150 mln zł ze Spotify dla polskiej branży muzycznej

Spotify wypłaciło 10 miliardów dolarów dla branży muzycznej w 2024 roku. 150 milionów złotych wygenerowali na Spotify w 2023 r. polscy artyści. Stanowi to 20-procentowy wzrost względem 2022 r.

Publikacja: 05.02.2025 09:04

Spotify opublikowało roczny raport za 2024 r.

Spotify opublikowało roczny raport za 2024 r.

Foto: REUTERS/Brendan McDermid

„W 2014 roku przemysł muzyczny osiągnął najniższy punkt w historii – globalne przychody z nagrań muzycznych wynosiły wówczas zaledwie 13 miliardów dolarów. Roczny wkład Spotify sięgał w tamtym czasie jedynie miliarda dolarów, a liczba subskrybentów Premium wynosiła około 15 milionów. W 2024 roku tylko Spotify wypłaciło rekordowe 10 miliardów dolarów, co daje łączną sumę blisko 60 miliardów dolarów od momentu powstania firmy" – podkreśla David Kaefer, wiceprezes Spotify.

Spotify z reklamami i bez

Spotify pobiło własny rekord – w 2023 roku firma wypłaciła branży muzycznej 9 miliardów dolarów, co było wówczas najwyższą w historii kwotą przekazaną przez pojedynczego dostawcę usług streamingowych.

„Obecnie ponad 500 milionów ludzi na świecie płaci za subskrypcje serwisów streamingowych. Osiągnięcie miliarda płacących słuchaczy to realistyczny cel, który powinniśmy sobie wspólnie wyznaczyć” – zaznacza Kaefer.

Czytaj więcej

Nowy startup twórcy Spotify hitem. 100 tysięcy osób na liście oczekujących

Zdaniem Kaefera realizowana z ciągłym wzrostem strategia Spotify opiera się na kilku kluczowych czynnikach. Priorytetem jest utrzymanie użytkowników poprzez zaawansowaną personalizację treści, starannie dobrane playlisty oraz innowacyjne funkcje, takie jak AI DJ, Daylist i Wrapped.

Spotify oferuje bezpłatną wersję z reklamami, co odróżnia go od niektórych konkurencyjnych serwisów. Ten model nie tylko generuje przychody z reklam, ale także skutecznie konwertuje słuchaczy na subskrybentów Premium – ponad 60 proc. obecnych abonentów zaczynało od darmowej wersji Spotify.

Spotify działa w większej liczbie krajów niż konkurencja, ponieważ dostosowuje ceny subskrypcji do lokalnych realiów ekonomicznych. Dekadę temu panowało przekonanie, że niektórych rynków nie da się „zmonetyzować”. Jednak długoterminowe inwestycje w globalny model płatności za muzykę przynoszą efekty – szczególnie w krajach takich jak Indie, Brazylia, Meksyk czy Nigeria, gdzie Spotify odnotowuje dynamiczny wzrost.

Większe szanse artystów

„Niedawno natknąłem się na analizę ekonomisty Willa Page'a, który zwrócił uwagę na fascynujący fakt: każdego dnia publikowanych jest obecnie więcej utworów muzycznych niż w całym 1989 roku. W erze przed streamingiem artysta albo należał do elity, albo nie istniał na rynku. Bez kontraktu z wytwórnią i odpowiednich środków na globalną dystrybucję, nie było się częścią wąskiej grupy kilku tysięcy twórców, których płyty można było znaleźć na półkach sklepowych, ani jednego z 40 artystów regularnie granych w radiu.

Czytaj więcej

Taylor Swift, Dawid Podsiadło i Taco Hemingway: Czas koncertowych sukcesów

Dziś każdy może nagrać utwór dziś i już jutro udostępnić go na Spotify. Dostęp do publiczności jest otwarty jak nigdy dotąd. Co więcej, system podziału przychodów w branży muzycznej nie koncentruje się już wyłącznie na kilku największych gwiazdach. Coraz większa liczba twórców ma szansę na rzeczywiste zarobki. W 2014 roku około 10 tys. artystów osiągnęło przychody na poziomie co najmniej 10 tys. dolarów na Spotify. Dziś znacznie ponad 10 tys. artystów zarabia ponad 100 tys. dolarów rocznie tylko z naszej platformy. To przełomowa zmiana - podkreśla wiceprezes Spotify.

W 2023 roku niezależni artyści wygenerowali na Spotify niemal 4,5 miliarda dolarów przychodów. Był to pierwszy rok, w którym ich udział w całkowitych przychodach branży muzycznej ze Spotify wyniósł około 50 proc. Różnorodność gustów fanów stale więc rośnie, a wraz z nią pula tantiem, co przekłada się na coraz większe przychody dla szerokiego grona twórców.

„Ubiegłoroczny raport IFPI wykazał, że Spotify stanowi około jednej trzeciej globalnych przychodów ze streamingu muzyki. Z kolei szczegółowa analiza niezależnych wytwórni i dystrybutorów przeprowadzona przez MIDiA Research pokazała, że Spotify generuje ponad połowę przychodów ze streamingu dla niezależnych artystów. To dowodzi, że model Spotify w wyjątkowy sposób wspiera szeroką rzeszę twórców, umożliwiając im realny sukces i utrzymanie się z muzyki. To fundamentalna zmiana w całym przemyśle muzycznym” – dodaje Kaefer.

Czytaj więcej

Taco Hemingway najpopularniejszy w Polsce wg Spotify Wrapped 2024

Spotify w Polsce

W marcu 2024 roku Spotify po raz pierwszy opublikowało szczegółowe dane dotyczące przychodów polskich artystów na platformie za rok 2023. Z raportu wynika, że polscy twórcy wygenerowali na Spotify ponad 150 milionów złotych, co oznacza wzrost o 20 proc. w porównaniu z rokiem 2022. W 2023 r. aż 580 polskich artystów wygenerowało na Spotify ponad 50 tys. złotych – to 20 proc. więcej niż rok wcześniej i ponad czterokrotnie więcej niż pięć lat temu. O 25 proc. wzrosła liczba polskich artystów, którzy w 2023 roku wygenerowali ponad 100 tys. złotych. W porównaniu z 2018 rokiem to niemal pięciokrotny wzrost.

Ponad połowa wszystkich tantiem trafiła do niezależnych artystów i wytwórni, co podkreśla rosnącą siłę rynku niezależnego w Polsce. Łącznie od 2017 roku tantiemy wygenerowane przez polskich właścicieli praw autorskich ze Spotify wzrosły o ponad 750 proc.

Wiceprezes Spotify powiedział: „Miniona dekada to czas bezprecedensowej transformacji. Globalna wartość praw autorskich do muzyki osiągnęła dziś 45,5 miliarda dolarów (…) Osiągnięcie miliarda płacących subskrybentów w całej branży streamingowej będzie wymagało współpracy, innowacyjności, strategicznych partnerstw i konsekwentnego dostarczania wyjątkowej wartości dla fanów muzyki na całym świecie.

Czytaj więcej

Rekordowy rok Spotify. Serwis jest wart blisko 100 mld dolarów

Jednocześnie Spotify ogłosiło szczegółowe dane za czwarty kwartał 2024 r. Liczba aktywnych użytkowników miesięcznie wzrosła o 12 proc. rok do roku do 675 mln. Liczba subskrybentów wzrosła o 11 proc. do 263 mln. Obecnie Spotify oferuje 6,5 mln podcastów, których odsłuchało 500 mln użytkowników. 270 mln użytkowników obejrzało podcast wideo na Spotify.

„W 2014 roku przemysł muzyczny osiągnął najniższy punkt w historii – globalne przychody z nagrań muzycznych wynosiły wówczas zaledwie 13 miliardów dolarów. Roczny wkład Spotify sięgał w tamtym czasie jedynie miliarda dolarów, a liczba subskrybentów Premium wynosiła około 15 milionów. W 2024 roku tylko Spotify wypłaciło rekordowe 10 miliardów dolarów, co daje łączną sumę blisko 60 miliardów dolarów od momentu powstania firmy" – podkreśla David Kaefer, wiceprezes Spotify.

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Muzyka popularna
Lady Gaga zapowiedziała nowy album
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Muzyka popularna
David Garrett: lubię na skrzypcach włączyć siódmy bieg
Muzyka popularna
AC/DC 4 lipca na PGE Narodowym. Giganci wracają
Muzyka popularna
Grammy’25: Beyoncé i Kendrick Lamar triumfują. Naga partnerka Kanye Westa wyproszona
Muzyka popularna
Zmarł Wojciech Trzciński, kompozytor przebojów i legendarnej „Kolędy nocki”