Aktualizacja: 22.02.2025 06:56 Publikacja: 16.07.2024 17:48
Foto: Bloomberg
Japonia, jak poinformowało Ministerstwo Rolnictwa, zniosła ograniczenia dotyczące mięsa drobiowego i produktów z niego oraz jajek i produktów jajecznych z Polski. Mięso ze zwierząt ubitych po 12 lipca może być eksportowane do Japonii, podobnie jak jaja, produkty z jajek i produkty z mięsa drobiowego. Przed sektorem drobiowym otwiera to nowe możliwości eksportu i szansę na umocnienie dominacji Polski w produkcji mięsa drobiowego.
Przed decyzją o dopuszczeniu polskiego drobiu na japońskie stoły, polskie firmy eksportowały do tego kraju głównie wołowinę, podroby wołowe, wieprzowe, baranie i kozie. Eksport ten nie był jednak imponujący – cały eksport rolno-spożywczy do Japonii w 2023 roku zamknął się w kwocie 87,5 mln euro. Biorąc pod uwagę fakt, że Polska jest największym producentem drobiu w Unii Europejskiej i może eksportować nie tylko kurczaki, ale też chociażby mięso kacze czy gęsinę, to otwarcie drzwi dla polskiego drobiu w Japonii może zintensyfikować wymianę handlową między Polską a Japonią.
Olej roślinny produkowany przez białoruską państwową firmę nie przejedzie już tranzytem przez Litwę. Dziennikarze z Litwy, Ukrainy i Białorusi ustalili, że powstaje on z rzepaku skradzionego Ukrainie. Litewskie koleje wstrzymały więc transporty i wszczęły śledztwo.
Roślinne zamienniki są zdecydowanie w odwrocie, mięso i wędliny odrabiają straty. Tylko w ostatnim roku Polacy wydali na nie 34 mld zł, czyli o 3,6 proc. więcej niż rok wcześniej.
Francja wprowadza obowiązek informowania konsumentów w lokalach gastronomicznych o pochodzeniu mięsa podawanego w potrawach. To samo dotyczy sklepów. Przewiduje to dekret premiera Francois Bayrou.
Tylko 4 proc. Polaków zupełnie nie kupuje produktów mięsnych, choć jednocześnie już 39 proc. ogranicza takie zakupy - wynika z badania zleconego przez branżę mięsną.
Rosyjski Związek Producentów Mleka alarmuje, że na rynku gwałtownie rośnie ilość podrabianego nabiału, głównie mleka i serów. Zamiast z samego mleka są one robione z dodatkiem tłuszczów roślinnych, a nawet wieprzowych i wołowych.
Czekolada dubajska zrobiła światową furorę, jej popularność dotarła także do Europy – i do Polski. Miłośnicy dubajskiego przysmaku zachwalają smak tej czekolady, nie odstraszają ich wysokie ceny ani fakt, że producentka ustanowiła limit produkcji: tylko 500 tabliczek dziennie.
Sprzedaż francuskiej sieci w naszym kraju w 2024 roku była 3,3 proc. niższa niż rok wcześniej. Firma zapowiada przegląd aktywów, ale nie podaje szczegółów, z jakich rynków może się wycofać. O sprzedaży jej polskich sklepów mówi się od lat.
Roślinne zamienniki są zdecydowanie w odwrocie, mięso i wędliny odrabiają straty. Tylko w ostatnim roku Polacy wydali na nie 34 mld zł, czyli o 3,6 proc. więcej niż rok wcześniej.
Francja wprowadza obowiązek informowania konsumentów w lokalach gastronomicznych o pochodzeniu mięsa podawanego w potrawach. To samo dotyczy sklepów. Przewiduje to dekret premiera Francois Bayrou.
Nad Polskę nadciągnęły siarczyste mrozy. Niskie temperatury cieszą producentów win lodowych, którzy właśnie rozpoczęli zbiory.
Początek roku to zazwyczaj przykry okres dla piwoszy, miłośników mocniejszych trunków i palaczy. Powodem jest wzrost cen związany z podnoszeniem podatku akcyzowego. W tym roku, obok zwykłej podwyżki, pojawiły się spekulacje o możliwych dalej idących zmianach dotyczących piwa.
Wzrost gospodarczy w Japonii okazał się w czwartym kwartale wyższy od prognoz. Przyczyniły się do tego m.in. wyższy eksport.
Niemiecka sieć supermarketów wywołała konsternację wśród klientów we wschodnim Londynie. Aldi wprowadził innowacyjne rozwiązanie: pobiera opłatę w wysokości 10 funtów od klientów za samo wejście do sklepu — informuje „Polish Express”.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas