Zmasowany atak rosyjskich hakerów. Najczęściej celują w dwie linie lotnicze

W ciągu ostatnich sześciu miesięcy rosyjscy hakerzy nasilili ataki na europejskie lotnictwo. Po zbliżeniu na linii Londyn-Kijów celują w Wielką Brytanię. Atakowane są samoloty lecące nad Bałtykiem, Morzem Śródziemnym i Morzem Czarnym.

Publikacja: 22.04.2024 12:49

Zmasowany atak rosyjski hakerów

Zmasowany atak rosyjski hakerów

Foto: Adobe Stock

Wiadomo, że atakują z baz w Kaliningradzie, Syrii i z południa Rosji.

Świadomość tych ataków ma Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Luc Tytgat, prezes EASA, nie ma wątpliwości, że obecne nasilenie takich ataków zaczyna być niebezpieczne.

Czytaj więcej

Rosyjscy hakerzy panoszą się nad Wisłą

Tysiące ataków hakerskich na linie lotnicze

Celem takich ataków są obecnie najczęściej wakacyjne loty Brytyjczyków, chociaż zdarzyło się, że nad Polską sygnał GPS został zakłócony m.in. w samolocie RAF, którym leciał brytyjski minister obrony, Grant Shapps. Wtedy, z powodu aktywności hakerów z Kaliningradu, kapitan przez pół godziny nie mógł korzystać z sygnału GPS w Falconie 900LX. Ale interferencja z sygnałem GPS może odbywać się również z pokładu innego samolotu, nawet z drona, chociaż najczęściej takie operacje wykonywane są z ziemi.

Jak podał jako pierwszy brytyjski dziennik „The Sun”, w ciągu ostatnich 6 miesięcy tylko nad Bałtykiem doszło do 46 tysięcy incydentów z zakłóceniem sygnałów satelitarnych, o których informowali piloci samolotów. Chodzi tu o zakłócanie systemu GPS, bądź spoofing, czyli – w tym przypadku – podszywanie się pod kontrolerów ruchu lotniczego i informowanie kokpitu, że maszyna znajduje się w innej lokalizacji, niż rzeczywista.

Czytaj więcej

Australia nakłada sankcje na rosyjskiego hakera. Cios w anonimowość

Czujność w Ryanair, Wizz Air

Rosyjskie ataki wyraźnie nasiliły się w marcu 2024 i ich częstotliwość wyniosła 350 tygodniowo, w porównaniu z 50. takimi incydentami tygodniowo zanotowanymi na początku roku 2023. Teraz Ryanair informował o 2,3 tys. takich incydentów, Wizz Air — 1368, 82 dotyczą British Airways i po 7 w przypadku EasyJet i Jet2, gdzie fałszywy sygnał zalecał zmianę kierunku lotu, ponieważ na oryginalnej trasie przelotu pojawił się „niezidentyfikowany obiekt, który trzeba ominąć”. Hakerzy atakowali także samoloty TUI, które nie latają nad Bałtykiem – gdzie aktywność Rosjan jest największa.

Czytaj więcej

Microsoft zaatakowany przez rosyjskich hakerów. Celem e-maile kierownictwa

Czy takie przypadki zagrażają bezpieczeństwu lotów? Nie do końca. Chociaż wymagają wyjątkowej czujności załogi w kokpicie, która w przypadku zakłóceń musi przełączyć się na inny system nawigacji.

Podróże lotnicze są bezpieczne

Brytyjski Urząd Lotnictwa Cywilnego (Civil Aviation Authority- CAA) zapewnia ze swojej strony, że nawet przy takiej aktywności rosyjskich cyberprzestępców podróże lotnicze są bezpieczne. – Zakłócanie sygnału GPS nie ma bezpośredniego wpływu na nawigację w samolocie, ponieważ jest wiele systemów, które ją chronią. Zawsze w takich przypadkach jesteśmy w kontakcie z innymi regulatorami ruchu lotniczego, linią lotniczą, a producenci samolotów też są zdeterminowani, żeby zakłócanie sygnałów satelitarnych było możliwie jak najtrudniejsze – tłumaczy Glenn Bradley, który w CAA odpowiada za operacje lotnicze.

Czytaj więcej

Rosyjscy hakerzy spełnili groźby. Dane Boeinga ujawnione

Dlaczego obiektem ataków stali się teraz Brytyjczycy? Bo doszło do silnego zbliżenia na linii Londyn-Kijów, a Dmytro Kułeba, minister spraw zagranicznych, nie ukrywa, że jego brytyjski odpowiednik – David Cameron – jest wielkim przyjacielem Ukrainy. I nie przeszkadza mu to, że brytyjski minister nie jest zwolennikiem tego, by korzystać z myśliwców RAF przy zestrzeliwaniu dronów atakujących Ukrainę. Zdaniem Camerona niepotrzebnie zaostrzyłoby to trwający od ponad dwóch lat konflikt.

Wiadomo, że atakują z baz w Kaliningradzie, Syrii i z południa Rosji.

Świadomość tych ataków ma Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Luc Tytgat, prezes EASA, nie ma wątpliwości, że obecne nasilenie takich ataków zaczyna być niebezpieczne.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił