To ważna informacja dla gmin i powiatów. Oznacza bowiem, że po odcięciu od unijnych funduszy lokalne inwestycje drogowe nie zostaną bez pomocy. W latach 2016–2025 samorządy mają na ten cel otrzymywać dotacje z budżetu państwa w wysokości 1 mld zł rocznie.
Rozmowy trwają
– Analizujemy zapisy i procedury w obowiązującym do końca 2015 r. „Narodowym programie przebudowy dróg lokalnych" – informuje Piotr Popa, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. – Rozpoczęły się także prace nad założeniami do nowego programu, który ma być prowadzony w latach 2016–2025. Dopiero jednak wejście w życie uchwalonej 6 kwietnia 2015 r. nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego da podstawę do przygotowania przez resort infrastruktury nowego wieloletniego programu dofinansowania dróg gminnych i powiatowych – wyjaśnia rzecznik.
Senat ma się na jej temat wypowiedzieć na posiedzeniu zaplanowanym na 6 i 7 maja. Jeśli nie wniesie poprawek, ustawa trafi do podpisu do prezydenta RP.
– Rozmawiamy także z przedstawicielami gmin i powiatów oraz wojewodami – mówi Piotr Popa. – Ich celem jest zebranie wniosków, sugestii i propozycji usprawnień lub ewentualnych zmian w obecnie obowiązującym programie – wyjaśnia rzecznik MIiR.
–Rzeczywiście, 16 kwietnia rozmawialiśmy o założeniach do nowego programu w ministerstwie, a dzień wcześniej te same tematy omawiane były z przedstawicielami powiatów – potwierdza Edward Trojanowski, sekretarz Związku Gmin Wiejskich RP.