Ojciec marketingu politycznego

25 lat temu zmarł George Horace Gallup, amerykański socjolog i statystyk, założyciel słynnego Instytutu Gallupa. Miał 83 lata i sławę pioniera badań opinii publicznej.

Aktualizacja: 27.07.2009 07:44 Publikacja: 27.07.2009 04:19

Ojciec marketingu politycznego

Foto: AP

– Jeśli władza ma się opierać na woli ludu, to ktoś musi odkrywać i pokazywać, jaka jest wola ludu – zwykł mawiać.

Początkowo zajmował się rynkiem reklamowym. Pierwsze wyniki jego badań (wynikało z nich m.in., że ludzie lubią komiksy, rysunki i grafiki) sprawiły, że wzrosło zainteresowanie jego osobą wśród szefów agencji reklamowych. Najsłynniejszy twórca kreskówek Walt Disney zgodził się wypuścić na rynek „Alicję w Krainie Czarów” dopiero wtedy, gdy zapoznał się z raportem sporządzonym przez Gallupa. Z jego zalecenia też „Przeminęło z wiatrem” zaczęto reklamować jako love story, a nie film wojenny, jak początkowo zamierzano.

Pierwszy poważny sondaż polityczny Gallup przeprowadził ze względów rodzinnych. W 1932 roku chciał pomóc swojej teściowej wygrać wybory na gubernatora stanu Iowa. W rezultacie Ola Babcock Miller została pierwszą kobietą na tym stanowisku. Wybrano ją zresztą jeszcze dwukrotnie.

W 1935 r. Gallup otworzył Amerykański Instytut Opinii Publicznej, później przemianowany na Instytut Gallupa. Wydarzeniem, które przesądziło o sukcesie przedsięwzięcia, stały się wybory prezydenckie w 1936 roku. To wtedy, wbrew temu, co sugerowało pismo „Literary Digest” (słynące z najtrafniejszych przewidywań wyborczych), zwycięstwa nie odniósł Alfred Landon, lecz Franklin Delano Roosevelt. A na sukces Roosevelta właśnie wskazywał sondaż Gallupa.

Już wtedy Gallup wiedział, że aby przeprowadzać obiektywne badania opinii publicznej, nie może przyjmować zleceń od polityków. Choć mógł zbić fortunę, postawił na co innego. Na markę. Szybko się okazało, że miał rację.

Badania opinii publicznej zaprojektowane przez niego i nazwane jego imieniem (Gallup poll) stały się wzorem dla innych ośrodków badawczych na całym świecie, kładąc podwaliny pod to, co dziś określamy mianem marketingu politycznego.

– Gallup zapoczątkował kontrolę polityków za pomocą sondaży. Otworzył też świat polityki na zupełnie nowy sposób sprawdzania sympatii wyborców, co ułatwiło politykom podejmowanie dalszych decyzji – podsumowuje w rozmowie z „Rz” socjolog prof. Paweł Śpiewak.

– Jeśli władza ma się opierać na woli ludu, to ktoś musi odkrywać i pokazywać, jaka jest wola ludu – zwykł mawiać.

Początkowo zajmował się rynkiem reklamowym. Pierwsze wyniki jego badań (wynikało z nich m.in., że ludzie lubią komiksy, rysunki i grafiki) sprawiły, że wzrosło zainteresowanie jego osobą wśród szefów agencji reklamowych. Najsłynniejszy twórca kreskówek Walt Disney zgodził się wypuścić na rynek „Alicję w Krainie Czarów” dopiero wtedy, gdy zapoznał się z raportem sporządzonym przez Gallupa. Z jego zalecenia też „Przeminęło z wiatrem” zaczęto reklamować jako love story, a nie film wojenny, jak początkowo zamierzano.

felietony
Marek A. Cichocki: Upadek Klausa Schwaba z Davos odkrywa prawdę o zachodnim liberalizmie
Publicystyka
Koniec kampanii wyborczej na kółkach? Dlaczego autobusy stoją w tym roku w garażach
analizy
Jędrzej Bielecki: Radosław Sikorski nie ma już złudzeń w sprawie Donalda Trumpa
Publicystyka
Marek Migalski: Rafał Trzaskowski, czyli zmienny jak prezydent
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Publicystyka
Rusłan Szoszyn: Niewidzialna wojna Watykanu o wiernych na Wschodzie