Bewa może kupić Jurajską

Producent wód dla sieci handlowych chce kupić markę wartą 30 mln złotych.

Publikacja: 05.10.2016 20:17

Negocjacje między Bewą należącą do Marka Jutkiewicza a Jurajską są zaawansowane. Do ich finalizacji może dojść w najbliższych tygodniach – dowiedziała się „Rzeczpospolita". Jak ustaliliśmy, biznes związany przed laty z napojową firmą Hoop (sprzedał swoje akcje za ok. 165 mln zł) interesuje się wodą z Jury, ponieważ chce stworzyć silną grupę produkującą wodę i potrzebuje rozpoznawalnej marki. Bewa specjalizuje się w wodach marek własnych dla sieci handlowych, w tym dla Biedronki.

Marka i jakość

Do zamknięcia tego wydania gazety nie udało się nam zdobyć komentarza Marka Jutkiewicza. Wypowiedzi na temat rozmów z Bewą odmówił natomiast Sławomir Gradek, prezes Jurajskiej.

W branży napojowej nie jest tajemnicą, że firma z Jury poszukuje inwestora, by przyspieszyć swój rozwój. W ubiegłym roku szef Jurajskiej powiedział w rozmowie z „Rzeczpospolitą", że firma daje sobie pięć lat, aby zdobyć 5–6 proc. udziałów w polskim rynku wody butelkowanej. Pozwoliłoby to jej awansować na trzecią pozycję. W 2015 roku była siódma.

Jednym z atutów Jurajskiej jest marka, wyceniona w ubiegłorocznym rankingu „Rzeczpospolitej" na 30 mln zł. Woda jest wydobywana z głębokości 115 m, ze złoża głębinowego Jury Krakowsko-Częstochowskiej z otworu Jurajska w Postępie, gdzie znajduje się siedziba firmy.

Bewa nie jest jedynym inwestorem, który zwrócił uwagę na Jurajską. Jak informowaliśmy kilka miesięcy temu, rozmowy prowadziła z nią czeska grupa Kofola, do której należy m.in. Hoop. Kofola nie komentuje sprawy. – Ciągle poszukujemy okazji do rozszerzania naszej działalności. Nigdy nie komentujemy jednak potencjalnych akwizycji – mówi Piotr Czarniak, rzecznik Hoop Polska.

Bewa jest w stanie wytworzyć 400 mln butelek wody rocznie, co daje jej miejsce w czołówce branży. Jej przychody sięgają 200 mln zł. Z kolei w 2015 r. wartość sprzedaży firmy Jurajska (ponad połowa przypada na wody) sięgnęła 100 mln zł.

Szansa na rozwój

Rynek wód butelkowanych w Polsce jest atrakcyjny dla producentów napojów oraz inwestorów, ponieważ ma szanse nadal się rozwijać. Przeciętny Polak kupuje w ciągu roku 82 litry wody i wydaje na nią 31 euro (ponad 120 zł) – wynika z raportu KPMG. We Włoszech, które są liderem w Europie, jest to odpowiednio: 180 l i 99 euro. Więcej na wodę per capita niż Polacy wydają też Węgrzy, Słowacy i Czesi.

Maciej Szaroleta, dyrektor strategii agencji Albedo Marketing zwraca uwagę, że sprzedaż wód napędzać będzie nie tylko niskie spożycie, ale także trendy prozdrowotne. Prym na rynku będą wiodły duże brandy, ale nadal jest na nim również miejsce dla marek własnych sieci. – Tu rządzą i rządzić będą nadal produkty takich silnych graczy, jak Lidl czy Biedronka – zaznacza Szaroleta.

Opinia

Grzegorz Łaptaś, dyrektor w dziale doradztwa PwC

Rynek wód butelkowanych w Polsce rozwija się w szybkim tempie. Nadal jest jednak mało skonsolidowany, można więc oczekiwać przejęć i fuzji wśród firm, które na nim działają. Nie spodziewam się, by akwizycjami zainteresowani byli najwięksi gracze, którzy mają już silne marki. Firmy te nie potrzebują kolejnych brandów, tym bardziej że miejsce na półkach sklepowych jest ograniczone. Konsolidować się będą prawdopodobnie przedsiębiorstwa średniej wielkości znajdujące się tuż za podium. Tylko tak będą w stanie zwiększyć znacznie skalę swoich biznesów.

Przemysł spożywczy
Winiarze mają dość. Apelują o zmiany w ustawie sprzed 40 lat
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Przemysł spożywczy
Palikot w areszcie, komornicy działają. Dwie partie akcji Manufaktury do licytacji
Przemysł spożywczy
Komornik licytuje akcje Manufaktury. Dzieło życia Janusza Palikota na sprzedaż
Przemysł spożywczy
Zmarł polski multimilioner z branży spożywczej. Henryk Lipka miał 80 lat
Materiał Promocyjny
Najszybszy internet domowy, ale także mobilny
Przemysł spożywczy
O przyszłości rynku spożywczego i handlu
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni