Jak przygotować projekt uchwały w sprawie odbierania odpadów komunalnych

Wybór metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i określenie stawki takiej opłaty musi obowiązkowo ustalić rada gminy, podejmując stosowną uchwałę.

Publikacja: 07.01.2014 14:16

Ustawodawca, regulując kwestie gospodarowania odpadami przez organy gminy, precyzyjnie określił, jakie decyzje powinny zostać podjęte w drodze uchwał obligatoryjnych, czyli takich, które muszą być wydane, a jakie w drodze uchwał fakultatywnych, które mogą, ale nie muszą, być podjęte.

Uchwały obligatoryjne to:

• ??uchwała w sprawie dokonania wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia stawki takiej opłaty (art. 6k pkt 1 ustawy) i w sprawie stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności (art. 6k pkt 2 ustawy),

• ?uchwała w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (art. 6l ust. 1 ustawy),

• ??uchwała w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości (art. 6n pkt 1 ustawy) i w sprawie określenia warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej (art. 6n pkt 2 ustawy),

• ??uchwała w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w szczególności ilość odpadów komunalnych odbieranych od właściciela nieruchomości, częstotliwość odbierania odpadów komunalnych od właściciela nieruchomości i sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych (art. 6r ust. 3 ustawy).

Uchwały fakultatywne to:

• ?uchwała o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (art. 6c ust. 2 ustawy),

• ?uchwała o podziale obszaru gminy na sektory, w celu zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz wyznaczenia punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych podejmowana przez radę gminy liczącej ponad 10 000 mieszkańców, biorąc pod uwagę liczbę mieszkańców, gęstość zaludnienia na danym terenie oraz obszar możliwy do obsługi przez jednego przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości (art. 6d ust. 2 ustawy),

• ?uchwała w sprawie zarządzenia poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso (art. 6l ust. 2 ustawy),

• ?uchwała w sprawie określenia rodzajów dodatkowych usług świadczonych przez gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów oraz wysokości cen za te usługi (art. 6r ust. 4 ustawy).

Czytelnicy, którzy już od października ubiegłego roku zwrócili uwagę na dodatek „Administracja", pewnie pamiętają, jak pisałem, że uchwały organów samorządu terytorialnego należy przygotowywać z zachowaniem zasad tworzenia prawa uregulowanych w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej" (ZTP). W szczególności należy stosować odpowiednio, czyli dostosowując do potrzeb opracowywanego aktu prawa miejscowego:

– ?zasady wyrażone w dziale VI „Projekty aktów normatywnych o charakterze wewnętrznym (uchwał i zarządzeń)" z wyjątkiem przepisu § 141,

– ?techniki ujęte w dziale V, które dotyczą projektu aktu wykonawczego (rozporządzenia), z wyjątkiem § 132,

– ?reguły zamieszczone w dziale II dotyczące zmiany (nowelizacji) ustawy oraz te zawarte w dziale I w rozdziałach 2–7, czyli określające po kolei:

• budowę ustawy,

• tytuł ustawy,

• ?układ i postanowienia przepisów merytorycznych,

• ?układ i postanowienia przepisów przejściowych i dostosowujących,

• ?układ i postanowienia przepisów końcowych oraz

• ?oznaczanie przepisów ustawy i ich systematyzację.

Trzeba zaznaczyć, że wyłączenie przepisów § 132 i § 141 miało na celu uniknięcie powtórzeń i powołań kaskadowych, które należą do technik legislacyjnych uważanych za błędne, gdyż utrudniają zrozumienie treści przepisów.

Nie sposób nie dostrzec, że ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach deleguje liczne kwestie do uregulowania w uchwałach rad gmin będących aktami prawa miejscowego. Dlatego warto w tym miejscu przypomnieć przepis § 119 ZTP, który w ust. 1 stanowi, że na podstawie jednego upoważnienia ustawowego wydaje się jedno rozporządzenie, które wyczerpująco reguluje sprawy przekazane do unormowania w tym upoważnieniu. W ust. 2 tego paragrafu powiedziano natomiast, że jeżeli jedno upoważnienie ustawowe przekazuje do uregulowania różne sprawy, które dają się tematycznie wyodrębnić tak, że ich zakresy są rozłączne, można wydać na podstawie takiego upoważnienia więcej niż jedno rozporządzenie. Analiza uchwał dotyczących gospodarowania odpadami przez gminy pozwala stwierdzić, że w tym zakresie rady gmin postępują zgodnie z ZTP.

Wspominam o tym, gdyż naturalną pokusą mogłaby być chęć unifikacji, scalenia uchwał wydanych na podstawie różnych upoważnień i zamknięcia całej tematyki związanej z gospodarowaniem odpadami w jednym akcie, podzielonym np. na rozdziały, z których każdy dotyczyłby kwestii ujętej w innym przepisie upoważniającym. Praktykę taką próbowały wprowadzić niektóre resorty, wydając akty wykonawcze do ustaw, podając za podstawę prawną kilka, a czasem nawet kilkanaście przepisów zawierających upoważnienia do wydania aktów wykonawczych. W ten sposób powstały m.in. rozporządzenia: Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 18 czerwca 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o nawozach i nawożeniu, Ministra Obrony Narodowej z 18 czerwca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o uposażeniu żołnierzy. Wśród analizowanych uchwał rad gmin nie znalazłem żadnej, której twórcy szliby tym tropem, i to dobrze. Trzeba bowiem stwierdzić, że taka praktyka nie sprzyja tworzeniu aktów zwięzłych i prostych w swojej konstrukcji, a raczej powoduje powstawanie niezwykle rozbudowanych regulacji, które im bardziej skomplikowane, tym są trudniejsze w percepcji odbiorców i stosowaniu.

Mamy zatem na przykład uchwałę Nr XXXV/212/2013 Rady Gminy J. z 2 grudnia ?2013 r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy J. i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, podjętą na podstawie art. 6r ust. 3 ustawy. Tytuł jest sformułowany prawidłowo. Oddaje przedmiot uchwały, nie jest zbyt ogólnikowy ani nadmiernie szczegółowy.

Zastrzeżenia budzi konstrukcja podstawy prawnej, gdzie niepotrzebnie powołano przepisy art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Przepisy te są normami kompetencyjnymi i proceduralnymi, które nie mają bezpośredniego związku z przedmiotem uchwały. Prawidłowo należało powołać jedynie przepis art. 6r ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

ŹLE

Na podstawie art.18 ust.2 pkt. 15, 40 ust. 1, art. 41 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r, poz. 594 z późn. zm.) oraz art. 6r ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391 z późn.zm) Rada Gminy J. uchwala, co następuje:

DOBRZE

Na podstawie art. 6r ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r., poz. 1399) Rada Gminy J. uchwala, co następuje:

W treści uchwały w § 2 wyliczenie powinno być oznaczone punktami, a nie literami (litera to jednostka redakcyjna, którą stosuje się wówczas, gdy trzeba wprowadzić kolejne wyliczenie w punkcie).

KOLEJNOŚĆ WYSTĘPOWANIA ?JEDNOSTEK REDAKCYJNYCH W §

PRZYKŁAD:

§ 1. 1. ................................................ .

2. .....................................................................:

1)   ..............;

2)   ..............;

3)   ..............:

a)   ..........,

b)   ..........,

c)   ..........;

4)   .............. .

3. ..................................................................... .

§ 2. .................................................. .

Przepis § 3 omawianej uchwały został sformułowany zgodnie z ZTP:

§ 3. 1. Frakcje odpadów komunalnych dzieli się na dwie grupy, ze względu na sposób i częstotliwość odbioru:

1) ?grupa podstawowa obejmująca odpady odbierane ?od właścicieli nieruchomości regularnie w cyklu ?jedno-miesięcznym, bez względu na ilość zgromadzonych odpadów, do której zalicza się: papier i tekturę ?(w tym opakowania, gazety, czasopisma itp.), tworzywa sztuczne – plastik, szkło, metal, odpady komunalne bytowe, odpady zielone oraz odpady wielomateriałowe,

2) ?grupa dodatkowa obejmująca odbierane od właścicieli nieruchomości w cyklu półrocznym bez względu na ilość zgromadzonych odpadów, do której zalicza się odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady elektryczne ?i elektroniczne.

Jedyna usterka w tym przepisie to zakończenie pkt 1 przecinkiem, a nie średnikiem.

Kolejny przykład to uchwała Rady Miasta i Gminy B. Przytaczam ją w całości:

UCHWAŁA Nr XXXII/251/2013

RADY MIASTA I GMINY B.

z dnia 30 września 2013 r.

w sprawie określenia górnych stawek opłat ?za usługi odbioru odpadów komunalnych ?od właścicieli nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy ?oraz górnych stawek opłat za usługi opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu ?nieczystości ciekłych na terenie ?Miasta i Gminy B.

Na podstawie art. 6 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 13 września ?1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ?(t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 391 poz. 951, z 2013 r. ?poz. 21, poz. 228) - Rada Miasta i Gminy B. uchwala, ?co następuje:

§ 1. Określa się górne stawki opłat za usługi odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy oraz górne stawki opłat za usługi opróżniania zbiorników bezodpływowych ?i transportu nieczystości ciekłych, w następujących wysokościach:

1. Odbiór odpadów komunalnych:

1) ?Jeśli odpady nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny

a) ?z pojemnika 120 l- w wysokości 50,00 zł (brutto)/?/m-c,

b) ?z pojemnika 240 l - w wysokości 70,00 zł (brutto)/ /m-c,

c) ?z pojemników o poj. 1100 l i większych - 700,00 zł (brutto) / m-c za m3 pojemnika.

2) ?Jeśli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny:

a) ?z pojemnika 120 l - w wysokości 25,00 zł (brutto)/ /m-c,

b) ?z pojemnika 240 l - w wysokości 45,00 zł ( brutto)/ /m-c,

c) ?z pojemnika 1100 i większych - wysokości 500,00 zł (brutto)/ m-c za m3 pojemnika.

2. ??Opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych w wysokości 25,00 zł (brutto) ?za 1 m3.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy B.

§ 3. Traci moc Uchwała Nr XXIX/211/09 Rady Miasta ?i Gminy z dnia 27 lutego 2009 roku w sprawie uchwalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych i opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz transportu nieczystości ciekłych.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Woje-wództwa Mazowieckiego.

Jedyne zastrzeżenie, jakie można podnieść w odniesieniu do tej uchwały, to błędne oznaczenie jednostek redakcyjnych w ramach § 1. Wstęp do wyliczenia „Odbiór odpadów komunalnych" powinien być oznaczony jako pkt 1 z półnawiasem po prawej stronie, punkty 1. i 2. to przecież kolejne wstępy do wyliczeń, które powinny być oznaczone literami, a same wyliczenia trzeba było oznaczyć jako tire (myślnik). Gdyby nie ta usterka, to przedstawiona uchwała mogłaby posłużyć za wzór stosowania ZTP przy opracowywaniu aktu prawa miejscowego.

O ile problematyka systematyki przepisów uchwał nie jest zbyt skomplikowana i wystarczy stosować się do prostych zasad, a przede wszystkim nie mylić kolejności jednostek redakcyjnych w aktach, o tyle wydaje się, że poważną trudność służbom legislacyjnym pracującym przy tworzeniu aktów prawa miejscowego sprawia opracowanie nowelizacji uchwały i jej tekstu jednolitego. To rzeczywiście dość skomplikowane kwestie, które wymagają rozwinięcia i bardziej szczegółowego omówienia. W przypadku obwieszczeń w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały rady gminy to nie tylko sprawa techniki prawodawczej, ale i błędów proceduralnych, które koniecznie trzeba wyeliminować.

Mariusz Lachowski, naczelnik Wydziału Tekstów Jednolitych i Analiz Techniki Prawodawczej Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu

Obowiązująca od 1 stycznia 2012 r. znowelizowana ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (zwana dalej ustawą) wprowadziła tzw. rewolucję śmieciową. Mieszkańcy gmin zostali zobowiązani do segregowania odpadów, a gminy do odbierania ich i zagospodarowania za opłatą ustaloną według zasad określonych w ustawie. Dodatkowo gminy zostały zobowiązane do przeprowadzenia przetargów na firmę odpowiedzialną za odbiór odpadów od mieszkańców i przedsiębiorców z terenu gminy.

podstawa prawna: Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie Zasad techniki prawodawczej (DzU nr 100, poz. 908)

Ustawodawca, regulując kwestie gospodarowania odpadami przez organy gminy, precyzyjnie określił, jakie decyzje powinny zostać podjęte w drodze uchwał obligatoryjnych, czyli takich, które muszą być wydane, a jakie w drodze uchwał fakultatywnych, które mogą, ale nie muszą, być podjęte.

Uchwały obligatoryjne to:

Pozostało 98% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara