Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty

Strajkują robotnicy jednej z największych państwowych placów budowy w Rosji – autostrady z Moskwy do Jekaterinburga na Uralu. Od kilku miesięcy nie dostają pensji, bo nie płaci im rosyjski odpowiednik GDDKiA. Budowa nowej autostrady jest osobiście nadzorowana przez Putina.

Publikacja: 12.12.2024 16:57

Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty

Foto: Adobe Stock

Jak podaje „Wieczernije Wiedomosti”, budowniczowie kluczowego odcinka Kazań-Jekaterynburg autostrady M-12 rozpoczęli strajk z powodu braku wynagrodzeń. Według pracowników spółek podwykonawczych – RSK i Stroymechanizacja, opóźnienia w wypłacie pieniędzy rozpoczęły się w czerwcu, a od wrześniu wszyscy pracownicy pozostają bez pensji. Z 1000 pracowników odeszło już około 600, a ci, którzy pozostali, nie mogą wrócić do domu, bo nie mają nawet na bilety. Do tego w barakach, które zajmują, coraz częściej wyłączany jest prąd.

Putin otwiera autostradę, robotnicy strajkują

Rosyjska Państwowa Inspekcja Pracy ogłosiła kontrolę po złożeniu przez pracowników wniosku, a Komitet Śledczy wszczął sprawę karną w związku z całkowitym brakiem wypłaty wynagrodzeń przez ponad dwa miesiące. Inwestor budowy, państwowa spółka Avtodor (odpowiednik polskiej GDDKiA), twierdzi, że wywiązał się ze swoich zobowiązań płatniczych, ale „pieniądze nie dotarły do ​​wykonawcy”.

Czytaj więcej

Austria kończy z Gazpromem. Zrywa kontrakt ważny do 2040 roku

To nie pierwszy strajk i sprawa prokuratorska podczas budowy tej autostrady. Wcześniej pracownicy z obwodu Niżnego Nowogrodu strajkowali z powodu niepłacenia wynagrodzeń, a w Tatarstanie wszczęto dochodzenie.

Autostrada M-12 „Wostok” uchodzi za projekt, który osobiście nadzoruje Putin. To on otwiera kolejne nowe odcinki. W 2022 roku przejechał jednym z odcinków kamazem. A 21 grudnia 2023 roku na otwarciu odcinka do Kazania wygłosił propagandową mowę:

„Teraz cała nowoczesna, szybka autostrada między Moskwą a Kazaniem – naszymi największymi ośrodkami biznesowymi, turystycznymi i kulturalnymi – jest gotowa. Podróż – licząca ponad 800 kilometrów – zajmie około sześciu i pół godziny, czyli prawie dwukrotnie szybciej niż dotychczas”.

Rosyjski GDDKiA nie płaci, a koszty autostrady rosną

O ile z Moskwy do Kazania była to modernizacja starej drogi, to odcinek Diurtuli-Aczit, który objął strajk, budowany jest od podstaw. Układa go trzech podwykonawców, z których każdy odpowiada za odcinek w swoim regionie – Baszkortostanie, Kraju Permskim i obwodzie swierdłowskim.

Początkowo władze zamierzały przeznaczyć na budowę autostrady 800 mld rubli do 2027 roku. Jednak w 2023 roku cena urosła do 901,5 mld rubli. Szef Avtodora Wiaczesław Pietuszenko tłumaczył to rosnącymi cenami materiałów budowlanych. Trasa do Jekaterynburga miała zostać otwarta do końca 2024 roku, ale pod koniec listopada termin przesunięto na 2025 rok.

Firmy budowlane na granicy bankructwa

Sytuacja firm budowlanych w Rosji jest równie zła jak w innych poza zbrojeniowych sektorach. Krajowe Stowarzyszenie Firm Infrastrukturalnych (NAIC), zrzeszające organizacje zajmujące się budową dróg szybkiego ruchu, ostrzegało Kreml przed groźbą masowych bankructw.

Kondycja finansowa przedsiębiorstw pogarsza się w związku ze wzrostem wynagrodzeń o 45,1 proc. w ciągu ostatnich dwóch lat, wzrostem cen leasingu sprzętu o 54,6 proc., a także rosnącymi cenami materiałów budowlanych i paliw. Towarzyszy temu zmniejszenie zamówień. W rezultacie łączne przychody firm drogowych w tym roku spadną o blisko połowę (43 proc.) w porównaniu do 2022 roku. Może to zmusić firmy do zwolnień pracowników, likwidacji obiektów i zamykania projektów.

Jak podaje „Wieczernije Wiedomosti”, budowniczowie kluczowego odcinka Kazań-Jekaterynburg autostrady M-12 rozpoczęli strajk z powodu braku wynagrodzeń. Według pracowników spółek podwykonawczych – RSK i Stroymechanizacja, opóźnienia w wypłacie pieniędzy rozpoczęły się w czerwcu, a od wrześniu wszyscy pracownicy pozostają bez pensji. Z 1000 pracowników odeszło już około 600, a ci, którzy pozostali, nie mogą wrócić do domu, bo nie mają nawet na bilety. Do tego w barakach, które zajmują, coraz częściej wyłączany jest prąd.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Rosyjskie tiry utknęły w Kazachstanie. Rośnie korupcja i straty
Transport
Budowa S16 na Mazurach na nowych zasadach. Co się zmieni? Kiedy kierowcy pojadą przebudowaną trasą?
Transport
Świetny rok dla lotnictwa. Polecimy taniej, chociaż z ograniczeniami
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
PKP lepsze od kolei niemieckich, ale w ogonie Europy