Noblistka pokazuje walkę z chaosem

Premierę „Biegunów" noblistki w reżyserii Michała Zadary ze stołecznego Teatru Powszechnego będzie można obejrzeć w sieci 30 stycznia.

Publikacja: 27.01.2021 21:00

Reżyser Michał Zadara (z lewej) podczas próby, w reżimie sanitarnym

Reżyser Michał Zadara (z lewej) podczas próby, w reżimie sanitarnym

Foto: materiały prasowe

Powszechny staje się też teatralnym domem noblistki. W repertuarze ma „Księgi Jakubowe" w reżyserii Eweliny Marciniak, których nową wersję przygotowuje właśnie w Thalia Theater w Hamburgu, zaś w grudniu odbyły się wstępne pokazy „Biegunów".

Reżyser Michał Zadara wraz z Barbarą Wysocką zaadaptował zbiór pozornie niezwiązanych ze sobą opowieści, zarówno współczesnych, jak i historycznych. Tokarczuk obserwuje ludzi w ruchu oraz ludzi dążących do unieruchomienia życia przez odwieczną praktykę mumifikacji ciał. Koprodukcja z krakowską Łaźnią Nową została pokazana online na Festiwalu Boska Komedia. Olga Tokarczuk oglądała ją w nieskończonej formie.

– Na festiwalowym pokazie warsztatowym, do którego podeszłam dosyć ufnie, ponieważ znam Michała Zadarę i znam jego twórczość, widziałam rzeczy, które robił. – mówiła Tomaszowi Domagale noblistka dla Boska Komedia TV. – Miałam wrażenie, że to jest reżyser, który zawsze z odpowiedzialnością i uwagą odnosi się do tekstu i to już mi dało pewnego rodzaju spokój. Powiem szczerze, że się nie rozczarowałam (...) rozpoznawałam swój tekst. A mało tego – i to jest wartość dodana tego wszystkiego – widziałam, że tekst jest umieszczony w nie do końca dla mnie oczywistych kontekstach.

Olga Tokarczuk określiła to następująco: „To jest to, co dla pisarki zdarza się, kiedy ma do czynienia z dobrą krytyką: krytyk potrafi odsłonić te rzeczy, których sama autorka nie jest świadoma albo czego nie zauważyła".

– Widziałam, jak Michał bardzo szczegółowo i dogłębnie pracuje z tekstem – powiedziała pisarka. – Jego praca polega na niezwykle uważnym, głębokim, kontekstowym czytaniu mojego tekstu, jako tekstu zanurzonego głęboko w kulturę i niejako „ulinkowionego". (...) Poszerzał także moją świadomość jako autorki, za co powinien dostać szóstkę.

– Olga Tokarczuk opisała życie, które daje szansę na uchwycenie sensu, ale ta szansa znika, i znowu topimy się w chaosie – mówi reżyser. – Ale jednak ta szansa była, i nas dalej prowadzi przez chaos, z nadzieją, że gdzieś, na końcu pielgrzymki, znajdziemy odpowiedzi.

Obsada: Sylwia Achu (gościnnie, Akademia Teatralna w Warszawie), Arkadiusz Brykalski, Mamadou Góo Bâ, Wiktor Loga-Skarczewski, Karina Seweryn, Ewa Skibińska, Barbara Wysocka.

Transmisja na żywo premiery 30 stycznia 2021 r. na platformie www.vod.powszechny.com.

Teatr
Jan Klata dyrektorem Narodowego. Jan Englert żegna się „Hamletem”
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Teatr
Jan Klata dyrektorem Narodowego w Warszawie. To druga narodowa scena, którą pokieruje
Teatr
Konkurs w Teatrze Narodowym: Klata 3 głosy, Kotański 2 głosy
Teatr
Konkurs na dyrektora Teatru Narodowego. Tajne/poufne, czyli co reżyseruje ministra Hanna Wróblewska?
Teatr
„Seks, Hajs i Głód”, czyli przydałby się wykrywacz teatralnych postaci