Autonomiczny tramwaj w Poznaniu. Testy ruszą już wkrótce

W Poznaniu ma szansę wyjechać na tory autonomiczny tramwaj. Pracę nad realizacją projektu poprowadzą eksperci z Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego we współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Poznaniu.

Publikacja: 21.09.2024 11:00

Autonomiczny tramwaj w Poznaniu: Kiedy rozpoczną się testy?

Testy autonomicznego tramwaju w Poznaniu

Autonomiczny tramwaj w Poznaniu: Kiedy rozpoczną się testy?

Foto: roobcio, Adobe Stock

W poniedziałek, 16 września, list intencyjny w sprawie projektu Smart Tram w Poznaniu podpisali Mariusz Wiśniewski – zastępca prezydenta Poznania, Krzysztof Dostani – Prezes MPK Poznań oraz Rafał Cichy – dyrektor Łukasiewicz – PIT.

Autonomiczny tramwaj w Poznaniu: Co to za pomysł?

W Poznaniu już w drugiej połowie przyszłego roku rozpoczną się testy mające na celu opracowanie autonomicznego systemu sterowania tramwajem, a więc takiego, który nie wymaga zaangażowania motorniczego. System opracowany przez ekspertów z Łukasiewicz – PIT we współpracy z MPK Poznań ma być możliwy do zainstalowania w niemal każdym pojeździe. Jednak do jego wdrożenia na szeroką skalę potrzeba jeszcze wielu lat. Znacznie wcześniej mogą być wykorzystywane jego poszczególne elementy, co początkowo planowane jest w codziennej pracy zajezdni na Franowie. 

Testy autonomicznego tramwaju w Poznaniu

Początkowy etap prac nad tym nowoczesnym systemem prowadzony będzie w poznańskiej zajezdni na Franowie. Jest ona jedną z najnowocześniejszych w Polsce i idealnie nadaje się do przeprowadzania testów przy zachowaniu wszelkich wymogów bezpieczeństwa.

Znajduje się tutaj torowisko o łącznej długości prawie 14 km, a do tego cała infrastruktura przypominająca niewielkie miasteczko. Jest tu więc sygnalizacja świetlna oraz są przejścia dla pieszych i przejazdy przez torowisko. Tutaj także – po raz pierwszy w kraju – zastosowany został system automatycznego zarządzania pracą zajezdni (DMS). Wspiera on zarządzanie pracą motorniczych i pracowników technicznych poprzez identyfikację pojazdów, import i zarządzanie ich danymi, a także wyznaczanie im tras i miejsc postojowych w zajezdni.

Czytaj więcej

Dzień bez Samochodu już 22 września. W których miastach będzie darmowa komunikacja miejska?

Testy autonomicznego tramwaju ułatwione będą również dzięki udostępnieniu przez MPK Poznań wiedzy i doświadczenia związanego z procesami logistycznymi oraz eksploatacją pojazdów. Przydatne będą też informacje o procedurach, które obowiązują w czasie prac w zajezdni.

Testy autonomicznego tramwaju w Poznaniu: Jak będą wyglądać?

Testy autonomicznego tramwaju w Poznaniu rozpoczną się od analizy procesów logistycznych. Na tym etapie przeprowadzone zostaną symulacje w środowisku wirtualnym. Ponadto analizowane będą dane dotyczące infrastruktury oraz czynności wykonywanych w zajezdni w czasie obsługi tramwajów.

Aby autonomiczny tramwaj w Poznaniu mógł bezpiecznie jeździć po mieście, w trakcie prac nad nim niezwykle istotne będzie przygotowanie i wdrożenie narzędzi mających za zadanie wykrywanie zagrożeń pojawiających się w ruchu ulicznym. Zastosowane do tego zostaną rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję.

W trakcie testów analizowane będą różne scenariusze działania pojazdu w zależności od sytuacji, w których się znajdzie. Brane pod uwagę będą również wydarzenia ekstremalne. Opracowane zostaną odpowiednie algorytmy sterowania. W kolejnym etapie prac przeprowadzane będą jazdy testowe, w czasie których zbierane będą dane. Te zaś wykorzystywane będą przy następnych działaniach.

Czytaj więcej

Ruszyła nowa fala prac na budowach linii tramwajowych

Autonomiczny tramwaj w Poznaniu: Pojazd przyszłości?

Projekt Łukasiewicz – PIT oraz MPK Poznań jest projektem wieloletnim, którego zwieńczeniem ma być wyjazd na poznańskie torowiska autonomicznego tramwaju. Pojazd taki sam będzie utrzymywał określoną prędkość, rozpoznawał sygnalizację przeznaczoną dla tramwajów oraz zatrzymywał się w wyznaczonych miejscach. Przede wszystkim jednak będzie właściwie zachowywał się w codziennych sytuacjach na drodze, w tym również w tych niebezpiecznych. Prawidłowo postąpi więc zarówno w sytuacji wjazdu samochodu, jak i wtargnięcia pieszego na czerwonym świetle. Autonomiczny tramwaj w Poznaniu pojawi się jednak na torowiskach dopiero wówczas, kiedy jego twórcy będą mieli pewność, że jest bezpieczny i podlega pełnej kontroli.

Autonomiczne tramwaje na świecie i w Polsce

Autonomiczne tramwaje można spotkać już w wielu miastach na świecie. Kursują one jednak na odcinkach bezkolizyjnych. Są to więc linie metra czy kolejki między terminalami lotnisk. W rzeczywistym ruchu drogowym po raz pierwszy na świecie autonomiczny tramwaj testowano w 2018 roku w Poczdamie. Przejechał on wówczas trasę o długości 6 km. Pojazd stanowi część większego projektu badawczego, który ma na celu do 2026 roku stworzenie w mieście autonomicznej zajezdni tramwajowej.

W Polsce pierwszy przejazd autonomicznego tramwaju miał miejsce w nocy z 27 na 28 stycznia 2020 roku w Krakowie. Tramwaj bez motorniczego w kabinie przejechał wówczas trasę z przystanku Muzeum Narodowe do Cichego Kącika.

Czytaj więcej

Blisko 200 mld zł na transport

W poniedziałek, 16 września, list intencyjny w sprawie projektu Smart Tram w Poznaniu podpisali Mariusz Wiśniewski – zastępca prezydenta Poznania, Krzysztof Dostani – Prezes MPK Poznań oraz Rafał Cichy – dyrektor Łukasiewicz – PIT.

Autonomiczny tramwaj w Poznaniu: Co to za pomysł?

Pozostało 95% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru