Reklama
Rozwiń

Jak młodzi patrzą na historię

Uczniowie szkół średnich o dziejach najnowszych rozmawiają głównie z rodzicami, nie nauczycielami

Publikacja: 07.04.2010 04:00

Młodzież o dziejach Polski. Symbolem cierpienia narodu jest dla uczniów obóz Auschwitz- -Birkenau. B

Młodzież o dziejach Polski. Symbolem cierpienia narodu jest dla uczniów obóz Auschwitz- -Birkenau. Badanie przeprowadzono od września do grudnia 2009 r. na grupie 5308 uczniów ze 105 szkół średnich z całej Polski. Odpowiadali na sto pytań, w tym 20 otwartych.

Foto: Rzeczpospolita

Uczniowie szkół średnich twierdzą, że o historii najczęściej rozmawiają z rodzicami i dziadkami, rzadziej z nauczycielami czy przyjaciółmi. A najbardziej interesuje ich historia własnej rodziny i Polski, rzadziej miejscowości czy regionu, w którym mieszkają – wynika z badania „Młodzież wobec historii i pamięci o przeszłości”, do którego dotarła „Rz”.

To pierwsze tak duże badanie świadomości polskiej młodzieży pod kątem jej pamięci historycznej. Przeprowadził je socjolog dr Krzysztof Malicki z Uniwersytetu Rzeszowskiego.

– Można powiedzieć, że w pewnym sensie mamy kontynuację sytuacji z czasu PRL, gdy młodzi najwięcej o historii najnowszej dowiadywali się w domach – mówi „Rz” prof. Wojciech Roszkowski, autor książek o dziejach Polski XX w. Jego zdaniem wpływ na to ma sytuacja w szkołach. – Zbyt wiele miejsca poświęca się historii dawnej, a tę XX w. omawia się na końcu i często brakuje na nią czasu.

[srodtytul]Wiedzą coraz więcej o Katyniu[/srodtytul]

Mimo to młodzi mają dziś całkiem sporą wiedzę na temat Katynia i zbrodni dokonanych przez Sowietów. Najbardziej interesuje ich właśnie historia II wojny światowej.

– Wyniki są bardzo ciekawe – uważa prof. Andrzej Szpociński, socjolog z Collegium Civitas, który kierował podobnymi badaniami wszystkich Polaków dla Muzeum II Wojny Światowej. – Okazuje się, że młodzież reaguje podobnie jak ludzie nieco starsi, których też najbardziej interesuje II wojna.

Profesor podkreśla, że do tej pory obraz historii II wojny był często wypaczony. – Wynikało to m.in. z propagandy PRL. Mówiło się głównie o zbrodniach niemieckich, a milczeniem pomijano sowieckie – mówi „Rz”. – Na szczęście w ostatnich latach ta sytuacja się znacznie poprawiła. Dlatego młodzież może już poznawać odkłamaną historię Polski, w tym II wojny światowej.

Z kolei prof. Roszkowski twierdzi, że wojna po prostu przemawia do wyobraźni młodzieży. – Mamy w tym okresie wiele przykładów bohaterstwa, poświęcenia, wielkich czynów. Jest się na kim wzorować. Trudno mieć do uczniów pretensje, że nie uczą się z równym zainteresowaniem np. o budowie portu w Gdyni – przekonuje.

Na takie ich zainteresowania wpłynęły zapewne rodzinne doświadczenia. Niemal 30 proc. uczniów miało w swoich rodzinach przodków wypędzonych przez Sowietów, 15 proc. przez Niemców – wynika z badania.

Potwierdza to historyk dr Piotr M. Majewski, wicedyrektor Muzeum II Wojny Światowej, według którego zainteresowanie wojną bierze się z tradycji rodzinnej, w której znaczące miejsce zajmują wspomnienia z nią związane.

Prawie połowa badanych miała przodków, którzy zginęli w trakcie II wojny światowej. Młodzi nie umieli jednak określić, gdzie. Najczęściej wskazywali Katyń (6 proc.). Inne miejsca kaźni to: Auschwitz-Birkenau (4 proc.), Warszawa (2,5 proc.) i Wołyń (2,3 proc.).

[srodtytul]Auschwitz symbolem[/srodtytul]

Auschwitz-Birkenau jest według młodych Polaków miejscem najważniejszym dla całego narodu. Były hitlerowski obóz zagłady wskazało 35 proc. badanych. Dla 5,4 proc. najważniejszym miejscem jest Katyń.

Ponad jedna czwarta wymieniła zaś miejsca związane z walkami o wolność i niepodległość Polski. Szczególną pozycję zajęły Westerplatte i Grunwald. Jedna piąta respondentów podała miejsca o charakterze kulturalnym: Kraków, Wawel. Wysoko uplasowało się Muzeum Powstania Warszawskiego. Zaskakiwać może niska pozycja miejsc o charakterze religijnym, znaczącą zajęły tylko Jasna Góra oraz grób Jana Pawła II.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorów

[mail=j.matusz@rp.pl]j.matusz@rp.pl[/mail], [mail=j.strozyk@rp.pl]j.strozyk@rp.pl[/mail][/i]

Uczniowie szkół średnich twierdzą, że o historii najczęściej rozmawiają z rodzicami i dziadkami, rzadziej z nauczycielami czy przyjaciółmi. A najbardziej interesuje ich historia własnej rodziny i Polski, rzadziej miejscowości czy regionu, w którym mieszkają – wynika z badania „Młodzież wobec historii i pamięci o przeszłości”, do którego dotarła „Rz”.

To pierwsze tak duże badanie świadomości polskiej młodzieży pod kątem jej pamięci historycznej. Przeprowadził je socjolog dr Krzysztof Malicki z Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Społeczeństwo
Zawrotna kariera młodzieżowych słów roku. Kto ma aurę, czym jest azbest?
Historia
Archiwum we Lwowie ratowane przez Polaków
Społeczeństwo
Pogoda na Wigilię i święta pod znakiem śniegu? W tych rejonach Polski zrobi się biało
Społeczeństwo
Interwencja dziennikarza wstrzymała wyburzenie kamienicy, ale tylko na chwilę
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Społeczeństwo
IPN: Nawrocki jedno, a dyrektor oddziału drugie. Czy dr Michał Siedziako wróci do pracy?
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku