Skandale przy przekopie Mierzei Wiślanej. NIK złożył zawiadomienia do prokuratury

Po kontroli realizacji przekopu Mierzei Wiślanej, Najwyższa Izba Kontroli złożyła dwa zawiadomienia do prokuratury i jedno do rzecznika dyscypliny finansów publicznych. Chodzi m.in. o ukrywanie rosnących kosztów inwestycji.

Publikacja: 24.06.2024 12:24

Mierzeja Wiślana

Mierzeja Wiślana

Foto: Ministerstwo Infrastruktury

Najwyższa Izba Kontroli przeanalizowała budzący kontrowersje właściwie od chwili jego zapowiedzi projekt przekopu Mierzei Wiślanej. Efektem pracy kontrolerów są zawiadomienia do prokuratury i rzecznika dyscypliny finansów publicznych.

Co ustaliła NIK w trakcie kontroli realizacji przekopu Mierzei Wiślanej?

Kontrolerzy NIK ustalili, że Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni do czasu aktualizacji programu pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" w 2020 r. zaciągał zobowiązania w celu sfinansowania jego realizacji przekraczając o 157,7 mln zł całkowity budżet programu, a co gorsza, z tych środków dokonywał wydatków na cele niesłużące jego realizacji. Co więcej, sporą część inwestycji realizował z naruszeniem zasad - rzetelności, legalności, gospodarności i celowości.

Co ukrywał minister ds. gospodarki morskiej?

NIK ma też zarzuty do pracy ówczesnego ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, który zdaniem NIK nie określił w sposób wystarczająco realny w projekcie uchwały w sprawie programu wieloletniego pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" niezbędnego zakresu rzeczowego i finansowego inwestycji. Co więcej, w 2019 r. i 2020 r., w trakcie prac nad nowelizacją uchwały Rady Ministrów z 2016 r., nie informował RM, że wartość inwestycji wzrośnie o ponad 100 proc., a więc straciła ona uzasadnienie ekonomiczne.

Czytaj więcej

Niszczymy Półwysep Helski. Raport NIK: „Niedopuszczalna ingerencja w środowisko”

Jak informuje NIK, minister sprawując nadzór nad działalnością Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni nie podejmował interwencji mających na celu doprowadzenie do zgodności działań Dyrektora Urzędu z przepisami obowiązującego prawa, świadomie akceptował takie działania, uzasadniając to racjonalnością postępowania, a nawet wprowadził Dyrektora Urzędu w błąd.

W efekcie zawiadomień NIK, w jednej sprawie Prokuratura Regionalna w Gdańsku wszczęła już śledztwo, a rzecznik dyscypliny finansów publicznych wystąpił z wnioskiem o ukaranie do Przewodniczącego Międzyresortowej Komisji Orzekającej.

Ile kosztował przekop Mierzei Wiślanej? Dlaczego rząd PiS i Jarosław Kaczyński forsowali realizację tej inwestycji?

Przekop Mierzei Wiślanej, który miał umożliwić stworzenie w Elblągu portu z prawdziwego zdarzenia (miał nawet przejąć część ruchu statków z Gdańska), był obietnicą wyborczą i flagowym pomysłem rządu Prawa i Sprawiedliwości.

Pomysł od lat 90. próbował forsować Jarosłąw Kaczyński, który mówił w 2016 r.: - Budując ten kanał pokazujemy, że jesteśmy państwem do końca suwerennym — mówił Kaczyński. Suwerennym od Rosji, oczywiście, a dzień otwarcia kanału był wyznaczony nieprzypadkowo na 17 września 2022 r., czyli dzień, w którym w 1939 r. ZSRR napadł Polskę podczas II Wojny Światowej.  

Projekt oprotestowywali ekolodzy, a większość ekonomistów pytała o sens ekonomiczny tej inwestycji. Dziś okazuje się także, że minister infrastruktury, odpowiedzialny za gospodarkę wodną, ukrywał wzrost wydatków budowy, która miała wprawdzie kosztować 2 mld zł, ale te gigantyczne koszty miały się zwrócić m.in. dzięki rozwojowi gospodarki Elbląga.

Przekop został otwarty dwa lata temu i póki co, nie spełnił pokładanych w nim nadziei, a część komentatorów twierdzi, że „cała opowieść o gospodarczym i militarnym znaczeniu przekopu to fikcja”.

Najwyższa Izba Kontroli przeanalizowała budzący kontrowersje właściwie od chwili jego zapowiedzi projekt przekopu Mierzei Wiślanej. Efektem pracy kontrolerów są zawiadomienia do prokuratury i rzecznika dyscypliny finansów publicznych.

Co ustaliła NIK w trakcie kontroli realizacji przekopu Mierzei Wiślanej?

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Nowa Skoda Kodiaq. Liczą się konie mechaniczne czy design?
Tu i Teraz
Nowa Skoda Superb. Komfort w parze z technologią
Transport
Warszawie daleko do bezpiecznych miast Europy
Transport
Port zewnętrzny w Gdyni znów opóźniony. W tle także Chińczycy
Transport
Amerykanie tym razem nie odpuszczają Boeingowi. Zostało dużo do naprawy