PRZYKŁAD:
§ 1. 1. ................................................ .
2. .....................................................................:
1) ..............;
2) ..............;
3) ..............:
a) ..........,
b) ..........,
c) ..........;
4) .............. .
3. ..................................................................... .
§ 2. .................................................. .
Przepis § 3 omawianej uchwały został sformułowany zgodnie z ZTP:
§ 3. 1. Frakcje odpadów komunalnych dzieli się na dwie grupy, ze względu na sposób i częstotliwość odbioru:
1) ?grupa podstawowa obejmująca odpady odbierane ?od właścicieli nieruchomości regularnie w cyklu ?jedno-miesięcznym, bez względu na ilość zgromadzonych odpadów, do której zalicza się: papier i tekturę ?(w tym opakowania, gazety, czasopisma itp.), tworzywa sztuczne – plastik, szkło, metal, odpady komunalne bytowe, odpady zielone oraz odpady wielomateriałowe,
2) ?grupa dodatkowa obejmująca odbierane od właścicieli nieruchomości w cyklu półrocznym bez względu na ilość zgromadzonych odpadów, do której zalicza się odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady elektryczne ?i elektroniczne.
Jedyna usterka w tym przepisie to zakończenie pkt 1 przecinkiem, a nie średnikiem.
Kolejny przykład to uchwała Rady Miasta i Gminy B. Przytaczam ją w całości:
UCHWAŁA Nr XXXII/251/2013
RADY MIASTA I GMINY B.
z dnia 30 września 2013 r.
w sprawie określenia górnych stawek opłat ?za usługi odbioru odpadów komunalnych ?od właścicieli nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy ?oraz górnych stawek opłat za usługi opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu ?nieczystości ciekłych na terenie ?Miasta i Gminy B.
Na podstawie art. 6 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 13 września ?1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ?(t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 391 poz. 951, z 2013 r. ?poz. 21, poz. 228) - Rada Miasta i Gminy B. uchwala, ?co następuje:
§ 1. Określa się górne stawki opłat za usługi odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy oraz górne stawki opłat za usługi opróżniania zbiorników bezodpływowych ?i transportu nieczystości ciekłych, w następujących wysokościach:
1. Odbiór odpadów komunalnych:
1) ?Jeśli odpady nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny
a) ?z pojemnika 120 l- w wysokości 50,00 zł (brutto)/?/m-c,
b) ?z pojemnika 240 l - w wysokości 70,00 zł (brutto)/ /m-c,
c) ?z pojemników o poj. 1100 l i większych - 700,00 zł (brutto) / m-c za m3 pojemnika.
2) ?Jeśli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny:
a) ?z pojemnika 120 l - w wysokości 25,00 zł (brutto)/ /m-c,
b) ?z pojemnika 240 l - w wysokości 45,00 zł ( brutto)/ /m-c,
c) ?z pojemnika 1100 i większych - wysokości 500,00 zł (brutto)/ m-c za m3 pojemnika.
2. ??Opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych w wysokości 25,00 zł (brutto) ?za 1 m3.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy B.
§ 3. Traci moc Uchwała Nr XXIX/211/09 Rady Miasta ?i Gminy z dnia 27 lutego 2009 roku w sprawie uchwalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych i opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz transportu nieczystości ciekłych.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Woje-wództwa Mazowieckiego.
Jedyne zastrzeżenie, jakie można podnieść w odniesieniu do tej uchwały, to błędne oznaczenie jednostek redakcyjnych w ramach § 1. Wstęp do wyliczenia „Odbiór odpadów komunalnych" powinien być oznaczony jako pkt 1 z półnawiasem po prawej stronie, punkty 1. i 2. to przecież kolejne wstępy do wyliczeń, które powinny być oznaczone literami, a same wyliczenia trzeba było oznaczyć jako tire (myślnik). Gdyby nie ta usterka, to przedstawiona uchwała mogłaby posłużyć za wzór stosowania ZTP przy opracowywaniu aktu prawa miejscowego.
O ile problematyka systematyki przepisów uchwał nie jest zbyt skomplikowana i wystarczy stosować się do prostych zasad, a przede wszystkim nie mylić kolejności jednostek redakcyjnych w aktach, o tyle wydaje się, że poważną trudność służbom legislacyjnym pracującym przy tworzeniu aktów prawa miejscowego sprawia opracowanie nowelizacji uchwały i jej tekstu jednolitego. To rzeczywiście dość skomplikowane kwestie, które wymagają rozwinięcia i bardziej szczegółowego omówienia. W przypadku obwieszczeń w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały rady gminy to nie tylko sprawa techniki prawodawczej, ale i błędów proceduralnych, które koniecznie trzeba wyeliminować.
Mariusz Lachowski, naczelnik Wydziału Tekstów Jednolitych i Analiz Techniki Prawodawczej Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu
Obowiązująca od 1 stycznia 2012 r. znowelizowana ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (zwana dalej ustawą) wprowadziła tzw. rewolucję śmieciową. Mieszkańcy gmin zostali zobowiązani do segregowania odpadów, a gminy do odbierania ich i zagospodarowania za opłatą ustaloną według zasad określonych w ustawie. Dodatkowo gminy zostały zobowiązane do przeprowadzenia przetargów na firmę odpowiedzialną za odbiór odpadów od mieszkańców i przedsiębiorców z terenu gminy.
podstawa prawna: Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie Zasad techniki prawodawczej (DzU nr 100, poz. 908)