Ołeksandr Kurbakow jest cywilem, a do jego największych sukcesów zalicza się stworzenie korytarza wznowienia eksportu zbóż latem tego roku — pisze francuski dziennik „La Tribune”. — Zanim jednak ruch cywilny zostanie wznowiony, niebo musi stać się bezpieczne.To priorytet numer jeden. Niestety w tej chwili ten warunek jest daleki od spełnienia — mówił ukraiński minister. Dyrektor generalny agencji kontroli ruchu lotniczego Eurocontrol, Eamon Brennan uważa, że pełne otwarcie ruchu nad Ukrainą będzie możliwe dopiero w 2028 roku.
Podczas 41. sesji Zgromadzenia Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) na początku października ambasador Ukrainy w Kanadzie ,Julia Kowaliw ujawniła, że ukraińskie linie lotnicze nadal operują za granicą. — Nadal przestrzegamy konwencji chicagowskiej. Nasi inżynierowie kontynuują pracę nad nowymi projektami. A nasi pasażerowie nie mogą się doczekać powrotu do domu, gdy tylko będzie to bezpieczne. Nie ma wątpliwości, że ukraiński przemysł lotniczy będzie się rozwijał, pomimo wszystkich wyzwań, przed którymi stoimy w związku z działaniami państwa-agresora — mówiła Julia Kowaliwa.
Czytaj więcej
Zamknięcie ukraińskiej przestrzeni powietrznej nie znaczy, że Ukraina stała się krajem zamkniętym. Ukraińcy latają nadal. Tak samo i cudzoziemcy latają na Ukrainę.
Ołeksandr Kurbakow ze swojej strony ujawnił, że jego kraj rozpoczął już rozmowy z ICAO o wsparcie przy przywracaniu bezpieczeństwa transportu lotniczego, niezbędnego do wznowienia lotów. — Jeśli zobaczymy minimalną szansę na bezpieczne niebo, na pewno otworzymy się ponownie – powiedział minister.
W każdym razie Ukraińców czekają wielkie wyzwania, kiedy będą już w stanie ponownie uruchomić swoje lotniska. Będzie to wymagało odbudowy, a w większości przypadków budowy od nowa infrastruktury lotniskowej, która nadal jest celem rosyjskich ataków Podczas tej samej konferencji ICAO, prezes Narodowej Administracji Lotnictwa Ukrainy, Ołeksandr Bilchuk rozmawiał ze swoim amerykańskim odpowiednikiem Billy Nolenem o rozmiarach zniszczeń ukraińskich portów lotniczych z powodu rosyjskich bombardowań. Wiadomo, że Amerykanie są gotowi, by Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) pomogła w przywracaniu ukraińskich zdolności, zwłaszcza w kontroli nawigacji lotniczej.