Pociągi są za drogie, bo PKP boi się konkurencji

Wnioski zagranicznych przewoźników o dostęp do polskich torów są albo odrzucane przez UTK, albo rozpatrywane tak długo, aż potencjalni rywale PKP InterCity sami je wycofają.

Publikacja: 24.01.2023 21:00

Europejskie tory są areną walk kolejowych rywali. U nas PKP Intercity nie ma konkurencji.

Europejskie tory są areną walk kolejowych rywali. U nas PKP Intercity nie ma konkurencji.

Foto: Jarek Kilian / shutterstock

Podróże pociągami mają być tańsze. Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział we wtorek, że spotka się w tej sprawie z kierownictwem Ministerstwa Infrastruktury. – Ceny biletów kolejowych nie pozostaną na tym poziomie, na jakim dziś są – obiecał szef rządu. Od 11 stycznia w PKP InterCity obowiązuje nowy cennik: przykładowo średnie podwyżki w pociągach TLK wynoszą 11,8 proc., a w pendolino aż 17,8 proc.

Reakcje podróżnych na podwyżki i deklaracja premiera Morawieckiego pokazują, jak polska kolej strzela sobie w stopę. Na dodatek we wtorek międzynarodowa organizacja Allrail reprezentująca prywatnych przewoźników kolejowych w Europie po raz kolejny oskarżyła polskiego regulatora – Urząd Transportu Kolejowego – o blokowanie torów dla zagranicznej konkurencji. A to ona doprowadzi do obniżenia cen i polepszenia jakości usług, poprawiając słabnącą atrakcyjność przewozów kolejowych.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

19 zł za pierwszy miesiąc czytania RP.PL

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Transport
Potężne opóźnienia pociągów. Kolej sparaliżowana przez warunki pogodowe
Transport
Powstanie nowy odcinek drogi ekspresowej S8. Ważny fragment trasy z Wrocławia
Transport
Ryanair nie odpuszcza awanturom w samolotach. Domaga się interwencji Brukseli
Transport
Warszawskie autobusy miejskie z rosyjskim partnerem. W tle omijanie sankcji
Transport
Panama nie boi się pogróżek Donalda Trumpa. Inwestuje w kanał