W ramach pierwszego planu odbudowy gospodarki sumą 25 mld euro przyjętego w marcu w związku z pandemią rząd przeznaczył 500 mln euro całemu sektorowi lotniczemu, z czego większość miała trafić do Alitalii.
— Rząd nie ma zamiaru podejmować nowej akcji ratunkowej. Mamy zamiar ponownie stworzyć narodowego przewoźnika — oświadczył Patuanelli.
Dzień wcześniej ministerstwo pracy zezwoliło na objęcie technicznym bezrobociem do października 6622 pracowników linii, a resort przemysłu obiecał czuwać nad zachowaniem miejsc pracy. Alitalia zatrudnia 11 132 ludzi.
W tym tygodniu Alitalia ogłosiła zawieszenie do końca maja codziennego połączenia Rzym-Nowy Jork, co zaniepokoiło związki zawodowe, że dojdzie do nowej redukcji zatrudnienia. Minister Patuanelli starał się rozproszyć te obawy zapewniając, że linia „skupi się mocno na lotach dalekiego zasięgu, zwłaszcza w ramach nowych sojuszy międzynarodowych”.
Alitalia prowadzi negocjacje o przedłużeniu umowy partnerskiej z Delta Air Lines i z AF-KLM na rynku północno-amerykańskim, która wygasa w maju. Linia jest od maja 2017 pod zarządem komisarycznym, pandemia pogłębiła jedynie jej poważne problemy finansowe, więc nic nie wyszło z próby uratowania jej przez grupę włoskich inwestorów — przypomniał Reuter.