Biznes zdaje test odpowiedzialności, wspierając walkę z koronawirusem

Po pierwszym teście dobrego serca nadejdą kolejne egzaminy, gdy trzeba będzie rozruszać gospodarkę po epidemii.

Aktualizacja: 10.04.2020 06:47 Publikacja: 09.04.2020 21:00

Największy samolot świata, An-225 Mrija ma we wtorek przywieźć do Polski szósty już transport sprzęt

Największy samolot świata, An-225 Mrija ma we wtorek przywieźć do Polski szósty już transport sprzętu medycznego zorganizowany przez KGHM

Foto: shutterstock

W poświąteczny wtorek na Lotnisku Chopina ma wylądować największy samolot świata z transportem sprzętu medycznego, który kupiły w Chinach KGHM i Grupa Lotos. W przypadku obu firm należących do czołówki spółek Skarbu Państwa to już kolejna inicjatywa pomagająca przeciwdziałać pandemii.

– Praktycznie wszystkie spółki z udziałem Skarbu Państwa włączają się w walkę z epidemią koronawirusa. Ich działania to nie tylko przejaw społecznej odpowiedzialności biznesu, ale też ważnego obecnie patriotyzmu gospodarczego. Pokazuje to, że kapitał ma narodowość – podkreśla Jacek Sasin, wicepremier i minister aktywów państwowych.

Jak informuje nas biuro prasowe MAP, łączna wartość tego wsparcia jest trudna do oszacowania, ale znacznie przekroczyła już podawaną niedawno kwotę 100 mln zł. Choć ministerstwo koordynuje te działania, to zaznacza, że to własna inicjatywa firm.

Społecznie i biznesowo

Na pierwszej linii walki już od początku wybuchu epidemii stanął paliwowy gigant PKN Orlen. Bezpośrednie wsparcie w walce z pandemią – głównie w formie zakupów sprzętu dla służb medycznych i doposażenia szpitali m.in. w karetki, respiratory – spółka szacuje na 100 mln zł (licząc zrealizowane i zamówione już zakupy). Do tej kwoty nie wlicza jednak kosztów uruchomienia produkcji żeli i płynów dezynfekujących czy rezygnacji z części marży w związku z obniżanymi od połowy marca cenami paliw na stacjach spółki.

– Rezygnacja z części marży to przejaw społecznej odpowiedzialności biznesu, ale i dbałość o rynek, na którym działamy. To wyraz troski o naszych klientów, wśród których jest wielu polskich przedsiębiorców. Chcemy w ten sposób wesprzeć przedsiębiorców, którzy i tak są w trudnej sytuacji – tłumaczy Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen. Zaznacza, że działania spółki mają wymiar zarówno społeczny, jak i biznesowy, by jak najskuteczniej walczyć z epidemią i jej skutkami w przyszłości.

Wśród najbardziej aktywnych w walce z pandemią spółek Skarbu Państwa jest też KGHM, który uruchomił masową produkcję płynu do dezynfekcji rąk, robi też maseczki chirurgiczne i organizuje transporty sprzętu medycznego z Chin, warte już ponad 40 mln zł. – Kilkanaście osób w KGHM pracuje dzień i noc nad pozyskaniem w Chinach potrzebnych towarów. Logistyka jest dużo większym wyzwaniem niż pieniądze – zaznacza Piotr Chęciński, dyrektor departamentu komunikacji korporacyjnej spółki.

Logistyczne wsparcie w walce z pandemią zapewnia Poczta Polska, która organizuje dostawy płynów dezynfekujących m.in. do szpitali i policji, tworząc też specjalne magazyny rezerw środków ochrony osobistej dla Ministerstwa Zdrowia. Z kolei potentat ubezpieczeń PZU poza 6 mln zł na zakup sprzętu dla szpitali, wspiera walkę z koronawirusem poprzez swoją bezpłatną infolinię, gdzie można uzyskać fachowe informacje medyczne i porady lekarskie.

Polski Holding Hotelowy zapewnia bezpłatną bazę noclegową dla służb medycznych, a PKP obniża czynsze najemcom i opłatę za dostęp do infrastruktury. Grupa Lotos przeznaczyła na walkę pandemią (w tym zakup sprzętu medycznego) już ponad 7 mln zł, Bank Pekao dołożył 5 mln zł, a respiratory dla szpitali finansuje też Morski Port Gdynia.

Dowód na elastyczność

W walkę z pandemią włączyły się też setki prywatnych firm. W tym Warta, która z budżetu kampanii promocyjnej z okazji 100-lecia przekazała na walkę z pandemią 10 mln zł, czy bank ING BSK, który na wsparcie szpitali zakaźnych przeznaczył 4 mln zł. Liczna grupa prywatnych firm (m.in. Budimex, 4F, Putka, LPP) włączyła się do akcji „Jesteśmy razem. Pomagamy", którą zainicjował Leszek Gierszewski, właściciel Druteksu (spółka wyłożyła 1 mln zł).

Skalę działań biznesu potwierdzają wyniki badania Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB): prawie dwie trzecie ankietowanych pracowników wysoko ocenia obecne działania swoich pracodawców na rzecz otoczenia.

Polski biznes wykazują się teraz nie tylko porywem serca, ale i elastycznością – szybko uruchamiając produkcję środków dezynfekujących oraz masek ochronnych. Jak informuje Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, od początku marca wpłynęło tam 1025 wniosków o pozwolenie na udostępnianie produktów biobójczych, a 521 z nich rozpatrzono pozytywnie.

Wśród nowych producentów środków do dezynfekcji są dziesiątki prywatnych firm kosmetycznych, w tym Ziaja, Oceanic, Eveline, Avon czy L'Oreal. – W czasach epidemii, gdy popyt na kosmetyki pielęgnacyjne spada, nasze firmy szukają sposobów, by utrzymać płynność i zatrudnienie – wyjaśnia Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

Jak ocenia FOB, większość firm zdała pierwszy test reakcji na kryzys pandemii – zarówno wobec pracowników, jak też otoczenia – kierując się tu często porywem serca. Jednak w kolejnych tygodniach czeka je poważniejszy egzamin z odpowiedzialności wobec pracowników w warunkach kryzysu gospodarczego. Myśli już o tym MAP. Jak zaznacza Jacek Sasin, spółki Skarbu Państwa przygotowują się już do sytuacji, kiedy trzeba będzie szybko pobudzić gospodarkę. – Jestem przekonany, że to największe spółki Skarbu Państwa będą wtedy kołem zamachowym odbudowy wzrostu gospodarczego – twierdzi wicepremier.

Opinia dla „rzeczpospolitej"

Marzena Strzelczak, dyrektorka Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Czwarty tydzień walki z pandemią pokazuje wspaniałe przykłady solidarności społecznej i szerokiego zaangażowania obywatelskiego, indywidualnego, aktywności organizacji pozarządowych, a także firm, które również mocno zaangażowały się w działania na rzecz otoczenia. Patrząc na to dzisiejsze wspaniałe zaangażowanie, trzeba jednak pamiętać, że działania filantropijne, choć bardzo potrzebne i ważne, są tylko elementem systemowego podejścia do CSR. Ten sprawdzian, także z odpowiedzialności społecznej, dopiero się zaczął .

Biznes
Ministerstwo Obrony kupuje polskie satelity od Creotechu
Biznes
Ataki dezinformacyjne to problem spółek, ale też całego rynku i państwa
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Znamy koszty budowy elektrowni jądrowej w Polsce
Biznes
Orlen obniża ceny paliw na święta. Kto i jak może skorzystać z promocji?
Biznes
eDO Post – nowa era bezpiecznej komunikacji cyfrowej dla biznesu
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10