Obrady rady gminy co najmniej raz na kwartał

Zasadą jest, że uchwały rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym. W odniesieniu do niektórych uchwał przepisy przewidują surowsze wymagania.

Publikacja: 27.01.2015 01:00

Obrady rady gminy co najmniej raz na kwartał

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik Sławomir Mielnik

W tych wszystkich sytuacjach, w których ustawodawca przyznał radzie gminy możliwość wypowiedzenia się w jakichkolwiek kwestiach merytorycznych, powinno nastąpić to w formie uchwały (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 5 maja 2008 r., sygn. II SA/Bd 930/07).

W u.s.g. rozstrzygnięto, komu przysługuje inicjatywa uchwałodawcza, tylko w odniesieniu do niektórych kwestii. Taką inicjatywę ustawodawca powierzył przykładowo:

- wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), któremu przyznano wyłączne prawo złożenia wniosku o powołanie i odwołanie skarbnika gminy przez radę gminy (art. 18 ust. 2 pkt 3 u.s.g.), zgłaszania propozycji zmian w budżecie (art. 60 ust. 2 pkt 4 u.s.g.), czy prawo wystąpienia z wnioskiem o powierzenie reprezentowania gminy w zgromadzeniu związku międzygminnego jego zastępcy albo radnemu (art. 70 ust. 2 u.s.g.),

- komisji rewizyjnej, która jest kompetentna do wystąpienia z wnioskiem do rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi (art. 18a ust. 3 u.s.g.), a także

- co najmniej 1/4 ustawowego składu rady gminy, które może wystąpić z wnioskiem o przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania wójta z innej przyczyny niż nieudzielenie mu absolutorium (art. 28b ust. 1 u.s.g.).

W zakresie nieokreślonym w przepisach kwestie inicjatywy uchwałodawczej mogą zostać uregulowane w statucie gminy. W wyroku z 17 listopada 1995 r. (sygn. SA/Wr 2515/95, OSS 1996/1/13) Naczelny Sąd Administracyjny we Wrocławiu zwrócił uwagę, że rada gminy może w statucie gminy określić organy, którym przysługuje inicjatywa uchwałodawcza w sprawach rozstrzyganych w drodze uchwały rady. Taka inicjatywa może być przyznana także grupom mieszkańców (por. wyrok NSA z 21 listopada 2013 r., sygn. II OSK 1887/13).

W art. 30 ust. 2 pkt 1 u.s.g. przewidziano, że przygotowywanie projektów uchwał rady gminy należy do zadań wójta. W przypadku sesji zwoływanych na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady gminy (art. 20 ust. 3 u.s.g.) obowiązek przygotowania projektu uchwały mają wnioskodawcy.

Uzyskanie wymaganych opinii

W przypadku, gdy jest to wymagane ze względu na kwestie mające być przedmiotem danej uchwały, projektodawca uchwały musi uzyskać jej zaopiniowanie. W u.s.g. przewidziano obowiązek zaopiniowania przez komisję rewizyjną projektu uchwały dotyczącej:

- wykonania budżetu gminy (art. 18a ust. 3 u.s.g.) oraz

- wniosku o przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania wójta z innej przyczyny niż nieudzielenie mu absolutorium (art. 28b ust. 2 u.s.g.).

Obowiązek uzyskania opinii danej komisji może wynikać także ze statutu gminy.

Z przepisów może wynikać ponadto wymóg ustosunkowania się do danego projektu uchwały przez inny organ, poprzez zatwierdzenie, uzgodnienie lub zaopiniowanie tego projektu. W art. 89 u.s.g. przewidziano, że w takim przypadku zajęcie stanowiska przez inny organ powinno nastąpić nie później niż w ciągu 14 dni od dnia doręczenia projektu uchwały. Jeżeli zatwierdzenia, uzgodnienia lub zaopiniowania dokonuje organ stanowiący jednostki samorządu, termin ten wynosi 30 dni. W przypadku, gdy zobowiązany do tego organ nie zajmie stanowiska w przewidzianym dla niego terminie, rozstrzygnięcie uważa się za przyjęte w brzmieniu przedłożonym przez gminę.

Po uzyskaniu wymaganych opinii projekt uchwały może być przedstawiony na sesji rady.

Termin sesji i porządek obrad

Pierwszą sesję nowo wybranej rady gminy zwołuje komisarz wyborczy na dzień przypadający w ciągu siedmiu dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze kraju. Później rada gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego – w miarę potrzeby, ale nie rzadziej niż raz na kwartał.

Do zawiadomienia o zwołaniu sesji trzeba dołączyć porządek obrad wraz z projektami uchwał.

Na wniosek wójta przewodniczący rady gminy ma obowiązek wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji rady projekt uchwały, jeżeli wpłynął on do rady gminy co najmniej siedem dni przed dniem rozpoczęcia sesji rady. Rada gminy może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

Na wniosek wójta lub co najmniej 1/ 4 ustawowego składu rady gminy przewodniczący musi ponadto zwołać sesję na dzień przypadający w ciągu siedmiu dni od dnia złożenia takiego wniosku. Również wniosek o zwołanie sesji powinien zawierać porządek obrad wraz z projektami uchwał. W takim przypadku zmiana porządku obrad może zostać wprowadzona bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady, z tym że dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.

Przykład:

Wójt zwrócił się do przewodniczącego rady gminy z wnioskiem o zwołanie sesji tej rady. W takim przypadku przewodniczący powinien zwołać sesję na dzień przypadający w ciągu siedmiu dni od dnia złożenia takiego wniosku. NSA w wyroku z 13 marca 2012 r., (sygn. I OSK 2296/11) wyjaśnił jednak, że termin ten ma charakter instrukcyjny, a u.s.g. nie przewiduje żadnych skutków prawnych w razie zwołania sesji w późniejszym terminie.

W art. 37a u.s.g. zastrzeżono, że przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej (np. dzielnicy, osiedla) może uczestniczyć w pracach rady gminy na zasadach określonych w statucie gminy, bez prawa udziału w głosowaniu. Przewodniczący rady gminy jest każdorazowo zobowiązany do zawiadamiania, na takich samych zasadach jak radnych, przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej o sesji rady gminy.

Przeprowadzenie głosowania

Projekt każdej uchwały wymaga przegłosowania. Zgodnie z art. 14 u.s.g. zasadą jest, że uchwały rady gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

NSA w Krakowie w wyroku z 20 grudnia 1994 r. (sygn. SA/Kr 2423/94, ONSA 1995/4/182) wyjaśnił, że gdy przedmiotem głosowania jest wybór jednego spośród kilku rozwiązań, przez zwykłą większość należy rozumieć taką liczbę głosów optujących za jednym z nich, która jest większa od liczby głosów przypadających osobno na każdą jego alternatywę.

Podkreśla się, że rada gminy nie jest uprawniona do zastrzeżenia w statucie, a tym bardziej w innym przepisie prawa miejscowego, że przysługuje jej uprawnienie do zarządzenia tajnego głosowania nad sprawą należącą do jej właściwości. Wynika to stąd, że jawność obrad i głosowania w radzie gminy jest zasadą, a w u.s.g. określono  przypadki, w których głosowanie jest tajne, co przemawia za przyjęciem, iż jawność lub tajność głosowania należy do materii ustawowej (wyrok SN z 6 kwietnia 2001 r., sygn. III RN 87/00, OSNP 2001/24/704).

Przykład:

Podczas głosowania nad uchwałą uzyskano równą liczbę głosów za i przeciw. W takim przypadku rozpatrywana uchwała nie została podjęta. Nie jest dopuszczalny nakaz głosowania nad nią „aż do skutku", gdyż oznaczałoby to godzenie w prawo każdego z radnych do wyrażania własnego zdania i woli (wyrok WSA w Lublinie z 29 stycznia 2009 r., sygn. III SA/Lu 418/08).

Od zasad głosowania określonych w art. 14 u.s.g. istnieją wyjątki. Ustawodawca zastrzegł m.in., że:

- uchwałę w sprawie absolutorium podejmuje się bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady (art. 28a ust. 2 u.s.g.),

- uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta z powodu nieudzielenia mu absolutorium podejmuje się bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu imiennym (art. 28a ust. 5 u.s.g.),

- uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta z przyczyny innej niż nieudzielenie mu absolutorium rada gminy podejmuje większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu imiennym (art. 28b ust. 4 u.s.g.),

- uchwały dotyczące zobowiązań finansowych powinny wskazywać źródła dochodów, z których te zobowiązania zostaną pokryte i muszą zapaść bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady (art. 58 u.s.g.),

- utworzenie związku międzygminnego wymaga przyjęcia jego statutu przez rady zainteresowanych gmin bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady (art. 67 ust. 1 u.s.g.).

W przypadku, gdy przepisy wymagają dla podjęcia uchwały bezwzględnej większości ustawowego składu rady, taka większość oznacza liczbę całkowitą głosów oddanych za wnioskiem i przewyższającą połowę ustawowego składu rady (uchwała Trybunału Konstytucyjnego z 20 września 1995 r., sygn. W 18/94, DzU nr 114, poz. 556). Gdyby więc przykładowo ustawowy skład rady wynosił 15 radnych, to wymóg bezwzględnej większości ustawowego składu zostałby spełniony, gdyby za przyjęciem uchwały oddano co najmniej osiem ważnych głosów.

Natomiast głosowanie imienne jest szczególną formą głosowania jawnego. Wymaga ono jednoznacznej identyfikacji oddających głos radnych, co może nastąpić np. poprzez użycie kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem radnego.

Wyłączenie radnego

Radny nie może brać udziału w głosowaniu w radzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego (art. 25a u.s.g.). W orzecznictwie przyjmuje się, że pojęcie: interes prawny oznacza osobisty, konkretny i aktualny prawnie chroniony interes, który może być realizowany na podstawie określonego przepisu.

Zakaz ten dotyczy wszystkich aktów podejmowanych przez organ gminy czy komisję oraz wszelkich uchwał, w tym intencyjnych. Przesłanką wyłączenia radnego od głosowania nie jest tylko istnienie konfliktu interesów, w związku z czym radny powinien wyłączyć się także wtedy, gdy jego interes prawny będzie zbieżny z interesem gminy (por. wyrok NSA z 9 kwietnia 2013 r., sygn. I OSK 124/13, NZS 2013/3/13).

Wejście w życie

Na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy (art. 40 ust. 1 u.s.g.).

Uchwały rady gminy, które nie są aktami prawa miejscowego, wchodzą w życie z dniem ich podjęcia (chyba że zastrzeżono w nich inaczej).

Natomiast uchwały rady będące aktami prawa miejscowego, aby wejść w życie, wymagają publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym. W art. 4 ust. 1 ustawy z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (dalej u.o.a.) przewidziano, że akty normatywne, zawierające przepisy powszechnie obowiązujące, ogłaszane w dziennikach urzędowych wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia, chyba że dany akt określi dłuższy termin.

Zgodnie z art. 28 ust. 2 u.o.a. wójt (burmistrz, prezydent miasta) prowadzi w postaci elektronicznej zbiór aktów prawa miejscowego stanowionych przez gminę. Z ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej wynika obowiązek udostępniania uchwał rady gminy w Biuletynie Informacji Publicznej.

Przedłożenie organowi nadzoru

W art. 90 u.s.g. przewidziano, że w ciągu siedmiu dni od podjęcia uchwały przez radę gminy wójt ma obowiązek przedłożenia jej wojewodzie. Akty ustanawiające przepisy porządkowe wójt przekazuje w ciągu dwóch dni od ich ustanowienia. Uchwałę w sprawie absolutorium oraz inne uchwały rady gminy objęte zakresem nadzoru regionalnej izby obrachunkowej powinny zostać przekazane tej izbie.

podstawa prawna: art. 14, art. 18a, art. 20, art. 25a, art. 28a, art. 28b, art. 30 ust. 2 pkt 1, art. 37a, art. 58, art. 67 ust. 1, art. 89, art. 90 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2013 r., poz. 594 ze zm.)

podstawa prawna: art. 4, art. 13 pkt 2, art. 28 ust. 2 i 3 ustawy z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jedn. DzU z  2011 r. nr 197, poz. 1172 ze zm.)

podstawa prawna: art. 8 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 782 ze zm.)

W tych wszystkich sytuacjach, w których ustawodawca przyznał radzie gminy możliwość wypowiedzenia się w jakichkolwiek kwestiach merytorycznych, powinno nastąpić to w formie uchwały (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 5 maja 2008 r., sygn. II SA/Bd 930/07).

W u.s.g. rozstrzygnięto, komu przysługuje inicjatywa uchwałodawcza, tylko w odniesieniu do niektórych kwestii. Taką inicjatywę ustawodawca powierzył przykładowo:

Pozostało 97% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Hybrydy
Skoda Kodiaq. Co musisz wiedzieć o technologii PHEV?
Czym jeździć
Skoda Kodiaq. Mikropodróże w maxisamochodzie
Prawo karne
"Budda" usłyszał zarzuty. Jest wniosek o aresztowanie
Praca, Emerytury i renty
Pracownik na L4 ma ważny obowiązek. Za niedopełnienie grozi nawet dyscyplinarka
Administracja państwowa
Koniec z pracą urzędów od 8.00 do 16.00. Co chce zrobić rząd?