PKP Intercity ma za sobą rekordowy rok. Pociągi przewiozły w 2018 r. ponad 46 mln podróżnych. W porównaniu z rokiem poprzednim to wzrost o 8 proc. Ubiegły rok dla PKP Intercity był trzecim z rzędu okresem dodatniego wyniku finansowego. Prognozowany zysk netto wynosi ok. 190 mln zł.
Poprawiające się wyniki umożliwiają realizację największego programu inwestycyjnego w historii spółki: „PKP Intercity – kolej dużych inwestycji". Przewidziany na lata 2016–2020 – z perspektywą do roku 2023 – wart jest ok. 7 mld zł. Po jego zakończeniu tabor PKP Intercity będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. 94 proc. pociągów będzie klimatyzowanych, w co najmniej 77 proc. pasażerowie skorzystają z bezprzewodowego internetu.
W każdym pociągu znajdzie się przestrzeń przystosowana dla osób poruszających się na wózkach, będą wydzielone miejsca na rowery. – Zmiany w transporcie należą do najbardziej widocznych w polskiej gospodarce. W perspektywie 2023 roku polska kolej będzie nowoczesna, szybka i konkurencyjna również wobec zagranicznych przewoźników – podkreśla Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Więcej nowych wagonów
Znaczną część programu inwestycyjnego zrealizowano w 2018 r. Wartość podpisanych lub rozszerzonych umów na zakup lub unowocześnienie taboru przekroczyła 2 mld zł. Od grudnia pasażerowie mogą korzystać m.in. ze zmodernizowanych wagonów dostarczonych przewoźnikowi przez H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Podpisany w 2017 r. i rozszerzony w październiku ub. roku kontrakt o wartości 410 mln zł przewiduje modernizację i przegląd 90 wagonów typu 111A.
W ub. roku rozszerzono umowę na modernizację 163 wagonów w Pesa Bydgoszcz, zamówiona została modernizacja kolejnych 82 pojazdów.