W ponad 90 proc. fabryk wymieniono lub zmodernizowano instalacje elektryczne. W ok. 75 proc. fabryk zainstalowano też wymagane zabezpieczenia przeciwpożarowe. Ponadto w niemal 60 proc. skontrolowanych zakładów wzmocniono konstrukcję budynków – odsetek ten jest nieco mniejszy, ponieważ część właścicieli fabryk zdecydowała się przenieść produkcję do bezpiecznych budynków, zamiast eliminować zagrożenia w dotychczas wykorzystywanych obiektach.
- Dotychczas koncentrowaliśmy się przede wszystkim na wdrażaniu zmian tam, gdzie są one najpilniejsze, a także na zbieraniu doświadczeń i wypracowywaniu naszych standardów wobec dostawców. Działania te będziemy kontynuować, ale to nie jedyne nasze aktywności. Przed nami kolejne ważne kroki – przyjęcie w najbliższych miesiącach strategii CSR oraz przygotowanie raportu pozafinansowego za ten rok. Pierwszy dokument usystematyzuje wszystkie nasze działania pod kątem odpowiedzialności biznesu, wyznaczy priorytety i kluczowe cele. Drugi, ogólnodostępny, będzie zbiorem informacji o funkcjonowaniu spółki oraz o wyzwaniach czekających nas w najbliższych latach w obszarze CSR - zapowiada Anna Miazga, koordynator ds. CSR w LPP.
LPP inwestuje miliony w kontrolę fabryk w Azji
List otwarty Marka Piechockiego, prezesa LPP SA, do mediów
Szanowni Państwo,
katastrofa budowlana w Bangladeszu, do której doszło 4 lata temu, przewartościowała nasze myślenie i przyczyniła się do zmiany naszego podejścia do kwestii odpowiedzialności za warunki produkcji odzieży naszych marek: Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay. Od tego czasu firma LPP – mimo zmniejszenia zysków w ostatnich dwóch latach – wykonała ogromną pracę na rzecz poprawy bezpieczeństwa w fabrykach w Azji. Wartość nadkładów na ten cel to 16 mln zł.
Jesteśmy dumni z tego, co udało nam się już osiągnąć zarówno w ramach poprawy warunków pracy w fabrykach gdzie produkujemy jak i w samym podejściu naszej firmy do łańcucha dostaw. LPP jest jedyną firmą w Europie Środkowo-Wschodniej, która w takim stopniu zaangażowała się w ten proces zmian i dlatego wierzę, że za naszym przykładem pójdą inne firmy z branży modowej.
Poniżej przedstawiam krótkie podsumowanie podjętych przez nas decyzji i działań.
1. Jako aktywny członek organizacji ACCORD (The Bangladesh Accord on Fire and Building Safety) od 2013 roku systematycznie pracujemy nad wdrażaniem standardów dotyczących bezpieczeństwa i warunków pracy w przemyśle odzieżowym w Bangladeszu, tak by ulegały one widocznej poprawie.
2. Pod ścisłą kontrolą ACCORDU znajduje się 80 fabryk, w których odbywa się produkcja odzieży naszych marek:
· w 90% fabryk wymieniono już lub zmodernizowano instalacje elektryczne;
· w 75% podmiotów zainstalowano dodatkowe zabezpieczenia przeciwpożarowe;
· w 60% zakładów zgodnie z zaleceniami wzmocniono konstrukcję budynków, a w wielu przypadkach przeniesiono produkcję do nowych obiektów.
3. W LPP, w komórkach powołanych specjalnie do kontroli łańcucha dostaw (biuro w Bangladeszu i Dział Audytu w centrali w Gdańsku), zatrudniliśmy na pełen etat 21 osób.
4. Od 2014 roku wszystkich naszych dostawców obowiązuje Kodeks Postępowania LPP. Dokument określa wymagania wobec dostawców, w tym m.in. polityki wynagrodzeń, zakazu zatrudniania dzieci, dobrowolności pracy, wolności stowarzyszania się, zasad BHP.
5. W celu zwiększenia nadzoru nad fabrykami produkującymi dla LPP w Bangladeszu, oprócz kontroli własnych inspektorów, zdecydowaliśmy się zlecić międzynarodowemu audytorowi, firmie SGS, weryfikację faktycznego przestrzegania przez dostawców w Bangladeszu naszego Kodeksu Postępowania.
Nie spoczęliśmy na laurach. Zwiększamy zakres prowadzonych kontroli, równocześnie prowadząc działania, które jeszcze bardziej usystematyzują obszar tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu
i zwiększą jego transparentność. Powołaliśmy w LPP Dział Komunikacji i Zrównoważonego Rozwoju finalizujący obecnie prace nad całościową strategię CSR, którą Zarząd przyjmie latem tego roku. Pracujemy także nad opracowaniem pierwszego raportu pozafinansowego, w którym kontrola warunków w fabrykach stanowić będzie kluczowy temat. Raport ten opublikujemy w pierwszym kwartale 2018 roku.
LPP dynamicznie się rozwija i uczy, a nieodłącznym elementem tego rozwoju jest nasze poczucie odpowiedzialności za wszystkich, którzy są częścią naszego biznesu. Wiemy, że takie podejście jest doceniane przez naszych partnerów, akcjonariuszy, a przede wszystkim przez klientów, których sympatia i zaufanie dla naszych marek stanowią sens istnienia LPP.
Dzisiejsze LPP to zupełnie inna świadomość i podejście do kwestii odpowiedzialności w łańcuchu dostaw, niż to które miało miejsce przed 2013 rokiem.
Z wyrazami szacunku
Marek Piechocki