Polskie Linie Kolejowe SA zakończyły bardzo intensywny rok. – Rozpoczęliśmy m.in. elektryfikację linii Lublin–Stalowa Wola oraz Węgliniec–Zgorzelec. W Krakowie widać już konstrukcję nowej estakady na dwa dodatkowe tory i budowę mostów na Wiśle. W Warszawie pasażerowie korzystają z połączeń na zmodernizowanej linii obwodowej – wylicza Arnold Bresch, członek zarządu PLK.
Duże inwestycje realizowane były m.in. na linii 447 Warszawa Włochy–Grodzisk Mazowiecki, linii 216 Działdowo–Olsztyn, na stacjach w Gdańsku, Szczecinie i Rzeszowie. Kontynuowane były prace przy tunelu w Łodzi, co ma dać nowe możliwości rozszerzenia połączeń na tamtejszym węźle kolejowym. Z kolei trwające roboty na linii Kraków–Katowice pozwolą na początku 2021 r. skrócić czas podróży pomiędzy tymi miastami.
W 2018 r. PLK zawarły umowy z wykonawcami na ok. 9,6 mld zł. Łącznie podpisano ponad 240 kontraktów. Spółka zrealizowała prace za ok. 10 mld zł. Zmodernizowanych zostało blisko 1300 km torów, 400 przejazdów kolejowo-drogowych i ok. 200 peronów. Przebudowano i wybudowano 113 wiaduktów. Lepszy dostęp do kolei zapewniają zmodernizowane stacje, które dostosowane zostały do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Budowane są pochylnie, montowane windy i schody ruchome. Już na ponad 120 stacjach są informacje w alfabecie Braille'a.
Nowa linia w Małopolsce
– W 2019 r. wykonamy prace o wartości około 11 mld zł. Zmodernizujemy ok. 1400 km torów, dla pasażerów przygotujemy 300 peronów, a poziom bezpieczeństwa zwiększymy dzięki przebudowie ponad 800 przejazdów i wymianie ponad 1100 rozjazdów – zapowiada Ireneusz Merchel, prezes PLK.
Modernizowana będzie m.in. linia Poznań–Szczecin na odcinkach Poznań–Wronki i Słonice–Szczecin Dąbie kosztem ponad 1,1 mld zł. To jeden z kluczowych projektów spółki finansowanych ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę".