Paczkę Poczty Polskiej odbierzesz w Biedronce. Wielka ofensywa państwowego operatora

Państwowy operator rzuci wyzwanie swojemu rywalowi, InPostowi. Chce pokonać go jego własną bronią – paczkomatami. Jak dowiedziała się „Rzeczpospolita”, pocztowcy do końca przyszłego roku uruchomią w całej Polsce 1 tys. maszyn do odbioru zakupów dokonywanych online lub prywatnych paczek.

Aktualizacja: 19.09.2018 18:04 Publikacja: 19.09.2018 14:20

Paczkę Poczty Polskiej odbierzesz w Biedronce. Wielka ofensywa państwowego operatora

Foto: Bloomberg / materiały prasowe

Zdecydowana większość automatów Poczty Polskiej (PP) stanie w Biedronkach – wynika z nieoficjalnych informacji „Rzeczpospolitej”. Oznakowane barwami PP urządzenia pojawią się jednak też w kluczowych węzłach transportowo-logistycznych, w tym min. na dworcach kolejowych. Ale to nie koniec. Jak ustaliliśmy, PP negocjuje również z Lotosem w sprawie ustawienia automatów na stacjach koncernu.

InPost nie zamierza oddać jednak pola bez walki. O kontrofensywie InPostu i wojnie na paczkomaty przeczytasz już dziś o 21.00 na RP.pl oraz w jutrzejszej „Rzeczpospolitej”.

Biedronka pod rękę z Pocztą

W sklepach sieci Biedronka maszyny paczkowe od paru miesięcy stawia duńska firma SwipBox (a o jej planach kooperacji z Biedronką pisaliśmy w „Rzeczpospolitej” jako pierwsi już w maju). Ma ich już 50, ale – jak tłumaczy nam Michał Czechowski, kierujący polskim oddziałem SwipBox – w ciągu dwóch tygodni do naszego kraju dotrze kolejnych 150. – W sumie tylko do końca tego roku będziemy mieli w Biedronkach 300 automatów – zaznacza.

Wejście PP do Biedronek z urządzeniami paczkowymi to właśnie efekt współpracy państwowej spółki z Duńczykami. Do tej pory SwipBox w Polsce współpracował na wyłączność z DHL. Teraz rozszerza jednak kooperację o Pocztę Polską. Ta ma współdzielić automaty w Biedronkach z niemiecką firmą kurierską, ale będzie miała również część skrytek paczkowych na wyłączność. Co więcej, maszyny, które staną na dworcach czy stacjach sieci Lotos, będą już tylko obsługiwać klientów PP – wynika z nieoficjalnych informacji „Rzeczpospolitej”.

Firmy kurierskie stawiają na maszyny do odbioru paczek, bo tzw. odbiór w punkcie, to obecnie dynamicznie rosnący trend w Polsce i na świecie. Klienci, robiący zakupy w internecie, dotychczas głównie zamawiali kuriera i opcję dostawy do domu lub pracy. – Automaty stanowiły raczej alternatywę. Dostarczano do nich paczki, gdy kurier nie zastał nikogo w domu. Teraz stają się miejscem docelowym dostawy, chętnie wskazywanym podczas zamówień – mówi Michał Czechowski.

Nowy trend na rynku paczek

Odbiór w punkcie to nie tylko paczkomaty, ale również placówki pocztowe, a nawet sklepy i kawiarnie (taką sieć odbioru w oparciu o partnerów buduje np. UPS). Allegro, największa platforma e-handlu w Polsce, nie ukrywa, że szczególnie stawia właśnie na taką formułę dostaw. Z końcem sierpnia firma ogłosiła uruchomienie usługi Allegro Smart, która – w ramach abonamentu (49 zł rocznie) – umożliwia 365 bezpłatnych dostaw towarów kupionych online. Z odbiorem właśnie w punkcie.

Partnerami programu są zaciekli rywale – InPost ze swoimi 3,8 tys. paczkomatami w całej Polsce, oraz Poczta Polska. Paczki dostarczane przez PP klienci mogą odbierać nie tylko w placówkach operatora, ale również kioskach Ruchu, sklepach Żabka i Freshmarket, a także na stacjach Orlenu, z którymi państwowa spółka współpracuje. W sumie to ponad 9 tys. lokalizacji. PP zapewnia jednak, że do końca br. liczba tych punktów wzrośnie o dalsze 2 tys.

W sumie internauci kupujący na Allegro towary mogą – za pośrednictwem różnych firm kurierskich – odbierać je w ponad 15 tys. punktach. Skąd taka popularność tej formy dostaw? Oprócz wygody, to efekt ceny. Dostawy do punktów odbioru są 25-40 proc. tańsze niż przesyłki kurierskie „do drzwi”. Grzegorz Czapski, członek zespołu zarządzającego Allegro, odpowiedzialny za rozwój biznesu, tłumaczył w czerwcu, że blisko 45 proc. ofert na tej platformie umożliwia już którąś z form odbioru w punkcie, nie wliczając w to paczkomatów.

W ciągu ostatniego roku liczba paczek kierowanych do punktu odbioru wśród klientów Allegro wzrosła o prawie 80 proc. Według Grzegorza Czapskiego to trend całkowicie zgodny z tym obserwowanym w Europie, gdzie popularność odbiorów w punkcie gwałtownie rośnie.

Więcej na ten temat oraz o planowanej kontrofensywie InPostu i wojnie na paczkomaty przeczytasz o 21.00 na RP.pl oraz w jutrzejszej „Rzeczpospolitej”.

Handel
To będą drogie święta. I musimy się do tego przyzwyczaić
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Znowu szykują się drogie święta. Co zdrożało najmocniej?
Handel
Zalando chce przejąć konkurencyjny sklep internetowy
Handel
Polacy ruszyli na luksusowe zakupy
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Handel
Świat nadal handluje z Rosją. Które firmy są na liście wstydu?