- projektów polegających na upublicznianiu literatury lub muzyki – 70 proc. lub różnica między kosztami kwalifikowalnymi a zdyskontowanymi przychodami (dla każdego projektu maksymalna kwota wsparcia ustalana jest zgodnie z art. 53 ust. 9 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014);
- pomocy na szkolenia – 70 proc. wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, kwota ustalana zgodnie z art. 31 ust. 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
Ocena wniosków
Ocena wniosków o dofinansowanie składa się z ocen: formalnej i merytorycznej. Formalna – przeprowadzana będzie metodą „tak/nie" na podstawie kryteriów oceny projektów, takich jak np. kompletność dokumentacji, kwalifikowalność wnioskodawców, partnerów oraz wydatków, poprawne ustalenie budżetu, zgodność z zasadami pomocy publicznej czy prawidłowość wyboru partnerów w projekcie. Wnioskodawcy już teraz powinni zawierać z partnerami pisemne porozumienia lub umowy o partnerstwie, bo kopię tego dokumentu należy złożyć wraz z wnioskiem o dofinansowanie. Podpisana umowa musi zawierać co najmniej określenie praw i obowiązków stron, wskazanie partnera wiodącego, przepływy finansowe oraz sposób postępowania w przypadku naruszenia umowy lub niewywiązywania się z niej. Ponadto trzeba pamiętać, że okres realizacji projektu nie może być dłuższy niż 36 miesięcy.
W tym konkursie CPPC wydłuża ocenę formalną i potrwa ona 15 dni , ale i tak może się wydłużyć o czas dokonania poprawek lub uzupełnień. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie błędy formalne można poprawić. Brak wersji elektronicznej i studium wykonalności automatycznie wyklucza z możliwości ubiegania się o dofinansowanie. Pozostałe błędy formalne można poprawiać, ale tylko jednokrotnie i na wezwanie CPPC.
Ocena merytoryczna prowadzona będzie przez ekspertów zewnętrznych. Wśród kryteriów merytorycznych znajdują się kryteria „tak/nie", jak i punktowane. Dofinansowania nie będzie mógł otrzymać m.in. projekt, w którym wcześniej nie przeprowadzono inwentaryzacji zasobów kultury oraz identyfikacji grup docelowych, dla których udostępnia się cyfrowo zasoby kultury. Z kolei wysoko punktowane będą projekty zakładające cyfrowe udostępnianie zasobów użytkownikom niezależnie od miejsca przebywania i posiadanej technologii oraz cyfryzację zasobów o dużym znaczeniu dla kultury i potencjale dla ponownego wykorzystania zasobów. Eksperci w CPPC będą też zwracać uwagę, czy zaproponowane rozwiązania informatyczne spełniają standardy cyfrowego udostępniania (m.in. standard WCAG) oraz Krajowe Ramy Interoperacyjności. W przypadku wątpliwości, mogą oni się zwrócić do wnioskodawcy o dodatkowe informacje i/lub wyjaśnienie treści wniosku. Eksperci zewnętrzni mogą rekomendować także zmiany w budżecie wydatków, takie jak: obniżenie lub usunięcie niecelowych wydatków.
Maksymalna liczba punktów możliwa do uzyskania przez projekt wynosi 97. Aby wniosek mógł zostać pozytywnie oceniony, musi spełnić wszystkie kryteria formalne, a następnie w ocenie merytorycznej spełnić wszystkie kryteria oceniane metodą „tak/nie" oraz uzyskać co najmniej 30 proc. możliwych do uzyskania punktów.
Pamiętaj
Czas przewidziany na ocenę merytoryczną wniosku o dofinansowanie nie powinien przekroczyć 60 dni, ale może się wydłużyć o czas składania wyjaśnień. CPPC szacuje, że łączny czas przypadający na ocenę formalną i merytoryczną wyniesie 90 dni, a konkurs zostanie rozstrzygnięty w kwietniu 2016 r. Pierwsze umowy o dofinansowanie będą podpisywane na przełomie maja i czerwca 2016 r.
Można się odwołać
Od negatywnej oceny można się będzie odwołać, składając w ciągu 14 dni protest. Gdy on nie zostanie uwzględniony, negatywną decyzję można zaskarżyć zgodnie z art. 61 i art. 62 ustawy z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020. Po otrzymaniu informacji o negatywnym wyniku procedury odwoławczej, wnioskodawca może wnieść skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego, a następnie skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Ważny adres
CPPC uruchomiła specjalny adres poczty elektronicznej. Pytania dotyczące konkursu można kierować na adres: konkurs2.3kultura@cppc.gov.pl
Katarzyna Dziuba-Kubicka , specjalista ds. pomocy publicznej i funduszy UE
podstawa prawna: ustawa z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (DzU z 2014 r., poz. 1146)
podstawa prawna: rozporządzenie ministra administracji i cyfryzacji z 21 sierpnia 2015 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis na cyfrowe udostępnienie informacji sektora publicznego ze źródeł administracyjnych i zasobów nauki oraz cyfrowe udostępnienie zasobów kultury w ramach programu operacyjnego „Polska cyfrowa" na lata 2014–2020" (DzU z 2015 r., poz. 1237)
Wydatki kwalifikowane
Do wydatków kwalifikowanych zalicza się m.in.:
- zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, w tym oprogramowania wraz z kosztami wdrożenia, instalacji, serwisem, zakupem i utrzymaniem domen i portali, obsługą i bezpieczeństwem danych, koszty zakupu, rozszerzenia i aktualizacji licencji lub przejęcia autorskich praw majątkowych oraz programy i systemy informatyczne współpracujące ze sprzętem do digitalizacji;
- zakup materiałów i usług dotyczących digitalizacji zasobów:
• digitalizacja obiektów (tworzenie, obróbka materiałów cyfrowych i weryfikacja jakości),
• selekcja i przygotowanie obiektów i materiałów do digitalizacji, w tym np. wybór, przygotowanie, zabezpieczenie konserwatorskie obiektów i materiałów, wykonanie odwzorowań, transport obiektów do pracowni digitalizacyjnej, koszt wyjazdów terenowych, opracowanie merytoryczne materiałów itp.,
• tworzenie i wprowadzenie do baz danych informacji o zasobach (opracowanie metadanych obiektów), strukturyzacja języka opisu, tłumaczenia słowników oraz weryfikacja jakości,
• digitalizacja rejestrów i poprawa jakości danych, w tym czyszczenie danych, oraz digitalizacja danych dostępnych w innych formach niż forma cyfrowa,
• transport obiektów do digitalizacji do pracowni digitalizacyjnej realizowany własnymi środkami transportu,
• koszty delegacji związanych z wyjazdami terenowymi w związku z przeprowadzaniem procesu digitalizacji (z wyłączeniem spotkań związanych z zarządzaniem projektem);
- zakup, najem lub leasing sprzętu informatycznego wraz z wydatkami na opiekę serwisową posprzedażową (maintenance) sprzętu informatycznego (konserwacja);
- zakup usług przygotowania dokumentacji technicznej, finansowej, studium wykonalności, dokumentacji przetargowej, uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych na etapie przygotowania projektu, kosztów zabezpieczających realizację umowy o dofinansowanie, ocena oddziaływania na środowisko, mapy lub szkice sytuujące projekt;
- zakup usług doradczych w trakcie realizacji projektu, w tym zapewnienie wsparcia technicznego, ekspertyzy prawne, badania i analizy techniczne, finansowe, ekonomiczne;
- zakup nieruchomości zabudowanej i niezabudowanej (do 10 proc. całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu);
- roboty budowlane (do 10 proc. wydatków kwalifikowanych projektu): rozbudowa, modernizacja pracowni digitalizacyjnych lub adaptacja pomieszczeń na pracownię (zapewnienie odpowiednich warunków pomiarowych, w tym: stabilizacja podłoża, dostosowanie kolorystyki, oświetlenia, warunki klimatyczne, kontrola dostępu, przyłącza itp.) oraz wydatki na rozbudowę, modernizację lub adaptację pomieszczeń przeznaczonych na potrzebę funkcjonowania systemów teleinformatycznych służących udostępnianiu zasobów cyfrowych;
- wynagrodzenia osób bezpośrednio realizujących projekt;
- szkolenia, seminaria i warsztaty dla pracowników, e-learning, osób zaangażowanych we wdrażanie projektu oraz grup docelowych korzystających z zasobów udostępnianych w ramach projektu;
- informacja i promocja (do 10 proc. wydatków kwalifikowanych projektu).
>Wybór partnera do projektu
Podmiot sektora finansów publicznych wybiera partnerów spoza sektora finansów publicznych z zachowaniem zasady przejrzystości i równego traktowania podmiotów. Dokonując wyboru, zobowiązany jest w szczególności do:
- ogłoszenia otwartego naboru partnerów na swojej stronie internetowej wraz ze wskazaniem co najmniej 21-dniowego terminu na zgłaszanie się partnerów;
- uwzględnienia przy wyborze partnerów: zgodności ich działania z celami partnerstwa, deklarowanego ich wkładu w realizację celu partnerstwa, doświadczenia w realizacji projektów o podobnym charakterze;
- podania do publicznej wiadomości na swojej stronie internetowej informacji o podmiotach wybranych do pełnienia funkcji partnera.