Aktualizacja: 03.12.2020 11:46 Publikacja: 03.12.2020 11:41
Foto: materiały prasowe
Tegoroczny przegląd zacznie się od klasyki. Spektaklem otwarcia będzie „Fedra” Racine’a w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Spektakl Teatru Wybrzeże w Gdańsku z Katarzyną Figurą w roli tytułowej. W niedzielny wieczór natomiast widzowie połączą się ze słupskim teatrem Nowym, skąd nadana zostanie inscenizacja Szekspirowskiego „Kupca weneckiego” w reżyserii Szymona Kaczmarka.
Organizatorem spotkań jest Teatr Dramatyczny, a ich kuratorami Tadeusz Słobodzianek – dyrektor teatru i Wojciech Majcherek – kierownik literacki. Tytuł spektaklu Iwony Kempy „Kobiety objaśniają świat” (Teatr Nowy Proxima z Krakowa) jest jednocześnie mottem tegorocznego festiwalu. Wiele przedstawień bowiem porusza aktualną tematykę związaną z kwestią płci, praw kobiet, miejsca kobiet w społeczeństwie, ich spojrzeniu na rzeczywistość. W programie znalazły się m.in. „Panny z Wilka” Iwaszkiewicza w adaptacji i reżyserii Agnieszki Glińskiej (Narodowy Stary Teatr z Krakowa), Będzie też „Transfugium” adaptacja opowiadania Olgi Tokarczuk w reżyserii Krzysztofa Rekowskiego (kaliski Teatr im. Bogusławskiego). Ewelina Marciniak z zespołem Teatru im. Fredry z Gniezna zaprezentuje „Historię przemocy” Édourd Luis (freely adapter by Jan Czapliński). Będzie też najnowszy spektakl Jana Klaty „Dług” na podstawie głośnej książki antropologa Davida Graebera „Dług. Pierwsze pięć tysięcy lat”, (Teatr Nowy Proxima w Krakowie). Na zakończenie 16 grudnia widzowie połączą się z Teatrem Śląskim w Katowicach by obejrzeć spektakl „Kurt Gerron. Führer daje miasto Żydom” duetu Jolanta Janiczak, i Wiktor Rubin.
O tomie opowiadań „Nadzieja” noblisty J.M. Coetzeego w podcaście „Rzecz o książkach” mówi Piotr Gruszczyński, wicedyrektor Nowego Teatru w Warszawie, który wielokrotnie adaptował książki pisarza na scenę z myślą o spektaklach Krzysztofa Warlikowskiego.
- Świat promujący tezę, że na każdy ból jest lek, ułatwił zadanie koncernom farmaceutycznym. Prawie każdy z nas łyka jakieś prochy – mówi Robert Talarczyk, reżyser spektaklu „Na prochach” w Teatrze Syrena. Premiera 22 lutego. Aktor zagrał w „Zgonie przed weselem".
„Iwona, księżniczką Burgunda” Adama Orzechowskiego z Teatru Wybrzeże rozpocznie 15 marca Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych, który ponownie otwiera sezon najważniejszych festiwali.
„Wizyta starszej pani” z Małgorzatą Hajewską-Krzysztofik, Andrzejem Grabowskim, Janem Peszkiem, Cezarym Pazurą i Janem Englertem uzyskała najlepszy wynik premiery Teatru TV od czerwca 2020 r.
„Tkocze” Mai Kleczewskiej w Teatrze Śląskim w Katowicach eksplodują buntem wyzyskiwanych pracowników. Przy okazji protestują aktorzy, których płace są minimalne.
Rządowe reformy miały przynieść samorządom górę kasy, ale rok 2025 r. dla wielu dużych miast pod tym względem zapowiada się rozczarowująco. Po części może uda się to naprawić, ale i tak okazuje się, że... kołdra zawsze jest za krótka.
Krystyna Piórkowska przekazała do Zamku Królewskiego na Wawelu w Krakowie ponad półmetrowy srebrny puchar, który wylicytowała na aukcji w paryskim domu Christie’s.
„Iwona, księżniczką Burgunda” Adama Orzechowskiego z Teatru Wybrzeże rozpocznie 15 marca Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych, który ponownie otwiera sezon najważniejszych festiwali.
„Wizyta starszej pani” z Małgorzatą Hajewską-Krzysztofik, Andrzejem Grabowskim, Janem Peszkiem, Cezarym Pazurą i Janem Englertem uzyskała najlepszy wynik premiery Teatru TV od czerwca 2020 r.
„Tkocze” Mai Kleczewskiej w Teatrze Śląskim w Katowicach eksplodują buntem wyzyskiwanych pracowników. Przy okazji protestują aktorzy, których płace są minimalne.
Pozostał jeszcze miesiąc bezpośrednich azjatyckich połączeń Maersk z Gdańskiem. Klienci cieszą się malejącymi stawkami, a wszyscy zastanawiają się, czy poprawi się punktualność dostaw.
Warszawa zwiększy wydatki na kulturę i zabytki o 11 proc., zaś Toruń o ponad 33 proc. Kraków utrzyma je na dotychczasowym poziomie.
„Ulisses” wg Joyce’a w inscenizacji Michała Borczucha w krakowskim Teatrze im. Słowackiego pokazuje wrażliwość i cierpienie mężczyzny, a także seksualność i zmysłowość kobiety - zdecydowanie poza dzisiejszym kanonem.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas