Kolej chce przyspieszyć realizację inwestycji finansowanych w ramach regionalnych programów operacyjnych (RPO). Zarządzająca infrastrukturą spółka Polskie Linie Kolejowe zaplanowała na 2017 r. podpisanie dziesięciu umów za przeszło 1,36 mld zł. W wartym 66,4 mld zł Krajowym Programie Kolejowym, który obejmuje także inwestycje realizowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, CEF (Łącząc Europę), Programu Operacyjnego Polska Wschodnia oraz te finansowane z krajowych środków, w ramach RPO ma być realizowanych łącznie 51 projektów na ponad 4,6 mld zł. To przeszło dwa razy więcej przedsięwzięć niż w poprzedniej perspektywie 2007–2013, gdy w ramach RPO finansowano 22 inwestycje za 1,6 mld zł.
– Realizacja projektów z regionalnych programów operacyjnych uzupełnia komunikację w województwach – podkreśla prezes PLK Ireneusz Merchel.
Szybciej i wygodniej
Efektem prac ma być skrócenie czasu podróży na liniach regionalnych i w aglomeracjach oraz zwiększenie liczby pociągów. Do tego dojdzie podniesienie standardu obsługi pasażerów poprzez modernizację stacji i przystanków. Według PLK poprawi się także transport towarowy, co powinno zwiększyć atrakcyjność kolei wobec przewozów drogowych.
Największe nakłady zaplanowano na Pomorzu, gdzie za 605 mln zł zostanie odnowionych ponad 100 km linii kolejowych. Największą pojedynczą inwestycją z RPO będzie modernizacja ok. 100 km trasy w Wielkopolsce: linia nr 354 pomiędzy Poznaniem a Piłą pochłonie 0,5 mld zł. Na Śląsku przewidziano rewitalizację 84 km tras za 462 mln zł, natomiast na Podkarpaciu – 110 km za 447 mln zł.
Jak podaje PLK, na razie ogłoszono cztery duże przetargi na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych, które są warte blisko 963 mln zł. – To prawie jedna czwarta środków przyznanych w ramach RPO. Polepszą one podróże na trasie Poznań–Piła, Szczecinek–Słupsk–Ustka, Malbork–Grudziądz, a także na linii Boguchwała–Czudec, na której już rozpoczęły się prace – wylicza Merchel.