Ten transport już jest zakłócony.
Morze Czarne od wieków ważnym szlakiem handlowym z Europy do Azji, europejskiego eksportu ropy naftowej, gazu ziemnego, płodów rolnych, głównie zbóż, regionem wrażliwego bezpieczeństwa 6 krajów nadbrzeżnych (Bułgaria, Gruzja, Rosja, Rumunia, Turcja, Ukraina). Korzysta z niego także 9 sąsiednich (Albania, Armenia, Azerbejdżan, Białoruś, Grecja, Macedonia, Mołdowa, Serbia, Czarnogóra). Z punktu widzenia klasycznej geopolityki to podstawa stabilizacji i bezpieczeństwa w Euroazji. Agresja Rosji na Ukrainę zagroziła temu bezpieczeństwu, zwiększyła też jego znaczenie dla Europy i świata.
Wysyłka ropy
Ropa naftowa i jej produkty pochodne z Rosji, Azerbejdżanu i Kazachstanu są eksportowane z dużych terminali: CPC w Noworosyjsku (Rosja) i Supsie (Gruzja) na wschodnich brzegach tego akwenu. Dziennie odpływa stamtąd ok. 1,8 mln baryłek. W przypadku Noworosyjska jest to ok. 1,3 mln bd ropy z Kazachstanu i 400 tys. bd rosyjskiej (uralskiej i syberyjskiej light). Z Supsie eksportuje ok. 85 tys. baryłek dziennie azerskiej ropy, w całym roku 2021 r. wypłynęło stamtąd 31 mln baryłek. Ok. 1,5 mln baryłek miesięcznie, głównie z Supsy trafiało statkami do Ukrainy. 90 proc. ropy z Gruzji było pompowane do trzeciego terminala eksportowego w Turcji nad Morzem Śródziemnym. Rumunia i Bułgaria importują ropę przewożoną statkami do terminali w Constancy i Burgas.
Gaz ziemny, nawozy, paliwa
Gaz ziemny trafia na Ukrainę ze stacji kompresorów w Sudża i Sochranowka, położonych niedaleko regionów które znajdują się pod kontrolą separatystów. Następnie płynie magistralami przez Ukrainę do Europy, przez Słowację. Zazwyczaj była to jedna trzecia eksportu rosyjskiego gazu, teraz jest to ok. 20 proc.
Naftowe produkty pochodne są również eksportowane z terminali ze wschodniego wybrzeża Morza Czarnego. Rosyjski olej napędowy, mazut i ciężka benzyna z rafinerii nad Wołgą trafiają do Noworosyjska. Terminal w Tuapse położony bardziej na południe eksportuje dodatkowo olej napędowy i paliwo okrętowe. Mniejsze w Taman i Kawkaz nad Przesmykiem Kerczeńskim wysyłają też sprężony gaz, oleje roślinne zboża, nawozy sztuczne i siarkę. Gruzja ma dwa terminale w Batumi i Kulewi — wyspecjalizowane w obsłudze wysyłki produktów naftowych.
Zagłębie żywnościowe
Rosja i Ukraina łącznie dostarczają ponad jedną czwartą pszenicy na świecie, niemal jedną piątą kukurydzy, której Ukraina jest największym producentem na świecie i ponad 50 proc. oleju słonecznikowego i makuchów poekstrakcyjnych (pasza dla drobiu i trzody chlewnej. W eksporcie korzystają z różnego rodzaju transportu: morskiego (na porty w Odessie, Piwdennym, Mykołajiwie i Czarnomorsku przypada niemal 80 proc. eksportu zbóż, z Mariupola ok. 5 proc.).