Nikołaj Roerich z pewnością był wizjonerem i człowiekiem wyprzedzającym swoją epokę. A jeśli tak, to nie może dziwić, że jego azjatyckie wyprawy wzbudzały zainteresowanie współczesnych mu polityków, dziennikarzy czy nawet szpiegów. Tym bardziej że wszystko działo się w mocno burzliwym czasie pomiędzy światowymi wojnami.
Fascynacje
Nie sposób przedstawić, a tym bardziej zinterpretować, azjatyckich wypraw Nikołaja Roericha bez choćby krótkiego wstępu biograficznego. To w jego artystycznych pasjach kryje się bowiem klucz do zrozumienia fascynacji Wschodem. A dokładniej Tybetem oraz Mongolią, uchodzącymi za jedną z kolebek ludzkości. Sam Roerich właśnie z tego powodu postrzegał Azję jako zalążek nowej cywilizacji. Szansę na powstanie doskonałego społeczeństwa bez wojen i przemocy. Nową kulturę o globalnym zasięgu, która wraz z uniwersalnym przesłaniem doskonałości będzie promieniowała nieustającym rozwojem. O takich wizjach zwykło się mówić krótko: utopia, szczególnie jeśli brać pod uwagę historyczne doświadczenia krwawych wojen światowych oraz współczesne wyzwania, jak choćby terroryzm. Jednocześnie trzeba przyznać, że tylko wielkiej pasji, którą miał, Roerich zawdzięcza tak wielkie osiągnięcia w tak niesprzyjającym okresie. Choć początkowo wydawało się, że świat i tak leży u jego stóp wyłącznie z racji pochodzenia.
Nikołaj Konstantinowicz Roerich urodził się w 1874 r. w rodzinie petersburskich notabli. Ojciec był uznanym prawnikiem, a wśród przyjaciół domu można było spotkać chemika Dmitrija Mendelejewa czy historyka Nikołaja Kostomarowa. Chyba dlatego wybór kariery artystycznej przez syna stał się familijny szokiem. Ale po ukończeniu Imperatorskiej Akademii Sztuki Nikołaj szybko został uznanym malarzem, choreografem i architektem, słowem: przedstawicielem awangardy artystycznej. Wraz z takimi postaciami światowego formatu, jak Ilja Riepin, Nikołaj Rimski-Korsakow czy Siergiej Diagilew. Jednocześnie duchowym przewodnikiem Roericha był konserwatywny duchowny Jan Kronsztadzki, po śmierci wyniesiony do świętości przez Cerkiew prawosławną. W 1902 r. nieodłączną towarzyszką życia Nikołaja została Jelena Szaposznikowa. Była nie tylko żoną i matką dwóch synów Roericha, ale także sekretarką, uczestniczką azjatyckich wypraw, a przede wszystkim współtwórczynią światowej sławy męża.
Co wyróżniało Nikołaja spośród innych wybitnych artystów? Początek XX w. bywa nazywany srebrnym wiekiem rosyjskiej kultury, która rozkwitała wieloma prądami w poszukiwaniu nowych form przekazu. Roerich sięgnął do ruskiej przeszłości. Tematami jego prac była pogańska słowiańszczyzna i Ruś witająca Waregów Ruryka. Nikołaj nie poprzestał jedynie na malarskich kompozycjach, ale dla lepszego wyczucia tematu stał się jednym z prekursorów nowoczesnej archeologii. Zasłynął misjami wykopaliskowymi, odkrywając pamiątki epoki neolitycznej. Nie mniej znane były jego wyprawy do źródeł Rusi, jak nazywał wielotygodniowe objazdy najstarszych miast. Efektem stały się etiudy, czyli serie szkiców i obrazów dokumentujących przeszłość, oraz przebogata kolekcja materialnych artefaktów. Nabyta w ten sposób empatia podpowiedziała Roerichowi nadejście mrocznych czasów: w latach poprzedzających wybuch I wojny światowej jego malarstwo przybrało ton apokaliptyczny. A może był to efekt ciężkiej choroby płuc? W każdym razie sztukę Roericha zdominował mistycyzm. Jego wyprawy skoncentrowały się na Wyżynie Wałdajskiej, skąd biorą początek wielkie rzeki, takie jak Wołga i Dniepr, symboliczne dla dawnej Rusi. Potem przyszedł czas na podróż w góry Ałtaj, bo Nikołaj w swoich poszukiwaniach duchowych coraz częściej sięgał do kultury Wschodu. U podnóża szczytu Biełucha malarz wziął udział w obrzędzie syberyjskich szamanów, doznając podczas pogańskiej inicjacji swoistego olśnienia. Dalsze poszukiwania inspiracji przerodzą się w artystyczną, a następnie filozoficzną ideę syntezy Rosji i Azji. Były chyba warte poświęconego wysiłku, bo pod wrażeniem tej części dorobku Roericha pozostawał Lew Gumilow, najwybitniejszy przedstawiciel eurazjatyckiego nurtu historii. Demokratyczna rewolucja lutowa 1917 r. zastała malarza w Księstwie Finlandii. Gdy w październiku tego roku władzę w Rosji przejmowali bolszewicy, Finowie wystąpili z byłego imperium i zamknęli granice. Tak dla Roericha rozpoczął się okres emigracji, która potrwała do końca jego życia.
Wyprawy
W 1918 r. Roerich był malarzem znanym szeroko nie tylko w Rosji, ale także w całej Europie. Był twórcą niezwykle płodnym: jego znany dorobek sięga 7 tys. obrazów, etiud oraz innych projektów. Mógł zatem żyć dostatnio w Finlandii, tyle że nie chciał. Wojna światowa i upadek imperium wywołały tektoniczny wstrząs wśród rosyjskiej inteligencji. Artyści, naukowcy bądź po prostu ludzie wykształceni masowo emigrowali, uchodząc przed bolszewicką zarazą. Ich wysiłek intelektualny koncentrował się wokół wyjaśnienia przyczyn katastrofy, a z czasem zajęli się budową trudnego życia na obczyźnie.