Jeśli szukać jednego, wspólnego trendu, który rozwija się we wszystkich jednostkach samorządu terytorialnego w Europie to bez wątpienia jest to rewolucja partycypacyjna. Polega ona na stałym i systematycznym wprowadzaniu narzędzi, które służą włączaniu mieszkańców wspólnot lokalnych w proces podejmowania decyzji oraz realizacji zadań publicznych. Jednym z nich i zarazem najbardziej popularnym jest budżet obywatelski (partycypacyjny). Polega on na przekazaniu mieszkańcom decyzji co do sposobu wydatkowania pewnej puli środków publicznych na sprawy najistotniejsze z ich perspektywy.
Dotychczasowe doświadczenia
Budżety obywatelskie należy traktować jako jedno z narzędzi, które umożliwiają mieszkańcom zaangażowanie się w działania samorządów. Skuteczne zwiększenie partycypacji wymaga bowiem stosowania dodatkowych narzędzi takich jak np. regulaminy konsultacji społecznych, plany pracy z organizacjami pozarządowymi, czy też wzmacnianiu roli jednostek pomocniczych (sołectw, osiedli i dzielnic). Z całą pewnością jednak budżety obywatelskie są narzędziem cieszącym się największą popularnością. Do tej pory były one wprowadzane na poziomie samorządu lokalnego w całym kraju i można z pewnym przekonaniem powiedzieć, że na trwałe wpisały się w praktykę funkcjonowania wielu miast.
Co więcej, ich mobilizacyjny efekt i pozytywne przyjęcie ze strony mieszkańców spowodowało, że wysuwane w debacie publicznej były nawet propozycje wprowadzenia obligatoryjnego budżetu obywatelskiego w całym kraju. Trudno sobie wyobrazić, aby aktywność publiczną mieszkańców można było usankcjonować ustawą, jednak sam fakt formułowania takich opinii z pewnością wskazuje na pozytywne efekty wprowadzenia wskazanego narzędzia partycypacyjnego w życie. W rezultacie w ciągu ostatnich 5 lat ich liczba systematycznie rośnie. Trudno precyzyjnie powiedzieć, ile ich już funkcjonuje, jednak z pewnością zbliżamy się do liczby 200.
Nowością w funkcjonowaniu budżetu obywatelskiego jest inicjatywa władz regionu opolskiego i małopolskiego dotycząca wprowadzenia ich regionalnych odpowiedników. Podstawą funkcjonowania budżetów obywatelskich na poziomie regionu są uchwały sejmików poszczególnych województw. W przypadku województwa opolskiego jest to uchwała z 20 grudnia 2016 roku (nr XXIII/270/2016) w sprawie konsultacji wojewódzkich dotyczących marszałkowskiego budżetu obywatelskiego województwa opolskiego, a w przypadku Małopolski uchwała z 23 listopada 2015 roku (nr XVI/223/15) w sprawie konsultacji wojewódzkich dotyczących projektu budżetu obywatelskiego województwa małopolskiego. Podstawą prawną wskazanych uchwał jest jest art. 10a ustawy o samorządzie województwa, który brzmi: „W przypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla województwa mogą być przeprowadzane na jego terytorium konsultacje z mieszkańcami województwa".
Przyjęte uchwały przewidują: