- wymogi dotyczące uzasadnienia i materiały informacyjne, które wójt powinien przedłożyć radzie z projektem uchwały budżetowej.
Wójt powinien – w terminie do 15 listopada – sporządzić i przedłożyć projekt uchwały budżetowej: radzie gminy oraz do zaopiniowania regionalnej izbie obrachunkowej (rio). Opinię rio o projekcie uchwały budżetowej wójt musi przedstawić, przed uchwaleniem budżetu, radzie gminy. Zgodnie z art. 239 ustawy o finansach publicznych, rada gminy podejmuje uchwałę budżetową przed rozpoczęciem roku budżetowego (czyli do 31 grudnia), a w szczególnie uzasadnionych przypadkach – nie później niż do 31 stycznia roku budżetowego. Nie później niż uchwałę budżetową, trzeba także podjąć uchwałę w sprawie wieloletniej prognozy finansowej lub jej zmiany (wieloletnia prognoza obejmuje okres roku budżetowego i co najmniej 3 kolejnych lat).
Do czasu podjęcia uchwały budżetowej, ale nie później niż do 31 stycznia, podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej przedstawiony radzie gminy. Natomiast w razie niepodjęcia uchwały budżetowej do 31 stycznia, rio – w terminie do końca lutego – ustala budżet gminy w zakresie zadań własnych i zadań zleconych. Do dnia ustalenia budżetu przez rio podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej.
Przykład:
Rada gminy obawia się, że niepodjęcie uchwały budżetowej do końca grudnia spowoduje negatywne konsekwencje dla gminy. Nie wynika to jednak z przepisów. W uchwale Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze z 15 września 2010 r. (sygn. 299/2010, LEX nr 1725683) zwrócono uwagę, że ustawodawca nie sprecyzował jakie „szczególnie uzasadnione przypadki" mogą powodować podjęcie uchwały budżetowej po 31 grudnia. Tym samym każda sytuacja, w której uchwała budżetowa nie zostanie podjęta do 31 grudnia, aktualizuje kompetencję rady gminy do podjęcia tej uchwały do 31 stycznia. Dopiero w razie nieuchwalenia przez radę budżetu do końca stycznia nastąpiłoby przejście tej kompetencji na rio. Niedotrzymanie przez radę terminu podstawowego i podjęcie uchwały budżetowej w późniejszym terminie (do 31 stycznia) powoduje, że ta uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od 1 stycznia roku budżetowego (por. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 15 lipca 2011 r., sygn. I SA/Łd 764/11, LEX nr 1085580). ?
Elementy uchwały budżetowej
Uchwała budżetowa musi określać m.in.:
- łączną kwotę planowanych dochodów budżetu gminy, z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych,