- Mamy problem z przygotowaniem uchwały o nieudzieleniu absolutorium wójtowi przez pryzmat wykonania budżetu. Chodzi m.in. o sposób oceny budżetu planowanego a wykonanego: czy oceniać go jako całość czy też poziom wykonania poszczególnych zadań/ inwestycji? A może należy wziąć pod uwagę całokształt działalności wójta?
Kompetencja rady gminy do podejmowania uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu wynika z art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy z 8 marca1990 r. o samorządzie gminnym. Jednak w aktach prawa powszechnie obowiązującego nie znajdziemy jednoznacznej odpowiedzi, na temat metodologii stosowanej przez organ stanowiący przy podejmowaniu uchwały w sprawie nieudzielenia absolutorium, przez pryzmat rozbieżności pomiędzy budżetem planowanym a wykonanym. Odpowiedź na pytanie: czy rada gminy powinna przy ocenie wykonania budżetu mieć na względzie cały budżet – jako kompleksowy akt finansowy, czy może oceniać wykonanie poszczególnych zadań np. inwestycyjnych w kontekście złego ich oszacowania, możemy znaleźć w orzecznictwie.