Władze miasta są zdecydowane na budowę metra i planują rozpoczęcie pierwszych prac w 2028 roku. Zaznaczają, że jest to inwestycja, którą aprobuje większość mieszkańców. Stanisław Mazur, zastępca prezydenta, przyznał, że powstanie metra mogłoby rozwiązać problem korków, dojazdu do dzielnic peryferyjnych oraz ułatwić walkę ze smogiem.
Budowa metra w Krakowie. Trasa, koszty i terminy
Zgodnie z przygotowanym planem, w pierwszej kolejności miałaby powstać linia łącząca wschód i zachód miasta, a konkretnie Nową Hutę i Bronowice, przez centrum Krakowa. Obecne władze będą mogły skorzystać z dokumentacji przygotowanej za czasów prezydentury Jacka Majchrowskiego, gdy rozważano pomysł budowy premetra i powstanie tunelowych rozwiązań dla tramwaju.
Czytaj więcej
W Poznaniu ma szansę wyjechać na tory autonomiczny tramwaj. Pracę nad realizacją projektu poprowadzą eksperci z Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego we współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Poznaniu.
Pierwszy etap budowy ma obejmować odcinek od skrzyżowania ul. Reymonta i ul. Piastowskiej do miejsca realizowanej obecnie linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju IV (ul. Meissnera – Mistrzejowice) w okolicach ronda Młyńskiego. Odcinek ten ma 6 km, a szacunkowy koszt jego budowy wyniesie 3 mld zł. Budowa metra w tym miejscu pozwoliłaby na skomunikowanie ronda Polsadu z centrum (rondem Mogilskim, Dworcem Głównym, Teatrem Bagatela i AGH) i następnie z ul. Piastowską. Budowa tego odcinka jest przewidywana na lata 2028-2032.
Władze planują, aby wraz z pracami przygotowawczymi budowy pierwszego odcinka były prowadzone działania w kierunku przedłużenia linii na wschód i zachód. Mają one rozpocząć się już w 2025 roku. II i III etap zakłada budowę linii o łącznej długości około 20 km. Koszt tych dwóch etapów jest szacowany na 10 mld zł. Budowa całej pierwszej linii wyniesie zatem około 13 mld zł.