To dwie nowe usługi elektroniczne, które dziś oficjalnie wprowadziło Ministerstwo Cyfryzacji. Szef resortu Marek Zagórski zachęcał do skorzystania z nich zwracając uwagę na szczególny charakter wyborów samorządowych.
- Decydujemy o miejscu, w którym mieszkamy, o tym, jako ono będzie rządzone, dlatego bardzo istotne jest, żeby jak najwięcej obywateli mogło wziąć udział w tym głosowaniu i mogło decydować o miejscach, w których żyją - mówił minister.
Poinformował, że według danych z godziny 9. rano z możliwości dopisania się do rejestru wyborców skorzystało 4706 osób.
Aby skorzystać z nowych usług , należy wejść na stronę www.obywatel.gov.pl. Wniosek o dopisanie do listy wyborców składa się najpóźniej w 5. dniu przed dniem wyborów. Trzeba przygotować login z hasłem do profilu zaufanego i telefon komórkowy, skan lub zdjęcie ważnego dokumentu tożsamości — na przykład dowodu osobistego lub paszportu. Za pomocą wyszukiwarki trzeba znaleźć usługę lub przejść do niej bezpośrednio z banera, po czym zalogować się Profilem Zaufanym. Następnie wskazać gminę na terenie, której zamierza się oddać głos.
Decyzję o wpisaniu (lub odmowie wpisania) do rejestru wyborców urząd podejmie w ciągu 3 dni od złożenia wniosku. Urzędnik może odmówić dopisania do rejestru wyborców jeśli stwierdzi, że wnioskodawca nie mieszka tam, gdzie deklaruje. Na jego decyzję można złożyć skargę do sądu.