządzeń zabezpieczających dla osób niewidomych lub ich małą liczbę. Na 47 proc. przejść zdiagnozowano kłopoty z widocznością – przeszkadzają przystanki, drzewa, budynki, parkujące samochody. Na 24 proc. przejść stwierdzono braki w oznakowaniu poziomym.
W 22 proc. sprawdzanych miejsc dopuszczalna prędkość pojazdów była zbyt wysoka, a w 16 proc. przejść piesi musieli oczekiwać na krawędzi pasa ruchu.
Jakie są zalecenia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych? Otóż, jej zdaniem, przejścia dla pieszych należy wyznaczać na odcinkach dróg, na których dopuszczalna prędkość nie przekracza 50 km/h, a w okolicach szkół czy przedszkoli 30 km/h.
Każde z nich powinno być oświetlone i wyznaczone w miejscu z dobrą widocznością w relacji kierowca–pieszy. Przejścia przez trzy pasy ruchu nie powinny funkcjonować bez sygnalizacji świetlnej. To samo dotyczy dróg dwujezdniowych. Pieszy powinien mieć zapewnioną możliwość bezpiecznego dojścia do przejścia i bezpieczną strefę oczekiwania.
Podstawą jest jednak, żeby były dobrze oświetlone i oznakowane. To ważne zarówno dla kierowców, jak i dla pieszych.