Airbus: zysk rośnie, ale prognoza bez zmian

Airbus osiągnął w I kwartale lepszy zysk operacyjny, ale nie zmienił rocznej prognozy, bo prezes Guillaume Faury obawia się niepewności w warunkach pandemii.

Aktualizacja: 29.04.2021 17:59 Publikacja: 29.04.2021 17:57

Airbus: zysk rośnie, ale prognoza bez zmian

Foto: Bloomberg

Skonsolidowany zysk operacyjny grupy z Tuluzy zwiększył się o 147 proc. do 694 mln euro dzięki działom samolotów cywilnych (533 mln) i śmigłowców (62 mln), bo obroty zmalały o 2 proc. do 10,46 mld euro. Firma dostarczyła 125 samolotów, o trzy więcej niż rok temu (9 A220, 105 z rodziny A320, jeden A330 i 10 A350). Zamówiono brutto 39 maszyn (356 rok te, mu), ale po rezygnacjach bilans ten był ujemny: minus 61 (290 rok wcześniej). Rezerwy gotówki netto wyniosły 5,6 mld euro

Ogłoszone dane były nieco lepsze od przewidywań analityków, wynikały ze zwiększenia dostaw samolotów i z trwającej restrukturyzacji podjętej z powodu skutków pandemii na podróże lotnicze.

- Pierwszy kwartał wykazał, że kryzys w naszym sektorze jeszcze nie skończył się, a rynek jest w dalszym ciągu niepewny — stwierdził prezes Guillaume Faury.

Airbus nie zmienił rocznej prognozy opublikowanej w lutym. Zakłada, że nie dojdzie do nowych zakłóceń w gospodarce świata, w ruchu lotniczym i w jego wewnętrznej działalności. Spodziewa się dostarczyć podobna liczbę samolotów co w 2020 r. (566 sztuk), wypracować zysk operacyjny 2 mld euro i osiągnąć równowagę w przepływach gotówki.

Breeze Airways zamawia airbusy

Nowa linia w USA, Breeze Airways założona przez Davida Neelemana złożyła nowe zamówienie na 20 samolotów A220; łącznie chce ich mieć 80. Zamierza zacząć przewozy latem. To piąta linia założona przez Neelemana, początkowo nazywała się moxy. Planuje obsługiwać gorzej skomunikowane miasta w Stanach starszymi embraerami E190 i E195, częściowo odziedziczonymi po brazylijskiej Azul. Pierwszy A220 ma być dostarczony w październiku i obsługiwać dłuższe szlaki.

Grzywna za korupcję

Dawna filia Airbusa, GPT Special Project Management, która zaprzestała działalności w 2020 r. ma zapłacić 20,6 mln funtów, grzywnę 7,5 mln i koszty sądowe 2,2 mln po przyznaniu się do korupcji w kontraktach na usługi w łączności wojskowej dla saudyjskiej Gwardii Narodowej — orzekł londyński sąd. Firma przyznała się do korumpowania od grudnia 2008 do lipca 2010.

Transport
Na drogach przybywa aut po kolizjach i wypadkach
Transport
Wokół Warszawy powstanie nowa obwodnica
Transport
Chińczycy nie chcą boeingów? Rosjanie chętnie je kupią. I mają pomysł za co
Transport
Lyft wchodzi do Polski. Rywal Ubera przejmuje FreeNow
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Transport
Boeing ofiarą wojny handlowej Trumpa. Chińczycy nie odbiorą zamówionych samolotów