Firma podkreśla pozytywną sytuację polskiej gospodarki. Wyzwań związanych z zakazem jednak nie brakuje. Firma otworzyła w półroczu 30 sklepów, ale netto jej sieć urosła tylko o dziewięć punktów, co jak na tak dużą sieć jest wynikiem słabym.
Zmiany dotyczą też innych: Carrefour zamknął w półroczu kilkadziesiąt sklepów osiedlowych pod marką Express, Auchan skupia się na przebudowie i odświeżaniu sklepów, a nie uruchamianiu nowych.
– To zaledwie kilka miesięcy działania zakazu, w przyszłym roku niehandlowych niedziel będzie dwa razy więcej, wtedy dopiero odczujemy wszyscy negatywne zjawiska. Zwłaszcza operatorzy centrów handlowych, w których najemcy już domagają się obniżenia stawek czynszowych – mówi jeden z prezesów.
Nowe koszty
Jak już pisaliśmy, z danych firmy Euromonitor International wynika, że w 2018 r. można się spodziewać spadku obrotów tradycyjnych sklepów spożywczych o 5,1 proc. Tempo spadku nieco wyhamowało, co jest związane z ogólną poprawą koniunktury na rynku.
Lepiej radzą sobie też placówki wyspecjalizowane, a także te sprzedające głównie alkohol i papierosy. Tradycyjne spożywczaki są w znacznie gorszej sytuacji – dla nich prognozowany jest spadek obrotów o 6,3 proc. Podobne jest tempo spadku liczby placówek. Prognozuje się zamknięcie 2 tys. sklepów spożywczych, podczas gdy cały tradycyjny sektor rynku skurczy się o 5,2 tys. punktów.
Dodatkowo nowe oczekiwania konsumentów wymuszają na handlowcach inwestycje, zwłaszcza w technologie. – To kierunek, który będzie wyróżniał sklepy, do który klienci chcą przyjść, od tych, które będą dla nich mniej atrakcyjne. Nie mam tutaj na myśli wyłącznie technologii takich jak skanery czy kasy samoobsługowe, ale szerokie wykorzystanie innowacji kryjących się w pojawiających się rozwiązaniach, które powodują, że zakupy robi się szybciej i sprawniej – mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający w Nielsen Polska. – Ponadto wygoda w sklepie musi być dopasowana do klienta, który odwiedza tę konkretną placówkę. Oznacza to, że musimy wziąć pod uwagę preferencje konsumenta i np. okolicę, w której sklep się znajduje – dodaje.