(wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 10 stycznia 2013 roku, sygn. akt II OSK 2896/13, LEX nr 1254207).
- Sąd badał, czy łączenie mandatu radnego z pełnieniem funkcji dyrektora banku, który zajmuje się obsługą finansową jednostki samorządu terytorialnego, będzie stanowiło naruszenie art. 24f ust. 1 u.s.g. Sąd przychylił się do stanowiska, że w takim przypadku należy mówić o prowadzeniu działalności z wykorzystaniem mienia komunalnego, a tym samym radny celem zachowania mandatu powinien zrezygnować z funkcji dyrektora banku
(wyrok NSA z 6 lipca 2010 roku, sygn. akt II OSK 877/10, LEX nr 597926).
- Naczelny Sąd Administracyjny musiał rozstrzygnąć również, czy z prowadzeniem przez radnego działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy mamy do czynienia w przypadku, gdy radny osiąga korzyści z tytułu działalności polegającej na zarządzaniu nieruchomościami wspólnot mieszkaniowych, a gmina, w której radny sprawuje mandat, jest współwłaścicielem wspólnot mieszkaniowych. Również w tym wypadku sąd uznał, że mamy do czynienia z prowadzeniem działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego, co wyklucza się z pełnieniem funkcji radnego
(wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 września 2012 roku, sygn. akt II OSK 2071/12, LEX nr 1251905).
- Przykładem odmiennego stanowiska sądu jest wyrok WSA w Warszawie. Sąd badał, czy jednorazowa sprzedaż alkoholu przez Stowarzyszenie Ochotniczej Straży Pożarnej w budynku remizy należącym do gminy, podczas imprezy nocnej, z której dochód przeznaczono na cele charytatywne kościoła, mieści się w zakresie prowadzenia przez radnego działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy. WSA uznał, że w takim wypadku nie może być mowy o łamaniu zakazu łączenia mandatu radnego z prowadzeniem działalności, ponieważ incydentalnej sprzedaży nie można utożsamiać z prowadzeniem działalności gospodarczej.
(wyrok WSA w Warszawie z 24 stycznia 2013 roku, sygn. akt II SA/Wa 2089/12, Legalis nr 637170)
Komentarz
Robert Wechman, prawnik, Kancelaria Prawna Piszcz, Norek i Wspólnicy
Zagadnienie wygaśnięcia mandatu radnego, jest niezwykle ważne. Dotyczy nie tylko radnych, ale z uwagi na charakter funkcji, którą pełnią, pośrednio dotyka wszystkich obywateli. W interesie nas wszystkich jest, aby radni, którzy wykonują swoje funkcje, nie kierowali się wyłącznie własnym interesem, ale przede wszystkim dbali o szeroko rozumiany interes publiczny. Chociaż przepisom regulującym kwestie wygaszenia mandatu radnego daleko do ideału (chociażby ze względu na niepełny charakter regulacji), to jednak praktyka orzecznicza pokazuje, że sądy podchodzą do każdej ze spraw indywidualnie. Dokładne przeanalizowanie każdej sprawy zawsze pozwoli na zweryfikowanie, czy doszło do naruszenia ustawowego zakazu prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat.