Ruch lotniczy w Europie większy niż przed pandemią

Ruch pasażerski na europejskich lotniskach w I półroczu zwiększył się o 9 proc., a jego wzrost o 8 proc. w II kwartale był bardzo dynamiczny, choć mniejszy od 10,2 proc. w I kwartale – podkreśliła w bilansie organizacja lotnisk ACI Europe z Brukseli.

Publikacja: 31.07.2024 16:46

Ruch lotniczy w Europie większy niż przed pandemią

Foto: Bloomberg

Jej dyrektor generalny, Olivier Jankovec, oświadczył: „Wraz z łącznym ruchem pasażerskim, w końcu większym po pełnych 6 miesiącach wobec poziomu z 2019 r., nasz sektor wyszedł z pandemii. Jednak poza tymi najważniejszymi liczbami europejski rynek lotnisk stał się niezmiernie rozczłonkowany pod względem osiągów w przewozach, bo zaledwie 57 proc. lotnisk w pełni odzyskało w czerwcu liczbę pasażerów sprzed pandemii. To odzwierciedla strukturalne zmiany popytu i podaży dotyczące pasażerów udających się na urlopy lub odwiedzających rodziny i przyjaciół, także rozwój najtańszych przewoźników i Turkish Airlines, które najbardziej przyczyniły się do wzrostu przewozów. Jest też odzwierciedleniem dynamiki rynków lotniczych w części Europy Wschodniej i Azji Środkowej, bo wydarzenia geopolityczne wywierają wpływ na konkretne rynki, lepszy lub gorszy zależnie od lokalizacji”.

Czytaj więcej

Linie lotnicze mają kłopoty. Rozczarowują także wyniki Airbusa

Oceniając III kwartał letnich wakacji i następne miesiące, Jankovec uznał, że „mamy do czynienia z najlepszym latem pod względem przewozu pasażerów nawet mimo bezprecedensowej globalnej awarii systemu IT w lipcu i powtarzających się niedociągnięć pionu zarządzania ruchem lotniczym i opóźnień w dostawach samolotów, co ma ujemny wpływ na ruch na lotniskach. Przyszłość będzie zależeć w dużym stopniu od utrzymania się tej jesieni zrównoważonego popytu. To z kolei będzie zależeć od zmiennych obecnie sygnałów makro dotyczących malejącej inflacji, stabilnego poziomu bezrobocia, malejącej produkcji przemysłowej i nastrojów w gospodarce. Na razie nie pozwala nam w nocy spać niepewność, czy kraje Strefy Schengen będą gotowe do rozpoczęcia od listopada stosowania Systemu EES (Entry/Exit System, automatycznej rejestracji podróżnych z krajów trzecich, z krótkoterminowymi wizami albo bez nich, przy każdorazowym przekraczaniu zewnętrznych granic Unii). Jeśli nie, to może dojść do poważnych zakłóceń” – stwierdził szef ACI.

Czytaj więcej

Salon lotniczy Farnborough. Producenci liczą na zamówienia na 1000 samolotów

Różnice skuteczności krajowych lotnisk

W czerwcu najlepsze wyniki w przewozach pasażerów osiągnęły lotniska, z których korzystali głównie urlopowicze oraz odwiedzający krewnych i przyjaciół: Polska (+24,5 proc.), przed Grecją (23,5), Maltą (19,1), Luksemburgiem (16,9), Portugalią (14,2) i Chorwacją (13,6). Najgorzej wypadły Finlandia (-26,4 proc.), Słowenia (-21,5), Bułgaria (-20,5) i Szwecja (-19,4). W innych krajach szybki rozwój tanich linii zapewnił w czerwcu skok wobec czerwca 2019 r. – o 243 proc. w Albanii, o 202 proc. w Uzbekistanie,. o 78 proc. w Armenii i o 67 proc. w Kazachstanie.

Czytaj więcej

Na lotnisku Chopina pękły 2 miliony. Tłok na europejskich lotniskach

Wśród największych krajów Unii najlepiej wypadły lotniska Włoch (+13,1 proc.), Hiszpanii (+8,0), Wielkiej Brytanii (-1,1), Francji (-4) i Niemiec (-7). W reszcie Europy lotniska zwiększyły przewozy o 5,8 proc. w ciągu 6 miesięcy. Pięć największych lotnisk w Europie odprawiło w I półroczu 174,6 mln podróżnych, o 8 proc. więcej niż rok temu i o 21 proc. więcej niż w I połowie 2019. Największym pod tym względem było Londyn-Heathrow (39,8 mln podróżnych, +7,3 proc.), przed Stambułem (38,1 mln, +6,9 proc.), Paryżem-CDG (37,5 mln), Amsterdamem-Schiphol (31,8 mln, +11 proc.) i Madrytem-Barajas (31,7 mln, +11,3 proc.).

Jej dyrektor generalny, Olivier Jankovec, oświadczył: „Wraz z łącznym ruchem pasażerskim, w końcu większym po pełnych 6 miesiącach wobec poziomu z 2019 r., nasz sektor wyszedł z pandemii. Jednak poza tymi najważniejszymi liczbami europejski rynek lotnisk stał się niezmiernie rozczłonkowany pod względem osiągów w przewozach, bo zaledwie 57 proc. lotnisk w pełni odzyskało w czerwcu liczbę pasażerów sprzed pandemii. To odzwierciedla strukturalne zmiany popytu i podaży dotyczące pasażerów udających się na urlopy lub odwiedzających rodziny i przyjaciół, także rozwój najtańszych przewoźników i Turkish Airlines, które najbardziej przyczyniły się do wzrostu przewozów. Jest też odzwierciedleniem dynamiki rynków lotniczych w części Europy Wschodniej i Azji Środkowej, bo wydarzenia geopolityczne wywierają wpływ na konkretne rynki, lepszy lub gorszy zależnie od lokalizacji”.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
EASA: wszystkie airbusy A350-1000 do kontroli
Transport
Części bardziej cenne, niż cały samolot Ural Airlines
Transport
Wizerunkowy problem Airbusa. Przez ogień w silniku Rolls-Royce'a
Transport
Piotr Wyborski, PKP PLK: Do 17 mld zł rocznie będzie wydawać kolej na inwestycje w infrastrukturę
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Transport
LOT w trójce zainteresowanych przejęciem czeskich linii lotniczych Smartwings
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki