Rail Baltica utknęła w martwym punkcie. Projekt drożeje i opóźnia się o 4 lata

Największy projekt infrastrukturalny republik bałtyckich - kolej Rail Baltica, która ma połączyć republiki z Zachodem, znów podrożał, a opóźnienie w realizacji sięga 4 lat. Najlepsza sytuacja jest na Litwie. Na Łotwie i w Estonii nie położono nawet kilometra torów.

Publikacja: 16.05.2023 19:51

Rail Baltica utknęła w martwym punkcie. Projekt drożeje i opóźnia się o 4 lata

Foto: PAP

„Widzę przygotowanie wykonawców, ale muszę przyznać, że widzę też sporo przeszkód biurokratycznych. Jeden z międzynarodowych kontrahentów, firma hiszpańska, zatrudniona nie przez firmę litewską, ale generalną, niestety spóźnia się z wykonaniem robót w terminie” – powiedział minister transportu i komunikacji Marius Skuodis, cytowany przez portal Delfi.

Czytaj więcej

Wielkie plany dla kolei w regionie. Inwestycje za 60 mld euro

Polacy gotowi w 2028 roku

Na Litwie brakuje też wystarczających mocy przerobowych "Widzę ograniczenia. Rynek nie jest w stanie zrealizować tego projektu na taką skalę. Ale to, co robimy, to restrukturyzacja wielkości, ich realizacja, dużo konsultujemy z wykonawcami, szukamy rozwiązań" - powiedział Dovydas Palaima, kierownik działu zarządzania projektami w Rail Baltica.

Skuodis odwiedził region Jonava, gdzie budowana jest Rail Baltica od Kowna do granicy z Łotwą, aby zobaczyć, jak w rzeczywistości wygląda zaawansowanie robót.

Projekt miał zakończyć się w 2026 roku, ale teraz wiadomo, że nie uda się dotrzymać terminu. Litewski minister ma nadzieję, że w ciągu najbliższych trzech lat uda się położyć tory do Poniewieża.

"2028 to rok, w którym Polacy doprowadzą swoje tory do naszych granic. Oznacza to, że w tym samym roku powinniśmy mieć nasze tory przy granicy polskiej, by można je było połączyć. Wtedy można postawić pociągi na tory i ruszyć z połączeniem - powiedział Skuodis.

Minister przyznał, że cena projektu wzrośnie, ale nie sprecyzował, o ile. Sześć lat temu planowano, że projekt na Litwie będzie kosztował 2,5 mld euro. Zdaniem Skuodisa to naturalne, że taki projekt będzie drożał, powodem jest wojna i inflacja. Istnieje jednak także inny, zaskakujący powód wzrostu cen.

"Trzeba przyznać, że istnieje takie zjawisko jak globalne ocieplenie. Kiedy buduje się taki obiekt, trzeba go inaczej budować, żeby ulewne deszcze nie zmyły fundamentów. To też podnosi cenę”.

Estonia i Łotwa nie nadążają

W trakcie realizacji projektu Litwa położyła 128 km torów kolejowych Rail Baltica. Pociąg po torach rozmiaru europejskiego kursuje już między Polską a Kownem. Najdłuższy most kolejowy w krajach bałtyckich ma powstać w Jonavie przez Wilię. Jego projektowanie była również skomplikowane.

„Pojawił się ten sam problem projektowy, ale dziś został rozwiązany, trwają prace przygotowawcze, kontraktacja rozpocznie się latem” – powiedział Palaima.

W porównaniu z Łotwą i Estonią Litwa jest najbardziej do przodu z pracami przy Rail Baltica. Inne kraje bałtyckie nie położyły jeszcze ani jednego kilometra torów.

„W najbliższym czasie na Łotwie pojawi się generalny wykonawca, który rozpocznie prace. W Estonii też trwają budowy: budują mosty, wiadukty, pojedyncze obiekty. Budowa nasypu rozpocznie się później” – powiedział Marius Narmontas, członek zarządu RB Rail. Nie tylko Litwa mówi o opóźnieniu projektu. Poinformowały o tym Łotwa i Estonia. Realizacja opóźni się o 4 lata - zamiast w 2026 r. kolej ma być gotowa do 2030 r.

Projekt miał kosztować 6 miliardów euro, z czego większość dokłada Unia Europejska, ale już wiadomo, że potrzebnych będzie więcej pieniędzy

Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru