Rosjanom nie przeszkadza konflikt na Bliskim Wschodzie. Latają i zarabiają

Rosyjska Federalna Agencja Transportu Lotniczego zezwala liniom lotniczym z tego kraju na operowanie do Iranu, Izraela, Iraku i Libanu. Także na przeloty nad tymi krajami.

Publikacja: 31.10.2024 15:46

Rosjanom nie przeszkadza konflikt na Bliskim Wschodzie. Latają i zarabiają

Foto: Bloomberg

Aerofłot i prywatna rosyjska linia Red Wings już latają do Tel Awiwu i Teheranu z Moskwy i Petersburga. W rejsach do Zjednoczonych Emiratów Arabskich ich trasa prowadzi przez irańską przestrzeń powietrzną, a na Seszele lecą nad Irakiem.

Jedyne rosyjskie zastrzeżenie: że linie z tego kraju mogą tak latać na tych trasach i na lotniska w tych krajach wyłącznie w ciągu dnia, czyli od godz. 9 do 19. Te restrykcje obowiązują tylko do 3 listopada.

Wcześniej Rosjanie wprowadzili całkowity zakaz operacji w tych krajach oraz korzystania z ich przestrzeni powietrznej 1 października. Obowiązywał kilka dni. Wszyscy inni przewoźnicy, nawet linie z Zatoki doskonale obyte z konfliktami i ograniczeniami, omijają terytorium Iranu i nie latają do Bejrutu z uwagi na bezpieczeństwo pasażerów i floty.

Żaden z unijnych przewoźników nie lata do Iranu, Izraela, Iraku i Libanu. Linie arabskie też są wstrzemięźliwe

Niektóre z nich odłożyły decyzję o wznowieniu lotów do Izraela i Libanu do przyszłego roku. A nawet do sezonu letniego 2025.

Natomiast LOT podejmie decyzję o wznowieniu połączenia z Izraelem bądź przedłużenia jego zawieszenia 11 listopada.

Czytaj więcej

Bank Rosji przykręca śrubę biznesowi. Stopy procentowe najwyższe od 2003 r.

Zawieszenie lotów do Libanu i Iranu oraz przelotów nad przestrzenią powietrzną tych krajów ogłosiły także Qatar Airways. Jako powód podały „obecną sytuację w regionie Bliskiego Wschodu”. Mają doskonale w pamięci, że kiedy Iran wystrzelił rakiety na Izrael 1 października, to zanim dotarły nad terytorium Izraela, leciały przez Jordanię i Irak.

A w sytuacji, kiedy nic nie wskazuje na zakończenie tego konfliktu, nikt nie może dać gwarancji, że taka sytuacja się nie powtórzy. Do Teheranu nie latają również Lufthansa ani linie bliskowschodnie, a nawet Turkish Airlines czy również turecki Pegasus. Bezpieczeństwo operacji jest dla nich ważniejsze niż możliwość zarobienia naprawdę dużych pieniędzy. Nałożenie sankcji przez Unię Europejską na irańskie Iran Air, Maha Air i Saha Airlines spowodowało, że bilety nawet na rejsy regionalne kosztują po kilka tysięcy dolarów za podróż w jedną stronę.

Lotnicza przyjaźń Rosji z Pakistanem

Rosawiacja nie ma także zastrzeżeń co do lotów do Pakistanu i przyjmie z otwartymi ramionami pakistańskie linie PIA, które już w roku 2020 zostały wpisane na unijną „czarną listę” przewoźników, którzy mają zakaz operowania na lotniskach europejskich oraz korzystania z przestrzeni powietrznej nad 27 krajami UE. Ten zakaz został wprowadzony w sierpniu 2020 roku, co roku jest przedłużany. I nadal obowiązuje.

Natomiast Rosjanie wszędzie poszukują sojuszników. Właśnie przygotowywane jest uruchomienie bezpośredniego połączenia między Islamabadem i Karaczi z Moskwą. Trasy mają obsługiwać na początek PIA i Aerofłot. Jak powiedział rosyjskiej agencji TASS ambasador Pakistanu w Rosji Muhammad Khalid Jamali, będzie to wielkie otwarcie, a Pakistan liczy na szeroki napływ rosyjskich turystów. — Jesteśmy w kontakcie i wszystko jest przygotowywane do uruchomienia bezpośrednich połączeń lotniczych. Bo nic nie zastąpi kontaktów międzyludzkich — mówił ambasador. Nie ukrywał jednak, że raczej nie będzie to możliwe przed końcem 2024 roku.

Aerofłot i prywatna rosyjska linia Red Wings już latają do Tel Awiwu i Teheranu z Moskwy i Petersburga. W rejsach do Zjednoczonych Emiratów Arabskich ich trasa prowadzi przez irańską przestrzeń powietrzną, a na Seszele lecą nad Irakiem.

Jedyne rosyjskie zastrzeżenie: że linie z tego kraju mogą tak latać na tych trasach i na lotniska w tych krajach wyłącznie w ciągu dnia, czyli od godz. 9 do 19. Te restrykcje obowiązują tylko do 3 listopada.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Hybrydy
Skoda Kodiaq. Co musisz wiedzieć o technologii PHEV?
Materiał Promocyjny
Firmy same narażają się na cyberataki
Transport
Bunt rosyjskich taksówkarzy. Coraz częściej wybierają szarą strefę
Transport
Rosyjskie koleje wsparły oligarchów Putina. Roczny zysk na kupno drapacza chmur
Transport
Boeing ruszył po miliardy dolarów. Ogromna oferta na rynku
Materiał Promocyjny
Sieć T-Mobile Polska nagrodzona przez użytkowników w prestiżowym rankingu
Transport
Upadła jedna z najstarszych linii lotniczych na świecie. Czesi są niepocieszeni